Hoe een grote plaat aluminium te buigen?

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #1
Ik moet aluminium platen van ongeveer 2m lang en 70 cm hoog in de lengte 7 cm in een hoek van 90 graden omzetten.
De plaat is "maar" 3mm dik.
Normaal zou ik de plaat inklemmen en met een flinke hefboom ombuigen maar deze is te groot om dat zo voor elkaar te krijgen.

Iemand een idee hoe ik dit toch zelf strak voor elkaar kan krijgen zonder dat e.e.a rond gaat staan en zonder dat ik naar een metaal bewerkingsbedrijf hoef?
Het gaat om 2 platen van 200 x 70 cm en 2 platen van 120 x 70 cm.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #2
    Ik zou gGewoon iemand in de buurt zoeken met een zetbank...

    Maar je kunt proberen om in te klemmen tussen 2 balkjes (3 mm verzet tov van elkaar, met lijmklemmen eea fixeren en vervolgens te buigen/ met een 3e balk de hoek om te schuiven.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #3
    Dat gaat je niet lukken met balken, 3 mm aluminium zet je niet zomaar haaks om, zeker in het midden niet, hout is daarvoor niet stijf genoeg.
    Ik denk toch aan een metaalverwerkend bedrijf, is in een paar minuten per plaat gebeurd.
     

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #4
    Daar was ik ook al achter, aan de uiteinden kun je nl. wel klemmen maar in het midden niet en dan buigt hout te veel om een scherpe hoek te kunnen zetten.
    Dus had al een poging gedaan met een balk van bankirai en dat gaat al beter maar het midden blijft een probleem.
    Nu ken ik wel iemand met een zetbank, maar die kan maximaal 1m breed in 1 keer zetten en er past maar 1m75 tussen het apparaat.
    Omslaan zou ook nog een mogelijkheid zijn, maar omdat aluminium vrij zacht is ben ik ben dat e.e.a gaat vervormen en dat je het dan nooit meer mooi recht krijgt.
    Ik ben nl. begonnen aan mijn aanhanger project https://www.klusidee.nl/Forum/topic/aanhanger-voorzien-van-deksel.107497/
    en had me uitgedacht om e.e.a zo te gaan maken


    Ik heb nu aluminium wanden die hoog en lang genoeg zijn en een zware RVS bodem die sterk genoeg is en nooit weer gaat roesten.
    Door de randen om te gaan zetten en daar binnenin de RVS plaat te lijmen krijg is een mooi stabiel geheel die ook waterdicht gemaakt kan worden.
    Is dit eenmaal klaar dan kan ik met de opbouw beginnen om dat steviger te maken.
     

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #5
    Is het niet handig om dit topic bij de rest te zetten?
     

    Tiho

    • #6
    Een gemiddeld staalbedrijf kan makkelijk die breedte zetten. Is geen werk
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #7
    Tegenover de groothandel in onderwijsspullen zit er eentje die het moet kunnen.
     

    Cvolieboy

    Specialist Verwarming
    • #8
    Is het trouwens wel verstandig om aluminium tussen RVS en gegalvaniseerd ijzerenkokers op te sluiten. (elektrolyse werking)

    Ik ben bang dat het aluminium heel snel gaat corroderen en verdwijnt, dan ben je weer net zo ver al toe je begon.

    Vr Gr en succes ermee
     

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #9
    Daar was ik al naar op zoek geweest en de reactie tussen zink en aluminium is juist verwaarloosbaar klein. Daarnaast worden de gegalvaniseerde delen ook nog een paar keer geschilderd omdat er wat roestplekken zijn ontstaan waar men de huidige opbouw op de draagbalken gelast heeft.



    De reactie tussen aluminium en RVS is een stuk groter maar dan alleen als er een elektrolyt bij aanwezig is.
    Nu was het juist de bedoeling dat de inhoud droog blijft maar je zal altijd condens en vocht uit de lucht hebben.
    Vandaar dat het ook de bedoeling was om de RVS plaat te gaan lijmen met een nylon ring er tussen zodat er een isolator tussen zitten, dan de RVS plaat weer vast te gaan schroeven op de reeds opgelaste moeren.
    Voordeel hiervan is dat de aluminium platen ruim om deze moeren vallen en al een deel van het hoogteverschil door de opgelaste moeren opvangen en ook de kit/lijmlaag tussen aluminium en RVS niet wordt platgedrukt en zo minimaal 2 a 3mm blijft.

    De reden dat ik voor RVS heb gekozen is dat dit veel harder is bij gelijke dikte en geheel glad is (de aluminium platen die ik heb zijn 2 traans 3mm platen)
    Dus als je iets in/uit de aanhanger wilt schuiven gaat dat een stuk makkelijker.
    (daarnaast was een plaat aluminium van 5 a 6mm veel duurder dan deze RVS plaat)
    Maar als er betere ideeën zijn dan hoor ik dat uiteraard graag.
     

    Cvolieboy

    Specialist Verwarming
    • #10
    Bij het monteren met een niet geleidende tussenlaag van kit of lijm zal er galvanische corrosie ontstaan.

    Het spanningspotentiaal is ca 1000mv SCE daardoor gaat er een katodische stroom lopen die het minste materiaal opoffert.
    https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/7942/
    Dan zal de aluminium plaat dus opgeofferd worden, dat zou wel jammer zijn.

    Door de bouwwijze met een issoleerende laag maak je eigenlijk een grote condensator.

    Ik zou het nog eens goed narekenen om corrosie te voorkomen.

    Wat let je om de zijkant ook van RVS plaat te maken?

    Vr Gr en succes ermee
     

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #11
    Cvolieboy schreef:
    Wat let je om de zijkant ook van RVS plaat te maken?
    Het gewicht van RVS, want zo'n plaat van 3mm is al bijna niet alleen te tillen.

    De rest ga ik zeker nog een keer controleren want met aluminium kan het heel snel gaan.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu