Hoe : Koof boven de keukenkastjes timmeren ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er moet een koofje getimmerd worden om wat leidingen weg te werken.

Ik ben alleen op zoek naar de beste manier, er zijn voor mij een aantal uitdagingen :
- hoe kan ik in de toekomst nog bij de elektronika ? Er liggen travo's en een stekkerdoos op de keukenkastjes
- ik wil de koof wat dieper laten liggen dan de keukenkastjes, hoe krijg ik dan het frame tegen het plafond geschroefd, ik heb geen ruimte voor de boormachine boven de kastjes.
- mijn mechanische ventilatie zit precies boven de kastjes, kan dit problemen opleveren als deze zo direct alleen de lucht uit de koof kan "opzuigen" ?
- welke materialen te gebruiken als aftimmerhout (mdf, multiplex ...) ?
- Hoe kan ik de spanning wegwerken, mijn wandcontactdoos zit een stuk lager dan de bovenzijde van mijn kastjes.

40039_PICT6978_1.jpg

De zijde vanaf woonkamer gezien, hierbij zal de voor- en achterzijde afgetimmerd moeten worden.


40039_PICT6979_1.jpg

Zie foto 1, echter nu vanaf keukenzijde gezien. De spanning van de afzuigkappen (2x) + verlichting komt uit deze wandcontactdoos.


40039_PICT6980_1.jpg

Achterin de hoe dit de mechanische ventilatie. Het ligt behoorlijk vol inmiddels.


40039_PICT6981_1.jpg

Uiterst rechterzijde van de keuken, aftimmering wil ik graag in dezelfde vorm laten lopen


Volgens mij kan het niet moeilijk zijn, maar deze beginnende hobbyklusser weet het toch niet in dit geval.
Wie kan me de juiste tips/adviezen geven ?
 
Bij mij zit de afzuigkap tussen (links) hogekoelkast+magnetronkast en (rechts) hangkasten boven het aanrecht.

Het dak (meubelplaat) boven mijn afzuigkap, was bij de keuken geleverd. Ik heb twee vuren balkes gepakt en deze op de hogekast gelegd (links) en hangkasten (rechts). De plaat heb ik er met korte spaanplaatschroeven (blind) aan de bovenzijde vast gezet.

De voorkant heb ik gemaakt van 18mm MDF stroken die ik tegen deze balkjes heb geschroeft aan de zichtzijde (balkje aan achterzijde MDF natuurlijk). Dat zie je niet, omdat de koof 10cm terug staat. Mijn koof ligt dus op de kastjes en hangt niet aan mijn gipsplaten plafond. Die MDF strook wordt stevig omdat hij aan een vuren balkje zit geschroeft, maar hij ligt dus los.

De kier tussen de MDF koof en het plafond heb ik met en grenensierlijst afgewerkt. De resterende kier kit ik binnenkort weg met acrylaat kit, voordat ik mijn plafond ga witten. De koof muv het dakje bij de afzuigkap, is bij mij uit één stuk en heb ik op de werkbank op maat gemaakt (valt niet mee, niets is 100% recht) en compleet afgewerkt.

Eigenlijk kan ik de koof er zo afpakken, liever niet want hij is 3.6m. Omdat er bij mij geen elektronica op ligt, er zitten alleen 2st WCD's voor de afzuigkap en verlichting, durf ik hem best af te kitten. In het ergste geval moet ik de kit lossnijden en de koof eraf nemen.

Die WCD zit daar helemaal verkeerd, deze zitten bij mij in het plafond mbv een zgn hollewand doos en vallen achter de koof. In het beste geval moet je elders uit het zicht de stroom van daan halen en deze WCD weghalen en de doos ergens mee afdekken.

Suc6, maar daar ben je nog wel even mee bezig :cool:
 
Bedankt voor je reactie.

Ik ga direct eens kijken of dat ik elektra aansluiting op een hoger punt kan brengen en de huidige doos kan afdichten.


Inderdaad zou ik met een bepaalde contructie een groot deel van de koof kunnen laten rusten op de kastjes, dan zou alleen het gedeelte bij de afzuigkap hangend moeten zijn ... hmmm
 
Als je toch de elektra gaat aanpassen zorg dan voor voldoende WCD's bij zowel de afzuigkap als bij de spotjes (vermijd het gebruik van verlengsnoeren/stekkerdozen). Als je de bestaande inbouwdoos blijft gebruiken om de bedrading in op te lassen, dek hem dan met een blindplaat af en stuuk hem niet weg (moet bereikbaar blijven).
Verder moet de koof niet de luchtstroom naar het afzuigventiel van de ventilatie gaan belemmeren. Verplaats desnoods het ventiel naar de buitenkant van de koof dmv een extra stukje slang.
 
Goed plan Sxnder van de ventilaite.
Ik ga zeker even kijken of we een verlenging kunnen maken, dat zal wel geen probleem gaan worden verwacht ik.

Achter de wand waar nu al de wcd zit bevindt zich de meterkast. Ik verwacht hier ruimte genoeg te hebben om een nieuwe grotere wcd op een hoger niveau te kunnen plaatsen
 
Misschien kan je een foto plaatsen waar de afzuigkap met plafond in zijn geheel op te zien is.

De schoorsteen van de kap is denk ik niet in hoogte te verstellen? maw een evt dakje zou je om de schoorsteen moeten maken, of de schoorsteen inkorten, maar dat valt niet mee zonder beschadegingen.

Zo ziet het er bij mij uit.

15840_Koof_1.jpg
 
40039_PICT6982_1.jpg


40039_PICT6984_1.jpg


40039_PICT6985_1.jpg


Hierboven aanvullende foto's.

@ Red : zou het "ombouwen" van de schouw wel nodig zijn. Ik vind de rvs pijp erg fraai en wens hem eigenlijk zo te houden, het aangrenzde koofje zou de slang moeten verbergen.


Vrijwel identieke foto's verwijderd, mod.
 
Ja je zou hem eventueel tot, of tot en met, de 'rvs schoorsteen' kunnen laten lopen. Qua verbergen van elektra heb ik wellicht nog een ideetje. Je kan bij de bekende bouwmarkten, nette wit gelakte lucht roosters krijgen. Misschien kan je de elektra achter zon rooster verbergen in de koof.Als je er dan bij moet, gewoon het roostertje met een paar schroefjes losdraaien en eruit halen. Ik heb de roosters zelf gebruikt voor de ontluchting van mijn vloerverwarmingspompkast.

Je moet maar eens kijken wat er allemaal te koop is en wat je er evt mee kunt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerelateerde klussen

Reacties
5
Weergaven
207
Binnenmuren, wanden en plafonds
Sander 1972
Reacties
3
Weergaven
12K
Binnenmuren, wanden en plafonds
IJkenhout
Reacties
10
Weergaven
134
Binnenmuren, wanden en plafonds
infernoss

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu