H-blok aansluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Zit met volgende: ik wil een radiator aansluiten met een H-blok (regelbaar) en verder gaan met 15 mm metalen cv-buis.

Nu hebben de meeste H-blokken een euroconus 3/4" verbinding, ik heb hier een koppeling voor gevonden maar is dit de juiste en hoe werkt deze?
Zie nl. geen afsluiting voor de buis.

89_Koppeling_1.jpg


Verder: ik heb voor een andere bestaande radiator een onderblok maar daar ontbreken de moeren van voor de aansluiting naar de slangen/buizen. De maat lijkt op 15mm knel maar is het net niet.
Welke maat zou dit kunnen zijn?
 
Waarschijnlijk is het M24. De buis zou in het tonnetje moeten passen, met de wartel zet je het tonnetje vast net als een knelkoppeling.

Het probleem met deze materialen is dat er vele soorten en maten buis zijn en ook de aansluitingen op de blokken nogal eens verschillen.

Vaak moet een monteur er ook wat bijzoeken bij de groothandel.

Succes.
 
De afbeelding is de juiste, buis schuift idd in dat tonnetje, deze werkt dan gewoon als een knelring. Let wel op dat die h-blokken er zowel in 50% als in 100% uitvoering zijn.
 
Hartelijk dank voor de snelle reactie.

De eerste vraag lis me nu duidelijk.

De tweede nog niet. Welke maat aansluiting zou dit kunnen zijn?
3/4" is naar mijn mening veel groter.
 
Zoals op de foto te zien is worden deze inclusief de wartel geleverd;
als het eenzelfde type blok is moet dat gewoon passen.
 
Normaal gesproken wel, deze is echter niet nieuw en ik denk dat de vorige eigenaar ze vergeten is van de leidingen te halen.

Hij ziet er uit als de afbeelding.

89_8713_430716_1_1.jpg


Hier zijn dus ook geen moeren te zien aan de aansluitzijde.

Welke maat zou het kunnen zijn?
Ik neem aan dat knel fitting moer van 15 mm buis geen 3/4" is.
 
Knelfittingen van 15 hebben een wartel met 1/2"draad. H blokken zijn er inderdaad met euroconus, maar ze zijn er ook veel met M24 draad oa de blokken van Comap.

Overgens is het tonnetje wat u laat zien bedoeld om de 15mm buis aan de bovenzijde van het blok aan te sluiten. Deze wordt bij het blok geleverd, de onderste koppeling moet los besteld worden, afhankelijk van de aan te sluiten buis, bv 16x2 of 14x2.

Succes.
 
Voor de duidelijkheid:

Het H-blok wordt nieuw en de aansluiting met de radiator is me duidelijk (afhankelijk van het soort H-blok een koppeling ertussen van 3/4" naar 1/2", sommige hebben dit er al standaard bij zitten)
Ook de onderaansluitingen met het tonnetje naar de 15 mm cv-buis, dus met wartel 3/4" is me duidelijk. :lol: :lol:

De vraag die open was, was die met het onderventiel/blok van de tweede tekening. De maat van de draad van de onderste twee aansluitingen is ongeveer 15 mm knel moer, zou dus 1/2" moeten zijn. :shock:

Kloek77 heeft het over M22 en dat komt aardig overeen denk ik. De M24 is misschien te groot maar ik ga het eens precies meten. :-|
Of kan één van u zeggen of een 1/2" gelijk M22 of M24 is?

Ook hier moet ik neem oik aan het 'tonnetje' gebruiken als ik naar 15 mm cv-buis wil. (dus geen kunststof leidingen)
:?:
 
@ Bernardo, het is niet de bedoeling afbeeldingen met copyright te plaatsen.
 
De tweede foto die u laat zien is een blok van SAR, om aanvoer- en retourbuis aan te sluiten horen daar de m22x15 knelsetjes bij, precies wat op de eerste foto staat.
Deze zijn ook leverbaar als m22x14(of16) kunststof of unopor.
 
Ik blijf toch nog even lastig.
Vanmiddag onder de vloer geweest en het blijkt dat er een balk net onder de plaats van de leidingdoorvoeren loopt. (zou eens niet zo zijn :( :( )
Moet daarom minimaal 10 cm naar voren met de leidingen.

Kan ik hiervoor een H-blok (haaks) gebruiken die ik omkeer 180 graden zodat de afvoer niet aan de achterkant zit maar aan de voorkant? Kan daarna met een knietje naar beneden en verder....

Of levert dit problemen op?
 
Dat klopt, gelukkig is het een T33 (erg dik) dus) zodat de leidingen onder de radiator blijven. Helaas kan het bijna niet anders.
Enige andere manier is nog minder mooi...
 
M22 of M24 zal nooit in de buurt komen van 1/2". Dit zijn nl totaal verschillende schroefdraden. M zijn metrische schroefdraden. Duims is duims en heeft een andere maat en spoed.

Succes.
 
Dat kan goed kloppen. Ik schreef in het begin dat een moer van een 15 mm knelfitting net niet past. Dit komt dan wsch. doordat de diameter wel ongeveer hetzelfde is maar de draad niet. :denk:
Vandaar dat we dan uitkomen dat het een metrische draad zal zijn en dus M22. :)

Zeker weten doe ik het pas als ik de materialen in huis heb dus tot zover even geen nieuws.. :!:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan