Gat vlizotrap dichten in betonnen plafond

Xxjeroentjexx

  • #1
Hoe kan ik het beste het gat van de vlizotrap dichtstorten?
Het is een betonnen plafond en ik moet er over kunnen lopen......
Dus niet dat het dichtgestorte stuk naar beneden valt.


Alvast bedankt
 

Geus

  • #2
Wil dit perse vullen met beton? Volgens mij is dichtmaken met balkjes en plaatmateriaal een stuk makkelijker. Oké, dat verschil hoor je als je er op stampt, maar gaat je dat storen?
 

Mrten

  • #3
Zet beton uit je hoofd, ga je nooit goed vastgezet krijgen qua wapening, als je een foutje maakt valt er toch een slordige 500 kilo beton plus wat er bovenop staat op je hoofd. Tevens is de wapening die er nu zit niet berekend op die extra belasting.
 

Xxjeroentjexx

  • #4
Het gat is 80cm bij 1meter.
Ik wil het graag hetzelfde als de rest van het plafond, balkjes dat ga je zien...
Het zou fijn zijn als dit met beton of cement dichtgemaakt kan worden!
Die paar killo zal geen probleem zijn, dat weet ik eigenlijk wel zeker.
Hoe wordt zo een gat normaal dicht gemaakt?"
Hoe moet ik dit bewapenen?

Van de onderkant kan ik een houten plaat tegen het plafond doen en deze klemmen met steunpilaren...
 

Mrten

  • #5
Stucplaten wat te hoog monteren en dan netjes stuken?
 

Xxjeroentjexx

  • #6
Dan kan ik er nog niet op lopen, het moet echt dicht gestort worden!
 

KlusRob

  • #7
Toch met houten balkjes, daarop een underlayment plaat schroeven aan de bovenkant (= beloopbaar, de meeste zoldervloeren die niet van beton zijn, zijn hiervan gemaakt) en aan de onderzijde (plafond van de verdieping eronder) stucplaten zoals Mrten al schreef.

Neem als maatvoering voor de houten balkjes de totale dikte van je plafond minus de dikte van je underlaymentplaat, stucplaat en een paar mm stucwerk, en zet ze met balkschoenen vast in de opening. Dan zak je er gegarandeerd niet meer doorheen hoor...
 

Millew

  • #8
Als je er zeker van bent dat de vloer het extra gewicht kan dragen, dan kan je het als volgt dicht maken:

Rondom in de zijkant van het gat boven en onder gaten boren van rond 12 mm, minimaal 150 mm diep en h.o.h. 200 mm. Daar met behulp van 2K lijmanker injectiemortel wapeningstaven rond 8 mm in lijmen die 300 mm uitsteken.
Zoek eerst uit waar de bestaande wapening zit en ga daar net onder (voor de bovenlaag) en net boven (voor de onderlaag) zitten, anders zit je voortdurend in wapeningstaal te boren. Ook is het handig om de vertikale wapening eerst op te zoeken met een leidingzoeker, zodat je die ook kan omzeilen.
Tussen de uiteinden van de ingelijmde stekken wapening leggen van rond 8 mm met een lengte net iets korter dan de afmetingen van het gat. De wapening moet een overlap hebben van 28 cm.

Bekisting stellen. Gebruik tochtband langs de rand van het gat voor afdichting. Eventueel maak je rondom de bekistingplaat een ondiepe sponning om de bekistingplaat iets hoger te krijgen dan het bestaande plafond. Je hebt dan iets ruimte voor een pleisterlaag.
Leg onder de poten van de bekisting een paar stukken balk om de druk wat te verdelen.
Beton storten. Gebruik eventueel lichtbeton. Niet te veel water gebruiken, net genoeg om de beton te kunnen verwerken anders krimpt het hele stuk na verloop van tijd weer los.
Als je die niet hebt, huur dan een handmixer voor beton. Je krijgt het veel sneller en beter gemengd en je kan ter plaatste de beton aanmaken.

Na twee weken kan de kist weg. Daarna nog minimaal twee weken wachten om verder af te werken.

En veel sterkte gewenst, want het is een gigantische klus. Hoeveel trappen moet je op met de zakken betonmortel?
 

Xxjeroentjexx

  • #9
Hier kan ik wat mee Millew!

Wat bedoel je met:

*h.o.h. 200 mm

*Tussen de uiteinden van de ingelijmde stekken wapening leggen van rond 8 mm met een lengte net iets korter dan de afmetingen van het gat. De wapening moet een overlap hebben van 28 cm.

Dan gaat dit helemaal goed komen!

Ik denk dat ik dit wel ga redden met een paar zakjes betonmortel! De vloer is niet zo heel dik

Bedankt
 

StefanD

  • #10
Xxjeroentjexx schreef:
Het gat is 80cm bij 1meter.
....
Die paar killo zal geen probleem zijn, dat weet ik eigenlijk wel zeker.
Vergis je niet in het gewicht. Stel dat je vloer 15 cm dik is, dan heb je toch nog 8x10x1,5=120 liter beton. Met een soortelijk gewicht van 2400kg/m3 weegt dat toch bijna 300 kg!
 

Millew

  • #11
Xxjeroentjexx schreef:
Wat bedoel je met:
*h.o.h. 200 mm
Onderlinge afstand 200 mm. Aan de lange kanten doe je aan elke kant 6 staven en aan de korte kanten 5.
De onderlinge afstanden zijn dan iets minder, maar dat kan geen kwaad.

Wat betreft de discussie of het toegevoegde gewicht te veel wordt voor de vloer kan je afschatten aan de hand van de hudige afmetingen van de vloer. Een vloer van 2 meter breed met een gat er in van 1 meter krijgt het zwaarder te verduren dan een vloer van 5 meter breed met een gat van 1 meter.
Verder is het gebruikelijk om bij een sparing (gat) in de vloer de wapening, die anders in het gat zou komen te liggen, langs de randen van het gat bij te leggen. Dus de wapening zit al in de vloer, alleen op een iets andere plaats.
En dat de nieuwe plaat beton door het gat valt, hoef je al helemaal niet bang voor te zijn. Alle ingelijmde staven kunnen samen op afschuiving in theorie 14 ton dragen. En dat is dan niet eens de bezwijkbelasting. Die is nog veel groter.
Laat het in werkelijkheid een stuk minder zijn omdat de staven zijn ingelijmd, dan nog heb je voldoende reserve.

En zoals altijd bij betonwerken, de uitvoering bepaalt in grote mate de uiteindelijke kwaliteit van de constructie.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Xxjeroentjexx schreef:
Van de onderkant kan ik een houten plaat tegen het plafond doen en deze klemmen met steunpilaren...
Denk eraan dat ook de ondersteuning die 300kg moet kunnen dragen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu