Gatenzaag & gipsplaat met dun laagje stuc

Georgedb

  • #1
Het ziet er allemaal nog als nieuw uit, maar ik moet een inbouwdoos plaatsen (leidingwerk is het probleem niet, dat ligt al in de holle wand) en dus een 75mm gat maken met de gatenzaag. Dan zijn best grove tanden en ik heb geen idee wat ik moet verwachten als de zaag het dunne laagje stuc op de gipsplaat raakt. door het karton/gips zelf zal het probleem niet zijn. maar als het stucwerk daardoor wordt weggeslagen en er stukken afbreken, dan ben ik een heel eind van huis. Iemand tips?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Boertje125

    Vaste Beantwoorder
    • #2
    de boor goed op toeren laten komen en rustig zonder druk boren dan lijkt me dat geen enkel probleem.
    stuc is ook gips of heb je het over iets anders?
     

    Georgedb

    • #3
    Klopt, stuc is een laagje gips en dat is weer aangebracht op normale gipsplaat.
    Bedacht net ineens dat ik er bijv. een dunne houten plank even stevig tegenaan kan houden en daar dus eerst doorheen boren/gatenzagen. Dan neemt de kans op uitbreken van het stuc laagje misschien verder af?
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #4
    Plankje erop doet weinig verwacht ik. Het kan echter ook geen kwaad. Het hangt vooral af van de hechting van het stucwerk (en eventueel verf) met de ondergrond. Enig reparatiewerk is normaal.
     

    Boertje125

    Vaste Beantwoorder
    • #5
    er komt nog iets op neem ik aan een paar kleine brokjes worden bedekt door je afdekplaatje
     

    Georgedb

    • #6
    (Hele) Kleine brokjes geen probleem, maar de afdekplaat steekt maar 3mm aan ieder kant over de inbouwdoos (links en rechts), dus heel veel marge voor ellende is er niet ;-)

    De gatenzaag is vrij grof, fijnere tanden was voor het laagje stuc op de gipsplaat beter geweest.
     

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #7
    Aftekenen, en de contouren in meerdere keren diep insnijden. Vervolgens met een kleinere boor (68 of 71mm) boren. Het laatste randje haal je weg met een rasp.
     

    Vonken_trekker

    Specialist Elektra
    • #8
    Onlangs een installateur dit zien doen door de gatenzaag de andere kant op te laten draaien tijdens het boren. Dan hapt hij veel minder en komt er een nettere snede.

    Zelf geen ervaring mee dus meer kan ik er ook niet over zeggen :?
     

    Georgedb

    • #9
    Dat kan ik wel even op een plankje proberen om te zien wat er gebeurt...
     

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #10
    De stand van de tanden (draairichting) kan idd veel uitmaken.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #11
    Met dit soort gatenzagen wil dit prima, vooral belangrijk de zaag het werk laten doen dan wordt de snede mooi glad, anders kan door te hard drukken de boor door het papier gedrukt worden waardoor dit scheurt.

    1608849781547.png
     

    Georgedb

    • #12
    Het papier ben ik niet zo bang voor, met name het dunne laagje stuc erop. Maar, inmiddels aardig wat tips, ik ga hetmorgen proberen en 'fingers crosed'.
     

    Tiho

    • #13
    Een plank werkt sowieso tegen uitschieten. Je moet eerst een gat boren in de plaat. Daarna de plaat op de muur drukken. En de gatzaag erin zonder de centerboor. Zonodig met twee man.

    Ik heb zelf zo 6 gaten voor spotjes in het plafond gedaan en dat ging prima.
     

    Georgedb

    • #14
    Maar wat is het voordeel van het tijdelijk verwijderen van de centreerboor? Vreemde is overigens dat ik met mijn oude, ondiepe, NLG 5,= uit de Gamma-bak de boor kan verwijderen. Dit is een vrij dure Wolfcraft, met ook een schroef die de centreerboor borgt, maar ik keek eens: geen beweging in te krijgen als je die schroef losdraait...
     

    Bademutze

    • #15
    Ik teken de maat van de doos af, dan eerst met de grootste zaag gat boren, en de rest met de rasp fijn afwerken , gaat prima.
     

    Vonken_trekker

    Specialist Elektra
    • #16
    Centerboor verwijderen is voor als je met een plankje als mal gaat werken. Je moet anders de centerboor exact in het midden van de mal zetten, anders komt de gatzaag niet precies overeen met de mal op het moment dat je zo diep komt.
     

    Georgedb

    • #17
    Oeps, die had ik zelf wel even moeten bedenken, helemaal duidelijk...
     
    • Like
    Waarderingen: Tiho

    Georgedb

    • #18
    OK... hier een verslag / horrorstory:
    Had nog een plankje met een 75mm gat. Centreerboor kon er toch uit, dus die truc geprobeerd. De zaag heeft dan geen ankerpunt, dus plankje en zaag schoten alle kanten op, muur beschadigd. Er viel niet veel meer te verliezen, dus centreerboor teruggezet en zo goed mogelijk de schade in het zaaggat laten vallen en een gat geboord. Dat betekent dus plamuren van het gesausde stucwerk (waarmee?) en een heel muurvlak opnieuw sausen (i.v.m. mogelijk kleurverschil).

    Helaas kwam ik net niet diep genoeg voor een inbouwdoos, er zat nl. een houten balk. Daar weer gaten in geboord en met een freesboor de lijn van het gat gevolgd en voorzichtig met een beitel wat hout weggehakt. Daarmee een prima gat voor een inbouwdoos.

    Helaas drukte ik iets te hard tegen de balk met het beitelwerk, die ook tegen het gestucte gips aan de andere kant van de holle wand zit. Daardoor brak er wat stucwerk af aan die andere kant af: plamuren van het gesausde stucwerk (waarmee?) en dan ook daar een heel muurvlak sausen (i.v.m. mogelijk kleurverschil). Kortom, een mooie K-dag.

    Gat.jpg Stuc_afgebrokkeld.jpg
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #19
    Ik lees een hoop leermomenten :wink:
    De meesten van ons hebben leren klussen met vallen en opstaan. Daar leer je veel meer van dan als alles in een keer goed gaat.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu