Hoe Grohe Rapid SL aan Metal Stud bevestigen

Hoezithet

  • #1
Ik moet een hangend toilet maken tegen een metal stud wand van 7 cm dikte.

Hoe kan ik het beste de Rapid SL tegen de Metal Stud wand bevestigen?

Groet
Ruud
 

N00bDaan

  • #2
Het beste is denk ik om er eerst achterhout tegenaan te schroeven over het gehele vlak, het liefst multiplex o.i.d. voor extra stevigheid. Daar kan je dan de boel aan bevestigen en afwerken met gips. Zo heb ik mijn badkamermeubel opgehangen en dat hangt prima (was een beetje overkill in mijn geval).
 

Tiho

  • #4
Link een komt hoezithet niet echt verder mee denk ik :wink:

Staat de muur al of moet de muur ook nog opgebouwt worden?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5

Tiho

  • #6
Daarom vraag ik het ook Jan. Achterhout en zo is dus dan ook niet meer aan de orde. Als dat zo is, want dat weet alleen de TS.
 

Hoezithet

  • #7
De zoekfunctie heb ik uiteraard ook gebruikt, maar bij metal stud is geen bruikbare hit te vinden.

De ombouw is niet het probleem, dat heb ik al eerder gedaan, maar had ik een stenenmuur en gibowand ter beschikking.

De 2e bovengenoemde link met de gipskarton had ik als zoekwoord niet gebruikt en geeft wel een deel van de info maar niet alles.

Nog wat nadere info:
De wand staat al (het is een toiletruimte).
hoogte wand 2,80 meter, breed 0,97 meter.

er zitten 2 metal stud staanders verdeeld over de 0,97 meter breddte.

Als het niet anders kan haal ik de gipsplaten aan de binnenkant van de toilet ruimte er (deels af) en kan ik evt. aan de binnenzijde erbij.

In de link waar naar Geberit wordt verwezen staat:
Gipskartonwand met enkele profielen
De achterwand moet bij een vrijstaande voorzetwand installatie tenminste voldoen aan een metaalprofiel van CW 75/100 met een 1-laagse beplating van 18 mm of een 2-laagse beplating van 2 x 12,5 mm. Op die punten waar het element aan de wand wordt bevestigd, dient een houten steunplaat van minimaal 20 x 10 x 3 cm aangebracht te worden. De wand dient verder verticaal stijf gemaakt te worden.
Aan de hand hiervan:
Wat is voldoende verticaal stijf en hoe?

Bij de term "achterhout" kom je verschillende zaken tegen: tegen de wand aan, tussen de studs in?

Als ik de gipsplaten verwijder, want lijkt dan de beste optie?

Ruud
 

Tiho

  • #8
Hoezithet schreef:
Als ik de gipsplaten verwijder, want lijkt dan de beste optie?

Ruud
Vastzetten in de achterwand. Mogelijk nog hout vastmaken op de achterwand en daar aan monteren als de diepte te groot wordt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Achterhout kan je tussen de stijlen doen, of ertegenaan. De quote van de leverancier geeft aan dat het een stevig geheel moet zijn. Dus een grote plaat multiplex en een achterconstructie (metal stut in jouw geval) die stevig genoeg is. Ik zou de wand ter plaatste van het toilet van vloer tot het plafond met multiplex bekleden en voldoende profielen erachter.
 

Hoezithet

  • #10
Ik heb het muurtje aan de toiletzijde gedeeltelijk opengemaakt om de situatie te kunnen bekijken.

Bestaande situatie:



Bij A en B zullen de Stud details wel iets anders zijn maar dat kan ik niet zien en wordt teveel sloopwerk.

Met de info hierboven door jullie gegeven, denk ik het volgende:


De gipsplaat aan de toiletzijde voor het grootste deel verwijderen van vloer te plafond. Aan de zijkanten moet een randje blijven staan voor verbindingen met de zijwanden (A en B). Met 2 Studs maak ik dan de verbinding tussen gipsplaat en multiplex.

Vraag 1:
Door de hoogte (284 cm) kan ik niet met 1 plaat werken (max 244 cm), wat kan ik beter doen, een stuk van 40 cm aan de onderzijde of de bovenzijde erbij?

Vraag 2:
Voor stijfheid in de wand zou ik kunnen kiezen uit, denk ik:
Of Extra Studs tussen de middelste in bij C, met extra achterhout, ter plaatste van de bouten van het frame.

Of 2 balken (9 x 4,2 cm) van vloer tot plafond naast de C's, dan heb je en achterhout en zal niet buigen. Het enige waar ik dan bang voor ben is dat die balken in de loop van de tijd krom kunnen trekken.

Het is een toiletruimte, dus geen vochtige ruimte, is dakunderlayment dan voldoende (geeft stevigheid omdat de plaat niet uit 1 stuk kan) i.v.m. tegels lijnen.

Graag reacties en grioeten,
Ruud
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #11
Als de plaat op de muur zit hoever zit je afvoer dan van de wand.
De afvoer is namelijk maat bepalend voor het frame.
Dat met die undelayment plaat op deze manier loopt wel los.
Maar de bevestiging van het frame aan de wand dat is het belangrijkste.
Daardoor is de maat van de afvoer uit de wand het belangrijkste.
Die bepaald namelijk hoever het frame naar voren gaat.
Als die maat bekend is dan kun je zien of je hem met houtvretten aan de plaat moet zetten of dat je nog een balk op de underlayment kunt schroeven en daar het frame aan vast kunt zetten.
 

Hoezithet

  • #12
De aansluiting voor de afvoer (110mm) zit rechts bij B in de zijmuur(platen) en dan direct op de standleiding en ongeveer 2 cm vanaf de achterwand. Ik wilde met PE (90mm) tot de 110 aansluiting om het frame zo dicht mogelijk tegen de achterwand aan te houden.

Ik ga wel kijken in hoeverre ik de stelbouten van het frame terug kan zetten om inderdaad aan de voorzijde een balkje tegen de underlaymant aan te zetten. Vanavond even kijken.

Ruud
 

Hoezithet

  • #13
Rene de klusser schreef:
...
Als die maat bekend is dan kun je zien of je hem met houtvretten aan de plaat moet zetten of dat je nog een balk op de underlayment kunt schroeven en daar het frame aan vast kunt zetten.
Vraag: Zijn houtfretten hetzelde als houtdraadbouten?

Ruud
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #14
Ja, meestal zitten ze erbij geleverd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu