Geluidsisolatie tussenmuur

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil graag een muur tussen ons huis en de buren (17 studenten!) isoleren, en vraag me af hoe ik dat het beste kan doen. Ik heb inmiddels gezocht op het forum, en begrijp dat massa-veer-massa (MVM) belangrijk is.
De betreffende tussenmuur is steens. Ik zit eraan te denken om met gipsblokken (hoge dichtheid, 7cm) een voorzetwand te maken en de spouw op te vullen met wol. Is er minimale spouw 'dikte' die ik moet aanhouden (zat te denken aan 5 cm)? Kan ik deze helemaal opvullen met wol, of moet er ook lucht overblijven?
Ik heb ook nog gedacht aan een MS wand ipv de gipsblokken, maar ik vind het 'holle' van zo'n wand vervelend (net of je iets te verbergen hebt). Of verdwijnt dat, wanneer je meerdere lagen gipsplaat aanbrengt?

De balken van de tussenvloeren liggen in de scheidingsmuur, gaan deze het geluid nog geleiden? We hebben een open plafond, met de balken in het zicht...wellicht niet de handigste keuze.

Overigens las ik op het forum ook, dat voor een goede isolatie een MVMVM constructie vermeden moet worden. Betekent dat, dat wanneer ik een voorzetwand plaats, en de buren later ook, een gedeelte van het isolerende effect tenietgedaan wordt?

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Een wand isoleren om geluid tegen te gaan levert vaak zeer teleurstellende resultaten op. Het grootste lek wordt veelal veroorzaakt door contactgeluid. Een wand (gips/steen) met wol zal best iets doen, maar via je vloer en het plafond zul je waarschijnlijk veel geluid gaan lekken. Voor een maximaal resultaat moet je dus zorgen dat alles los staat van de bestaande constructie. Bevestig dus geen latten/ankers in de scheidingswand. In de handel zijn bijv. regels met een laag geluidsisolatie verkrijgbaar die je op de bestaande scheidingswand kunt lijmen. Daarovergeen kun je dan een nieuwe laag geluidsisolatie aanbrengen en dit afwerken met bijv. 2x 12,5mm. gispwandplaten. De vloer kun je afwerken met bijv. estrich-elementen (10 mm. minerale wol en 2 x 10mm. fermacell) met kantstroken weer van de muur afblijven. Zo creer je massa, zonder contact te maken met de bestaande constructie. Met plafonds heb ik niet zo'n ervaring, dus misschien dat een andere tipgever je kan helpen. Ik wil je daarbij niet ontmoedigen, maar bovenstaande oplossing is niet goedkoop (zeker de geluidsisolerende platen) en het resultaat blijft veelal tegenvallen. In het algemeen dus ; massa creëren, los van constructie blijven, verschillende materialen en lucht dempen verschillende "geluid", wees erg allert op contactgeluid.

Ik heb zelf bij een slaapkamer iets dergelijks gemaakt, en oke, ik hoor de buurman niet snurken, maar als er gelopen wordt, hoor je de voetstappen nog steeds goed, de vloer kraken etc. Dus of je de 17 studenten stil kunt krijgen.... Ondanks dat veel succes.
 
Op dit moment zit er voor (de helft van) de muur een MS voorzetwand. Deze is inderdaad zwevend aangebracht; geen contact met de buitenmuur. Mijn idee is dus om deze wand te vervangen door gipsblokken (roze, met een hoge dichtheid) vanwege de massa, en een spouw te maken van 5 a 6 cm om die vervolgens te vullen met wol. Ik ben iets minder bang voor contact geluid via de (betonnen) vloer.

Een kleine verandering van onderwerp, maar volgens de website van de leverancier mag een gipsblokken muur van 7 cm, maximaal 8 meter lang zijn zonder extra verstevigingen. Mijn muur moet 12 meter lang worden (ongeveer 2.5 m hoog). Hoe kan ik deze verstevigen (ik kan hem namelijk niet verankeren in de buitenmuur ivm het geluid)?

Kan ik een (verticale) radiator ophangen aan zo'n muur, of moet ik dan evt. een houten plaat aanbrengen aan de achterzijde ter versteviging?
 
Blijkbaar levert bij jou contact met plafond en/of vloer geen problemen op. je kunt dan ook denken over een kant en klare voorzetwand. deze plaats je op een houten regel op de vloer en met een zgn. slof en plint aan het plafond. De panelen zijn 5 of 7 of 10 cm. dik en hebben veelal en kern van spaanplaat met tweezijdig gips. Aan de lange zijden zit een groef die je d.m.v. een spaanplaat veer aan elkaar koppelt. De veer valt onder in de sponning van de vloerlat. Aan de bovenkant valt het paneel in de slof (vergelijk met een l, waarbij je de lage poot aan het plafond zet, en het paneel tegen de korte poot komt. Vervolgens sluit je de boel met een plint. Je kunt natuurlijk ook kiezen om deze wand met een extra spouw te plaatsen die je vult met minerale wol of speciale geluidsisolatie. Ook zijn er panelen de handel die speciaal ontwikkeld zijn voor geluidsreductie. In deze panelen kun je prima schroeven en zware materialen ophangen. Tevens ziten er sleuven in gefreesd, zodat je electriciteit aan kunt leggen. Werkt echt perfect. De lengte van de muur maakt niets uit, je koppelt aan vloer en plafond. Ik ken de panelen goed, maar mag op dit forum geen namen noemen. Als je informeert bij een goede bouwmaterialenhandel kunnen ze je zeker verder helpen. Voordeel je kunt in je zondagse pak werken!! Geen lijm/specie etc. :)
 
Jisodi,

Vertel eens wat over het huis, huidige constructie en materialen etc.
Zijn er muur ankersgeplaatst tussen de woningen, of is het 1 gedeelde muur. etc.

Indien betonnen vloer zou ik ook niet al te bang zijn voor flankering. Beton is stijf en heeft massa. als je daar een laminaatvloertje op hebt liggen met groene platen zit je redelijk veilig.

Gipsblokken hebben, in tegenstelling tot wat jij steeds schrijft, geen echt hoge dichtheid.
 
@Mark Paauw: Uit welk deel van dit verhaal maak je op dat er sprake is van contactgeluid. Misschien komt het wel door lucht geluid.

@Jisodi: Is er dan sprake van contact geluid of lucht geluid?
 
Het is een oud huis (+- 1880). De tussenmuur is gedeeld; ik denk steens of wellicht 1 1/2 steens, zonder spouw. Gemetselde fundering, die vrij diep moet zijn omdat de buren een souterain hebben (wij niet). De betonnen vloer is er later in gestort, direct op het zand, zonder isolatie, ongeveer 10 cm dik. Wij gaan hier een natuurstenen vloer op leggen. Het plafond bestaat uit balken van 6 meter lengte; de kopse kanten steken in de tussenmuur die ik wil isoleren. Oja, en ALLES is scheef.

Ik denk dat het gaat om lucht geluid: we horen vrij duidelijk mensen aan de andere kant praten. Contact geluid komt er zeker ook via de bovenverdieping, onze eigen woonkamer, dus op zich al minder erg. Desalniettemin wil ik tussen de balken een nieuw iets verlaagd plafond plaatsen (moet ook leidingen wegwerken) met daartussen isolatie. Ik hoorde van een speciale folie die daar goed voor zou zijn?

Wat betreft de gipsblokken: als ik op de sites van de diverse fabrikanten kijk, dan zie ik dat ze in normale uitvoering een dichtheid hebben van zo'n 800 kg/m3. Ik zou gaan voor de extra zware uitvoering (roze gekleurd) met een dichtheid van 1200 kg/m3. Zelfs de gewone blokken (zelfde dichtheid als gipsplaten) zouden nog overeenkomen met 5, bijna 6 lagen gipsplaat.

Overigens denk ik dat vooral de aansluiting van de muur op de balken / vloerplanken lastig wordt om dicht te krijgen.
 
Jisodi schreef:
Het is een oud huis (+- 1880). De tussenmuur is gedeeld; ik denk steens of wellicht 1 1/2 steens, zonder spouw. Gemetselde fundering, die vrij diep moet zijn omdat de buren een souterain hebben (wij niet). De betonnen vloer is er later in gestort, direct op het zand, zonder isolatie, ongeveer 10 cm dik.
Okay. Een betonnenvloer is opzich al een hele grote isolator, doordat deze rechtstreeks op het zand ligt wordt de plaat ook nog eens extra gedempt. Prima dus. Daar hoef je niets aan te doen.
Het plafond bestaat uit balken van 6 meter lengte; de kopse kanten steken in de tussenmuur die ik wil isoleren.

Contact geluid komt er zeker ook via de bovenverdieping, onze eigen woonkamer, dus op zich al minder erg. Desalniettemin wil ik tussen de balken een nieuw iets verlaagd plafond plaatsen (moet ook leidingen wegwerken) met daartussen isolatie.
Voor onderlinge isolatie, tussen verdiepingen, is dat prima. Wil je flankeringen via de buren door de draagbalken ook tegengaan dan zul je je verlaagd plafond ONDER de balken moeten gaan hangen, liefst verend.
Ik denk dat het gaat om lucht geluid: we horen vrij duidelijk mensen aan de andere kant praten.
okay, luchtgeluid. Dat los je met een voorzetwand op.
Ik hoorde van een speciale folie die daar goed voor zou zijn?
Gewoon gips met wol erop. Er bestaat geen speciale folie of wat ook. M-V-M (massa, veer, massa) is ook hier van toepassing.
Wat betreft de gipsblokken: als ik op de sites van de diverse fabrikanten kijk, dan zie ik dat ze in normale uitvoering een dichtheid hebben van zo'n 800 kg/m3. Ik zou gaan voor de extra zware uitvoering (roze gekleurd) met een dichtheid van 1200 kg/m3. Zelfs de gewone blokken (zelfde dichtheid als gipsplaten) zouden nog overeenkomen met 5, bijna 6 lagen gipsplaat.
Hoe dik is die gipsplaat dan? En hoe dik zijn die blokken?

Oftewel, dichtheid bereken je per m3, niet per m2. Gipsblokken hebben, inderdaad, ongeveer de zelfde dichtheid als gipsplaten hebben. Je kunt ze beide prima gebruiken overigens. Hoewel, als je nu al een metalstudvoorzetwand hebt zou ik daar gewoon extra massa aan hangen. Maar het is aan jou.
Overigens denk ik dat vooral de aansluiting van de muur op de balken / vloerplanken lastig wordt om dicht te krijgen.
Niet als je op dit forum al eens had gezocht naar geluidsisolatie topics... dan weet je dat je moet gaan kitten.
 
Roman,

Dank voor je antwoord.

De blokken zijn 70 mm. Inderdaad dichtheid per m3, maar de enige variabele die wijzigt is de dikte. Dus een 70 mm wand van normale gipsblokken is vergelijkbaar met 70/12.5 = 5.6 gipsplaten van 12.5 mm, althans als de dichtheid gelijk is (in dit geval is dat zo).

Op basis van de zwaardere blokken met grotere dichtheid:
1 laag gispsplaten van 12.5 mm geeft 0.0125 * 800 = 10 kg/m2. Zware gipsblokken = 0.07 * 1250 = 87 kg/m2. Dus in dit geval komen de blokken overeen met 8.75 gipsplaten, maar nemen de helft minder ruimte in. Ik schat dat qua kosten (rekening houdend met het MS frame), je vanaf 4 lagen gipsplaten goedkoper uit bent met de blokken.

De vraag is natuurlijk of het geen 'overkill' is, denk dat de zwakke plek zit in de aansluiting met het plafond (zal inderdaad kit gebruiken).
 
Je had je de berekeningen kunnen besparen hoor :)

De keuze is aan je zelf uiteraard, en maakt qua massa niet veel uit dus als de blokken eenvoudiger en/of goedkoper zijn moet je dat natuurlijk doen.

veel succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerelateerde klussen

Reacties
2
Weergaven
9K
Binnenmuren, wanden en plafonds
Ingrid V
Reacties
4
Weergaven
4K
Reacties
6
Weergaven
9K
Reacties
10
Weergaven
472
Binnenmuren, wanden en plafonds
Boertje125

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu