Geen warm water en amper waterdruk op zolder...

HHawk

  • #1
Aangezien onze oude CV zo goed als "op" was, hebben wij deze vandaag laten vervangen door een nieuwe (CW5+, meer vermogen, etc.).

Echter het probleem, waarvan ik dacht dat bij het vervangen van de oude CV de oplossing zou bieden, blijft aanwezig. Op zolder hebben wij amper warm, laat staan heet water. Ook valt hierbij duidelijk op dat er amper druk staat wanneer men warm water aanzet. Zeker als men dit vergelijkt met de "kracht" hoe het koude water eruit komt.

Nu dacht ik dus eerst dat het aan de oude CV lag, blijkbaar niet dus. Deze moest sowieso vervangen worden in verband met brandgevaar en was gewoon op.

Wat kan het zijn....? En hoe is dit op te lossen...?

Een aantal kenmerken:

1. Warm water kraan aan; amper water (druk?) en wordt niet warm of heet.

2. Koud water kraan aan; veel water en goede druk.

3. Als men de badkamer of keukenkraan (warm) een tijd open heeft gezet, dan hebben we wel even warm / heet water op zolder. De straal (druk?) blijft wel heel erg beperkt.

Daarnaast wat mij ook opviel, dankzij de nieuwe CV, als de warm waterkraan op zolder open gedraaid wordt, dan lijkt het alsof de CV niks merkt hiervan. Hij geeft niet aan dat er water opgestookt wordt (wat wel het geval is bij badkamer en keuken).

Ik zit nu aardig met mijn handen in het haar en geen idee wat het probleem kan zijn. En na aanschaf van een nieuwe CV is het budget ook aardig op voor dure aanpassingen... Wie weet raad?

//edit

Ik moet nog wel even zeggen dat wij wel altijd heet water hebben gehad boven voorheen. Het probleem is ontstaan een paar weken geleden. Maar wij dachten dus dat dit aan de CV sowieso lag, omdat die aan het eind van zijn latijn was. Maar de druk is in ieder geval wel altijd slecht al geweest.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Obelix2

    Specialist Verwarming
    • #2
    Heb je ergens thermostaat kranen?
     

    Arie1

    Specialist Verwarming
    • #3
    Als het op de andere tappunten wel goed is, ligt het waarschijnlijk aan de kraan. of de warmwaterleiding hier naartoe. Perlator zou nog kunnen maar verwacht ik niet omdat je koude waterhoeveelheid wel goed is.
     

    HHawk

    • #4
    Ik heb op dit moment alleen een thermostaatkraan op de radiator in de badkamer, maar denk niet dat je dit bedoelt. Daarnaast zo'n luxe mengkraan bij de stortdouche.

    Overal in huis werkt warm / heet water perfect en zeker de druk (overal gelijk), alleen dus niet op de zolder. Waar het toch wel belangrijk is voor ons. :(

    Koud water, op zolder, heeft wel een vele malen betere druk. Als ik een gokje mag wagen, dan denk ik wel 3 tot 4 keer meer druk...!

    We hadden gehoopt dat dit probleem sowieso opgelost zou zijn met de komst van een nieuwere en betere CV. Maar helaas... Dus dit problem zit dus toch ergens anders. Alleen Joost mag weten waar...

    //edit

    Na aanleding van de reactie van Obelix2 heb ik de douche op heet gezet, zonder dat die aan stond, maar geen verschil. Kwam vervolgens wel tot een andere conclusie toen ik hem wel aanzette (op zijn heetst), dan komt er nog minder heet water uit de kraan op zolder. Meer een zeikstraaltje. Letterlijk en figuurlijk.

    Ben nu bang dat er een probleem zit achter de douchewand in de badkamer, waar dus deze leidingen zitten....? Is niet te hopen, want ik (en laat staan mijn vriendin) heeft weinig zin dat dit open gehakt gaat worden...

    Maar ja, als ik het bovenstaande lees, dan moet het probleem hier wel ergens liggen of niet?
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #5
    Er wordt een thermostaatkraan op de betreffende aansluiting bedoelt. :wink:
    Niet op de radiator.
     

    Arie1

    Specialist Verwarming
    • #6
    @HHawk:

    Ketel heeft hier niks mee te maken, je andere tappunten zijn in orde dus je moet het in het tappunt zoeken op zolder die niet genoeg water geeft. Of in de leiding daar naar toe.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #7
    Als het geen thermostaatkraan is draai dan de kraankop er eens af.
    Wanneer het kraanleertje opgezwollen is en de kop kan niet te ver open dan krijgt u geen fatsoenlijke straal water.
    In dat geval de kraankop schoonmaken, invetten en een nieuw leertje plaatsen.
     

    HHawk

    • #8
    Maar wat heeft de thermostaatkraan in / van de douche met de kraan te maken op de zolder? Is dit van elkaar afhankelijk?

    Het (warme) water naar boven is toch (en mag niet) afhankelijk zijn van een thermostaatkraan in de douche? Of zie ik dit verkeerd?
     

    HHawk

    • #9
    Ik zal vanavond eens kijken of ik die kraankop eraf kan halen. En dat eens nalopen. Hopelijk dat dat het is. Maar koud water is dus niet afhankelijk hiervan dan? Immers is de druk van het koude water perfect (hoge druk; zoals overal elders in het huis).

    Inmiddels de juiste kraan gevonden en een tweetal foto's hiervan:





    Bij de opmerkingen staat ook het volgende: Aanbevolen waterdruk 0.5 -1bar. Vermijd verschillen tussen warm/koud water toevoer.

    Ik weet niet of deze informatie nog iets helpt.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #10
    In deze kraan zitten geen kraanleertjes die ik bedoelde.

    Het lijkt me dat het niet in deze kraan zit, misschien toch ergens rommel of een knik in de aanvoerleiding.
     

    Peter

    Specialist Bouw/Sanitair
    • #11
    Ik weet niet of de bewuste kraan, rechtstreeks aan de koud en warm waterleiding zit aangesloten, of dat daar nog stopkraantjes tussen zitten.
    In dat geval kijk even of die helemaal open staat van de warmwaterleiding.

    Maar het kan ook liggen aan de aansluit stang of slang van de kraan.
    Als het een flexibele slang is, kan daar heel snel een knik in komen, als je niet oplet met het aansluiten.
    Dus controleer even of er geen knik in de aansluit slang/stang zit van de warmwaterkan.
    Dit is als het goed is de linkse water aansluiting.

    En als daar een knik in zit, zal de ketel ook niet aanslaan als je de warmwaterkraan opendraaid, omdat die te weinig vraag van warmwater krijgt.
    Dat verklaart ook dat wanneer je bij een ander tappunt warmwater afneemt, dat je op de bewuste kraan eventjes toch warmwater hebt
    Dan zit er in de aanvoer leiding nog een gedeelte warm water dat verbruikt wordt.

    Verders lijkt het me strerk, dat het aan het binnenwerk van de kraan ligt.
    Dus kijk even de aansluit slangen na, en ook even daar waar ze de kraan in lopen.
    Want soms kunnen ze daar ook knikken, of verdraaien, als je niet goed oplet met het aansluiten.
     

    HHawk

    • #12
    Bedankt wederom voor de antwoorden.

    Daar was ik al bang voor dat deze kraan gebruik maakt van keramische schijven.

    De kraan is inderdaad aangesloten d.m.v. die flexibele leidingen. Ik hoop serieus dat hier een knik in zit, want dat zou een hoop ellende schelen in ieder geval. Ik had al gekeken, maar zover ik kon zien, kon ik geen knik constateren...

    In ieder geval zo het zo aangesloten (voor ik dat kan zien en beoordelen): er komen een tweetal leidingen uit de vloer (deze komen uit de badkamer, een verdieping lager). Vervolgens zitten hier twee flexibele slangen op aangesloten. Deze slangen gaan vervolgens naar de 2 (smallere) leidingen van de kraan.

    Dus als ik de flexibele slangen omwissel vanaf het punt dat ze uit de vloer komen, dan kom ik er gauw genoeg achter of het probleem daadwerkelijke aan de slang ligt toch?

    Zijn die flexibele slangen gemakkelijk los te draaien? En moet ik hierbij nog op iets letten toevallig?

    Als die het dan nog amper doet, dan moet het wel een etage lager, dus in de badkamer liggen. In dat geval is de enige oplossing de boel open hakken. Ik hoop echt niet dat dit het probleem is, want dat gaat behalve een hoop ergernis, ook een hoop tijd en geld kosten natuurlijk. Zucht...
     

    HHawk

    • #13
    Ik heb nog even zitten te denken over andere oplossingen...

    1. Flexibele slangen (warm / koud) omwisselen, reeds hierboven aangegeven. Dan kan ik sowieso op deze manier 2 problemen waarschijnlijk uitsluiten, namelijk de kraan en de flexibele slangen.

    2. Een trekveer of iets dergelijks door de warm water leiding duwen (vanaf boven naar beneden) en vervolgens een emmer erbij houden om eventueel rommel eruit te laten spoelen.

    Uiteraard de hoofdkraan in beide gevallen eerst afsluiten.

    Daarnaast heb ik nog aan een andere optie zitten denken, mochten de eerste 2 ideeën geen oplossing bieden. In plaats van de hele zooi open te hakken (wat een hoop tijd, geld en ergenis kost) en allerlei andere problemen met zich meebrengt (zoals nieuwe tegels bestellen, met als gevolg kleurverschil en opnieuw laten plaatsen), is de overweging om een close-in boiler aan te schaffen.

    Ik heb geen idee of het gemakkelijk is om een close-in boiler te installeren. En maakt het hierbij niet uit of de waterdruk voor warm water hiervoor minimaal is? Ik geloof dat je hem op ook koud water aan kunt sluiten?

    Oh ja, heb voor een close-in boiler ofzoiets nog een andere kraan nodig?

    Wederom bedankt voor jullie adviezen en uitleg!!
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #14
    Wanneer het wisselen van de flexibele slangen niet helpt is een trekveer misschien een oplossing maar pas op dat de veer niet blijft vastzitten, dat is toch een groot risico.
    Een close-inn boiler is een oplossing, de warmwaterleiding kan dan vervallen, de boiler wordt op koud water aangesloten.
    Voor de boiler is een aansluiting op de afvoer nodig i.v.m. de inlaatcombinatie en een geaarde wcd voor de elektra, de aansluiting op de afvoer is niet nodig bij een lagedruk boiler, die vereist een speciale kraan die fungeert als overstort.
     

    Peter

    Specialist Bouw/Sanitair
    • #15
    Als je de bestaande warmwater leiding afsluit, zit je wel met een heel stuk lose leiding, waar dood water in blijft staan, met kans op legionella besmetting.
     

    HHawk

    • #16
    @Jan; bedankt voor je reactie en uitleg. Ik hoop dat het omwisselen van de flexibele slangen gewoon de oplossing is, dan ligt het probleem of aan de slangen of aan de kraan en zou minder ellende betekenen dan. Ga in ieder geval van het weekend uitgebreid aan de slag ermee. En zal inderdaad voorzichtig moeten zijn met een trekveer (mocht het probleem niet aan de slangen / kraan liggen).

    @Peter; oh dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Zucht. Dus dat is ook alweer geen oplossing. Ik zal eens kijken of er geen andere oplossing is (in het ergste geval).
     

    Henk253

    Vaste Beantwoorder
    • #17
    Echter het probleem, waarvan ik dacht dat bij het vervangen van de oude CV de oplossing zou bieden, blijft aanwezig.
    Dus het is iets wat al veel langer speelt maar langzamerhand steeds meer problemen geeft.
    ---------
    Hier ben ik eigenlijk we benieuwd naar.
    er komen een tweetal leidingen uit de vloer (deze komen uit de badkamer, een verdieping lager)
    ik las net dat deze leidingen in de douche wand zitten in de bad kamer.

    Wat voor leidingen zijn het, soldeer leidingen?

    Zit de ketel op zolder?
     

    Henk253

    Vaste Beantwoorder
    • #18
    Even een tekening gemaakt van wat je allemaal zei.

    ben er maar van uit gegaan dat ketel boven zit.




    Je ziet een paars omlijnt stuk buis hoe is deze leiding aangesloten?

    Want hier zit het probleem.
    Als het koperbuis is kan er soldeertin de leidingen zitten.

    Kan je wat foto`s maken zodat ik een beter indruk krijg zegt mij soms meer dan woorden.
     

    Henk253

    Vaste Beantwoorder
    • #19
    Is dit nu allemaal op gelost, zo ja hoe heb je het gedaan?
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu