Groepenkastje Stacaravan al eerder gezien op Klusidee

Okidokikluts

  • #1
Ik heb dit groepenkastje al een keer eerder gezien op dit forum. En door aankoop stacaravan ben ik nu ook de “trotse” bezitter. Het is geen hobbykastje zoals iemand op dit forum al een keer dacht. Het is een onderdeel van een stacaravan, geproduceerd in Engeland. Dus ook ik zal een noodzakelijke upgrade gaan uitvoeren. De dunste rode draden zijn 1mm2 dus de betreffende automaat is terecht afgezekerd op 6 A. Maar de dikkere draden zijn 2.5mm2 dus vinden de Engelsen dat daar makkelijk 32A doorheen kan. Ik ga ze vervangen door twee nieuwe aardlekautomaten van 16 en 6 karakteristiek B. De kleurtjes waren voor de vorige eigenaar wat verwarrend. Ik snap dat wel. Zwart? Oh dat is schakel dus spanning dus fase. Rood? Oh dat was vroege bij ons de nul dus aansluiten op nul. Maar de Engelsen zien dat toch anders: rood is fase, zwart is nul. Dus nu zit t al jaren andersom. Tja de nul wordt nu dus geschakeld door de eenpolige automaat. Is voor die 32 A minder een risico want de automaat van de camping zal eerder ingrijpen op 16A. De 6 is wel een dingetje
Wat ik wil doen is de zwarte en rode per groep eerst met elkaar verbinden met Wago 0.5 - 2,5 mm2 en daarvanuit met een behoorlijke VD draad naar nieuwe aardlekautomaten (2 polig) resp 16 en 6.
Nu worden ze bij elkaar gepropt in een klemtstrook of kooiklem van een automaat.
Heeft iemand anders nog tips? Gehele bedrading vervanging wordt m niet want
dit systeem is geen centraal doossysteem (daarom de verzameling van aders hier)

D8803174-BEDE-482D-8DC9-BA7A5E37BA2F.png
 

Okidokikluts

  • #2
Wago klemmen komen uiteraard in een aparte lasdoos niet in deze kast
 

Okidokikluts

  • #3
Sorry verkeerde plaatje was dat. Hierbij t juiste

7045980E-4CE7-4BB8-A696-45EF74D98968.jpeg
 

Okidokikluts

  • #4
uiteindelijk zelf een oplossing bedacht. Ik plaats de plaatjes op dit forum, misschien dat iemand met een vergelijkbare situatie er iets aan heeft.

734661CB-7E7B-4A60-A2F8-51C77FA720DF.jpeg 5EF0DE95-2D8F-41F7-ADA7-B2FCFFEAFDAE.jpeg 67F6ED8F-3210-4C07-AC07-5C8BE77D6D3D.jpeg 9CBD9285-3D61-45ED-AEC2-00DB637B5651.jpeg
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Ik hoop niet dat iemand dit gaat namaken, het voldoet aan geen enkele norm.
Meerdere groepen in 1 lasdoos.
Onjuist materiaal gebruik .
Geen buizen om geleiders.
En selectief is het ook niet afgezekerd volgens mij.
Maar goed het is maar een caravan en de kunnen niet zo makkelijk afbranden.
 

Okidokikluts

  • #6
meerdere groepen in een lasdoos, ja het betreft een stacaravan van Engelse fabricage zoals er zoveel in Nederland staan en die hebben geen centraal doossysteem. Ook zijn de kabels niet in buizen getrokken maar wordt er gebruikgemaakt van platte grijze kabels die bij productie in de caravan verwerkt worden. En natuurlijk valt er van alles op aan te merken, zal het zeker niet op alle punten voldoen aan NEN normen. Maar als je naar het plaatje van de startsituatie had gekeken dan had je gezien dat het nog een stapje erger kan. Ik waardeer je deskundigheid absoluut maar dit was alleen om aan te geven dat hier geprobeerd is er, gezien de omstandigheden, een meest optimale situatie van te maken. Of heb je het idee dat al die duizenden Nederlanders met een caravan, geproduceerd in GB (de meeste aluminium) hun caravan dan maar bij het grofvuil moeten zetten? En van dat afbranden van de caravan? Op basis van deze aanpassingen? Ik denk dat menigeen woonhuis met allerhande stekkerdoos op stekkerdoos, plakbandjes, pleisters en weet ik al niet meer wat ik de afgelopen jaren heb gezien, een grotere kans maakt.
Ik vind die opmerking meer dan schromelijk overdreven bij deze installatie.
Dus, inderdaad je hebt gelijk met de normen maar ik hoop dat mensen die met eenzelfde startsituatie zitten wel proberen op z’n minst verbeteringen proberen door te voeren die in ieder geval het risico verminderen. Maar als jij in dit geval een beter idee hebt dan kun je die natuurlijk ook delen. Op mijn eerste vraag kwam sowieso geen enkele oplossingsgericht antwoord
 

Okidokikluts

  • #7
Oh ja, bovendien zit je er naast wat selectief afzekeren betreft maar nogmaals, dan moet je eerst wat meer weten van de wijze van installatie van dit soort caravans (moest ik ook uitvinden). Je ziet namelijk het gehele verlichtingsdeel (alleen alle geschakelde LED lampjes) middels 1mm2 op een 6A automaat. En verder zie je slechts één groep voor de WCD’s aan de andere kant. Waarom twee draden? Omdat het (weer typisch Engels fabrikaat) een ringleiding betreft). En die bedrading is 2.5 mm2. Met iedere grijze platte (typisch Engelse) kabel loopt standaard een aardedraad mee. Dus zowel met verlichting als ook bij de WCD’s. Volgens mij zijn we dat in Nederland ook verplicht sinds 1996. Hoewel ik bij sommige Engelse installatietechnische oplossingen ook mijn vraagtekens heb, zijn ze op sommige gebieden ook niet helemaal op hun achterhoofd gevallen.
Maar goed, je antwoord zal wel zijn, alles wat hier in Nederland geïmporteerd wordt dient te voldoen aan de daarvoor opgestelde Normering. En dan heb je gelijk. Doe je iets aan risico-inschatting (situatie 1 en situatie 2) dan heb je ongelijk.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #8
Ik begrijp niet zo goed waarom je voor de losse lasdoos hebt gekozen, in plaats van de kabels direct in de verdeler uit te laten komen. Dat had een hoop van het commentaar van @The headhunter gescheeld:
- Geen 2 groepen in dezelfde lasdoos
- Geen draad zonder buis tussen lasdoos en verdeler.
- Geen onjuist materiaalgebruik (zoals de lasklem waar je nu op de een of andere manier een 10mm² aardedraad in gefrot hebt).

Het was me na de foto's in de topicstart niet duidelijk dat je ruimte had voor zo'n grote kast. Ik ben het in caravans allemaal wat krapper gewend.

Er zijn prima oplossingen om draden met elkaar te verbinden in de verdeler, dat hoeft niet per sé in een lasdoos. Railklemmen zijn de netste oplossing maar Wago heeft bijvoorbeeld ook adapters om de lasklemmen op DIN-rail te bevestigen.
 

Okidokikluts

  • #9
Ik had geen keuze qua lassen. Ik kan moeilijk 6x 1mm2! (Fase) en 6x 1mm2 (0) gaan twisten en dan in de kooiklemmen van een automaat gaan vastschroeven. Daarom dus eerst lassen met Wago (klemmen 0,5 - 2,5 mm2h) van 1mm2 naar 2,5
- Geen 2 groepen in dezelfde lasdoos
Een extra lasdoos voegt niets toe, de bedrading komt in één metalen goot achter de wand, door hetzelfde gat in de wand binnen. Dus als ik een extra lasdoos gebruik dan ben ik roomser dan de paus
- Geen draad zonder buis tussen lasdoos en verdeler.
Dat is een goed punt en ga ik nog aanpassen is kleine moeite
- Geen onjuist materiaalgebruik (zoals de lasklem waar je nu op de een of andere manier een 10mm² aardedraad in gefrot hebt).
Ik zal zo’n wagoklem voor de Dinrail even aanschaffen, bedankt voor de tip.
Je bedoelt waarschijnlijk 2,5 mm2 want dat is de grootste oppervlakte q
 

JasperJ

  • #10
Let op, die B32 met 2x2.5 mm^2 erin is hoogstwaarschijnlijk niet twee losse 2.5mm^2 groepen, maar een ring main. Die mag je absoluut NIET zomaar op 2 losse B16 automaten zetten. Je zult dan eerst de ring ergens moeten verbreken. Anders heb je alsnog 1 groep die gevoed wordt door 2 losse automaten.
 

Okidokikluts

  • #11
Weet ik. Heb eerst gemeten hoe het zat. Ring zit op nu op één 16 A automaat. Hoofdzekering camping vaste plek 25.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu