Grote rolpoort loopt niet meer fatsoenlijk

Remco_p

  • #1
Ik heb hier een grote handmatige rolpoort. Soortement van sectionaal poort idee met wieltjes en boven links en rechts 2 grote veren. Nu was tot voor kort het probleem dat deze automatisch terug omhoog kwam en dus heeft er een jaar of 5 tot 7 een stang onder gestaan om hem tegen te houden.

Nu is men er een tijdje terug aan de veren gaan draaien, maar toen liep hij ineens een stuk stroever, moest je eraan hangen om hem omlaag te krijgen en nu moet hij met een heftruck naar boven geduwd worden om vervolgens weer de stang te plaatsen.

Vandaag nog wat eraan staan klooien door veren op te spannen of te ontspannen.
We hebben nu de veren helemaal ontspannen, zodat hij welliswaar soepeltjes naar onderen kwam, maar omhoog gaat hij zeer stroef en eigenlijk niet met 1 persoon te doen om hem omhoog te krijgen.

Morgen wil ik hem maken en ik hoop dat iemand tips heeft hierover.................?
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #2
Op een paneel van deze deur dient een sticker te zitten met de gegevens.
Hierop staat ook het aantal omwentelingen dat elke veer opgespannen dient te worden.
Een deur waar de veerspanning gelost is zal levensgevaarlijk zijn (de poort kan nl naar beneden zakken)

Dat de deur iets terug omhoog loopt wil dit zeggen dat de veerspanning te groot is.
Zie de veerspanning als een hulpmiddel om de deur omhoog te laten gaan, en idem om de deur wat af te remmen bij het neer halen.

Dus: de veren moeten op de juiste spanning gebracht worden.
 

Remco_p

  • #3
Hij gaat juist heel stroef omhoog en heel soepel naar beneden nu
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Die veren opspannen zal ik een leek nooit aanraden, je kunt vrij gemakkelijk wat onderdelen van jezelf kwijt raken.
Ik zou een monteur laten komen, die heeft het zo voor elkaar en als het nog niet goed is komt hij gewoon terug.
 

Remco_p

  • #5
Allemaal leuk en aardig maar zo iemand komt niet voor niets hè ;-)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Een ambulance ook niet. :wink:
 

Remco_p

  • #7
De enige sticker die erop zit is deze. Hij zit links- en rechtsonder.


Daarbij staat er op de "trommels/schijven" boven aan de poort naast de veren op de linkerveer "11" en op de rechterveer "11,5".

Iemand een idee hoeveel de veren opgespannen moeten vanuit volledig ontspannen stand?
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #8
Remco_p schreef:
Hij gaat juist heel stroef omhoog en heel soepel naar beneden nu
De reden hiervan is dat er geen of teweinig spanning op de veren staat.

Hij zakt door zijn eigen gewicht en bij het naar boven gaan moet je het gehele gewicht van de deur opduwen zonder de hulp van de veren.

Het kan nu ook zo zijn dat je ook de staalkabels terug goed moet plaatsen op de poulies!!

aantal omwentelingen is nu niet te bepalen. Wellicht beter er een monteur van sektional deuren bij te halen ondanks de kosten.

Indien je bekend bent met de manier van opspannen en tijdelijk blokkeren van de as waar de veren opzitten (voor het opspannen) dan is dit goed te doen. Heb je hier geen ervaring mee; Dan er zelf niet aan beginnen zou ik zeggen.
 

Remco_p

  • #9
Daar ben ik wel bekend mee ja, dus dat komt goed. Ik moet echt het aantal omwentelingen van de veren weten.....moet toch te achterhalen zijn? Documentatie etc. van de poort is er niet meer, merk is ons ook onbekend. Hoe bepaald een monteur dat dan?
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #10
Het aantal omwentelingen dat een torsieveer moet hebben in dit geval hangt van vele zaken af:
diameter veer draad
diameter veer
lengte van de veer
aantal veren
afmeting van de deur (hoogte)
gewicht van de deur.

Als ik bij een sectionaaldeur geroepen word omdat de veren vervangen moeten worden of de veren zijn ontspannen, dan geef ik eerst elke veer een aantal omwenteilingen spanning en probeer dan de deur:
gaat hij moeilijk naar boven en zeer snel terug neer, dan geef ik wat slagen meer,
Tot ik het punt gevonden heb waar de deur gemakkelijk en gelijdelijk naar boven gaat (dus niet dat hij ineens wegschiet) en ook goed naar beneden gaat waarbij de torsieveren helpen te remmen.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #11
Smeer in eerste instantie de rollers ook maar eens.
Dit is ook vaak de oorzaak van stroef lopen.
En ik Moet mij bij waldy aansluiten spannen en proberen.
En vaak kun je op de as wel een aantal beschadigingen zien waar de bouten vast hebben gezeten.
neem anders ook een een foto van de veren zelf.
deze verschillen ook nog wel eens van elkaar.
 

Remco_p

  • #12
Het is al opgelost door een klusser ;) Veren uit elkaar getrokken en opgespannen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu