Gaten door betonnen verdiepingsvloer tbv airco leidingen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil in mijn huis zelf airco aan gaan leggen. Hiervoor heb ik 7 doorvoergaten nodig van rond 60 mm. De gaten moeten gemaakt worden in een gewapende verdiepingsvloer van holle kanaalplaten.

Ik heb mezelf door een installateur een beetje bang laten maken toen hij me vertelde dat het watergekoeld boren een echt drama kan worden, omdat het koelwater in de holle kanalen kan lopen en op de meest vreemde plaatsen te voorschijn kan komen.

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe kan ik dit het beste aanpakken. Ik kan zelf 3 benaderingen bedenken:
1. een professioneel bedrijf de boringen laten maken en het risico voor lief nemen
2. een professioneel bedrijf een droge boring laten uitvoeren, ben een beetje bang voor de kosten
3. zelf gaan boren met een boorhamer en middels meerder kleine gaten een groter gat creeeren

wie heeft er goede tips?
 
Die 7 gaten zitten die bij elkaar of apart.
In een kanaalplaatvloer boren geeft inderdaad een deel wateroverlast.
Als je ze door een bedrijf laat boren hebben die materiaal om de wateroverlast tot een minimum te beperken.
Wat in ieder geval een tip is om onder waar het gat komt een plaatje tegen het plafond te zetten met een dikke tochtband er op geplakt.
Dit zet je met een stiep stijf tegen het plafond zodat je het water tegen houd.
En droog boren is een optie maar dat geeft weer een hoop stof.

Rene
 
De 7 gaten zitten op verschillende plaatsen.

Ik heb vandaag contact gehad met een boorbedrijf en ben tot de conclusie gekomen dat er toch het beste nat geboord kan worden. Hoeveelheid koelwater blijft beperkt tot zo'n 0,25-0,5 liter en dat vind ik nog te overzien. Gaten komen minimaal 2 cm vanaf de wand vanwege de afmetingen van de machine.

Ben wel steil achterover geslagen van de prijs voor 7 gaten en ga maar eens wat verder rondvragen.
 
Vandaag weer contact gehad met een ander bedrijf. Dit bedrijf kon niet zo heel dicht langs de wand boren (rand gat komt op 5 cm van wand) en dan moet ik een enorme roset op het plafond gaan plaatsen.

Ik blijf een eigenwijze DHZ'er, dus vraag me eigenlijk af waarom ik de gaten niet gewoon zelf zou kunnen boren.

Optie 1: ik meet precies uit waar de holle ruimte zit in de kanaalplaat en ga op de plek waar het minste beton zit kleinere gaatjes boren in een cirkel en hak vervolgens de cirkel eruit

Optie 2: ik schaf een diamantkernboor aan voor droog boren (heb er al een paar gezien van rond 65 mm), meet uit waar ik het beste een gat kan boren zonder wapening tegen te komen en boor het gat uit de hand mbv een kernboorgeleider

Optie 3: als optie 2, maar dan met een kleinere boordiameter van bv rond 38 mm, dan boor ik voor iedere koelleiding apart een gat.

Welke optie geven jullie de beste kans van slagen?
 
Een cirkel van kleine gaatjes boren en uithakken werkt altijd, natuurlijk, maar denk eraan dat je zo het wapeningsstaal niet afsnijdt...
In principe zit de wapening in de platen 2-3 cm van e onderkant, tussen de holle ruimten. Afhankelijk van de overspanning kan dit staal tot 20mm dik zijn, maar onder en boven de holle ruimte zit geen staal. Bovenop de platen wordt nog een betonlaag gegoten met een wapeningsnet met staal van 6 of 8mm voor de drukverdeling. Deze wapening kan je afhakken met een beitel (in een gat van deze diameter is een slijpschijf niet te gebruiken).Daar bovenop ligt nog een egalisatielaag en/of chape. Denk eraan dat electrische leidingen in de chape kunnen liggen.
Boren met een droge kernboor van 60-70mm moet vanaf de onderkant gebeuren (de waterkoeling van een natte kroon voert ook het weggeslepen materiaal af, dat gebeurt niet bij droge kronen).
Hier heb je niet alleen een kernboor voor nodig, maar ook een behoorlijk potente traaglopende boormachine. Met zo'n kernboor dieper dan 10-15 cm boren uit de vrije hand is moeilijk.
Mijn idee - de ligging van de holle ruimten opzoeken, en de afstand tussen de onderste wapeningsstaven bepalen. Als die minder dan 80 mmm bedragen kan je geen gat van 65mm boren. Dan eerste gat vanaf onderkant boren met kernboor met centerboor. Is een stuk goedkoper dan lange kernboren, en je kan er tot 80mm diep mee boren. Daarmee boor je door de betonnen plaat (als je door de onderkant bent, de betonbrokken uit de boorkroon nemen). Je hebt nu een vrije ruimte, en je kan opnieuw 80mm dieper boren (mogelijk heb je nu al een spil verlengstuk nodig). Tijdig stoppen en met een beitel de kern van het gat telkens weghakken. Zo ga je door tot je het wapeningsnet van de drukverdeellaag doorgesneden hebt. Dan Boor je het centergat door tot boven, en boor je van bovenaf verder. Als je er niet in slaagt het wapeningsnet door te snijden voor je zo diep zit dat de kernboor gaat blokkeren, zal je moeten verder gaan met een iets kleinere diameter.
Succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu