Haier wasmachine aansluiting verwarmingselement

Goedeavond,

Onze wasmachine van 2 jaar en 2 maanden oud geeft sinds vorige week de foutcode F4. Deze correspondeert met problemen met het verwarmingselement. Een reparatie via de fabrikant zou 230 euro gaan kosten (meer dan 50% van de aanschafwaarde). Dus ik ben zelf eens opzoek gegaan naar een oplossing en heb de achterplaat van de wasmachine losgeschroefd om te kijken of ik iets aan het element kon ontdekken.

Nu blijkt een van de koppelingen van het verwarmingselement los te zitten. Aan de andere zijde zit de koppeling in een soort kabelschoen. Echter bij de koppeling welke loshangt lijkt het kunststof van de kabelschoen verschroeid (en metaal is zeer broos). Zie ook bijgevoegde foto's.

tempImageuhTQS6.jpg


Zou ik een nieuwe kabelschoen kunnen plaatsen om de verbinding weer te herstellen? of heeft iemand andere tips om de wasmachine te repareren?

Fijne avond,

Kay
 
Vraag is waarom die verbinding zo warm is geworden. Waarschijnlijk maakte deze slecht contact. Dus ja, het valt te proberen.
 
  • Like
Waarderingen: KayW
Het is alleen de vraag of je voldoende draadlengte hebt om de kabelschoen opnieuw aan te zetten.

Want die bundel draden is heel erg in beweging, vooral bij het centrifugeren van de machine en moet daarom met veel speling - in een boogje - aangebracht worden. Beslist niet strak monteren, dan is ie na korte tijd weer lam en krijg je weer problemen of misschien erger: brand...
 
  • Like
Waarderingen: KayW
Als ik naar het element kijk is ook de aansluiting van het element slecht.
Dus ik zou sowieso het element vernieuwen naast het feit dat je ook de aansluitkabel misschien beter kunt vervangen, als hij te krap is zoals Kees dat ook al stelde.
Want er loopt een fors vermogen door, waarbij elke vorm van weerstand tot problemen zal leiden.
 
  • Like
Waarderingen: KayW
Allereerst allemaal bedankt voor de reacties! Fijn om wat terugkoppeling te krijgen. Vandaag nog eens goed gekeken naar het element. (+ nog wat extra foto's gemaakt).

De bundel kabels is met wat extra ruimte geplaatst + gefixeerd aan de trommel. Mogelijk kan ik hier nog wat in schuiven. Kan ik de kabel ook verlengen met een WAGO lasklem? (geen idee of dit een standaard VD nuldraad is? lijkt er wel op op het eerste oog.) Maar vraag me af of dit niet teveel geknutsel gaat worden..

En zoals hierboven benoemd vraag ik me wel af wat de oorzaak van het probleem is. Inderdaad alleen een slechte verbinding?

Ik denk inderaad dat het verwarmingselement ook vervangen moet worden. Zoals benoemd lijkt ook de aansluiting bij het verwarmingselement broos te zijn geworden door de verhitting. (denk niet dat ik hier een nieuwe verbinding op kan zetten?) De ommanteling van de nuldraden is ook deels gesmolten en kunststof van de kabelschoen is ook geheel weg.

Ik ga eens kijken of ik dit weekend het verwarmingselement kan demonteren en bepalen of ik deze ook in zijn geheel vervang! (en afwegen of ik hier zelf een poging aan moet wagen).

Ik zal jullie op de hoogte houden!
Bedankt en fijne avond!



tempImagepgjbGf.png

tempImageTlf2c3.png

tempImageanbkZi.png

tempImageyD0lUF.png
 
Misschien is het handig als je weet, dat je om het element eruit te halen, de bevestigingsbout los moet draaien, maar de moer er niet af moet halen. Dan zet je een grote schroevendraaier op het uiteinde van de bout en tikt met beleid (met vuist of kunststof hamer tegen het heft van de schroevendraaier) de bout naar binnen. Waarna het verwarmingselement er makkelijk uit gewipt kan worden.

Er zijn heel veel video's te vinden waar dat in getoond wordt. Omdat die vrijwel allemaal van onderdelenleveranciers zijn en ik er niet één in het bijzonder wil voortrekken, hier een zoeklink naar video's waarin het vervangen van een verwarmingselement wordt getoond.
 
Haier1.jpeg


Haier2.jpeg


Een beetje een kick op een wat ouder bericht, maar wellicht helpen we hier weer iemand mee.

Afgelopen week begon mij Haier HW90-BP14636 wasmachine ook foutmelding F4 te geven. Contact gehad met de reparatieafdeling van Haier die mij vertelde dat een reparatie €200 ~ €300 zou gaan kosten. Op deze manier kan ik ook 10 jaar garantie op onderdelen geven. Op een 6 jaar oude wasmachine van slechts €450 niet echt rendabel. Dat wordt zelf klussen!

Zo vond ik dit forum met exact hetzelfde probleem. Om e.e.a. voor te zijn heb ik een nieuw (origineel) verwarmingselement besteld á €50 en ben vandaag gaan klussen. Achterkant losgemaakt en ik zie een 1 op 1 kopie van de topicstarter. De kabelschoen van het verwarmingselement is volledig 'weggeschroeid'. Na onderzoek moet ik bekennen dat het ook wel heel slecht gemonteerd was. Twee blauwe stroomdraden een beetje bij elkaar gedraaid en in een kabelschoen geperst. Niet echt solide als je het mij vraagt. Zeker niet bij een verwarmingselement van 1800 Watt!

Verwarmingselement gedemonteerd met de hulp van de instructies Kees (waarvoor enorme dank!). Nieuwe verwarmingselement teruggeplaatst en beide blauwe stroomdraden netjes aan elkaar gesoldeerd en voorzien van een gesoldeerde kabelschoen en isolatie. Alles terug gemonteerd en de wasmachine werkt weer als vanouds.

Al met al een reparatie van 1,5 uur. Hopelijk gaat hij weer een paar jaar mee :prima:

Iedereen enorm bedankt en mocht iemand nog vragen hebben hoor ik het graag. Wellicht kan ik ergens mee helpen.
 
Nieuwe verwarmingselement teruggeplaatst en beide blauwe stroomdraden netjes aan elkaar gesoldeerd en voorzien van een gesoldeerde kabelschoen en isolatie.
Mooi dat het gelukt is, maar ik heb enige twijfels bij de houdbaarheid van dat gesoldeerde contact. Reden: dat verwarmingselement wordt heet en de contacten ervan ook. Niet voor niets zaten de oorspronkelijke draden 'gekrompen' en niet gesoldeerd. Bovendien is uit de elektrotechniek bekend, dat bij hoge stromen gesoldeerde contacten uit den boze zijn. Ze zijn ook nog eens te star (niet flexibel genoeg) om de bewegingen van de waskuip tijdens centrifugeren op te vangen.

Juist die methode van twee draden in een kabelschoen geperst is bij een element van 1800 Watt normaal gesproken wél een betrouwbare methode, mits die kabelschoen van de juiste kleur (meestal blauw voor twee draden) is. Betrouwbaarder is echter gebruik maken van op elkaar steekbare kabelschoenen, met dus in elk 1 draad.

Maar goed, enige tijd zal het contact het vast wel uithouden en anders weet je waar het door komt als de draden voortijdig afbreken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan