Gasdrukverlager nodig, gasdruk te hoog? (extra cv aansl.)

Monza

  • #1
Hallo

Ik heb een vraag.
Ik wil een 2e cv ketel aansluiten op een bestaande gasaansluiting.
In dit geval een Radson ER200 Electronic. Dus een gewone standaard cv ketel.

Nu is dit wel een "grootverbruik" gas-aansluiting.
Er staat dus een grote verwarmingsketel op.
Volgens mij heb ik na de gasmeter nog een druk van 1 bar.
De gasmeter is wel geschikt voor het meten van "klein"verbruik.

Kan ik hier zomaar een cv ketel op aansluiten, of is deze druk te hoog ???

Als deze druk te hoog is, kan ik dan zo een "gasgebrekklep" er tussen zetten, zoals b.v. een schlumberger 200 mb ofzo, of verlaagd deze druk niet ???

Waar moet ik nog meer rekening mee houden ????

grtn Niels
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Ron321

    Vaste Beantwoorder
    • #2
    Monza schreef:
    Volgens mij heb ik na de gasmeter nog een druk van 1 bar.
    Dit lijkt me sterk.
    Het zou eventueel 100mbar kunnen zijn.
    Dan kun je een reduceer plaatsen van 100 naar 25.
    Maar met alle respect:
    Gezien je vraagstelling heb je er weinig kaas van gegeten, haal er iemand bij met verstand van zaken.
    En bovendien: meten is weten.
     

    Bundy

    Specialist Verwarming
    • #3
    Zie wat Ron schrijft !!! .

    Op uw vraag : Waar moet ik nog meer rekening mee houden ?

    Antwoord alleen maar ellende ,dus afblijven .
     

    De loodgieter

    Vaste beantwoorder
    • #4
    Waarschuinlijk is uw installatie nog gelast en zit voor de ketel een zogheten gasstraat.

    Als u dit zelf wilt gaan doen zult u verstand van zaken moeten hebben.
    Bv hoe wilt u de aansluiting op de bestaande gasleiding gaan maken?
    Hoe gaat u de gasleiding gasvrij maken alvorens de aftakking te maken.
    de drukreduceer dient afgeregelt te worden, beschikt u over de juiste drukmeters?

    maar mocht utoch besluiten deze klus zelf te doen, EERST DE BESTAANDE GASLEIDING AFPERSEN.
    Vervolgens de huidige ketel afsluiten en gasstraat af laten blazen.
    Vervolgens de gehele gasleiding gasvrijmaken door stikstof er door te blazen tot al het gas er uit is.

    hierna volgen nog meer stappen.

    kortom u dient met een hoop zaken rekening te houden en zoals eerder gezegt heeft u de now how om deze klus te klaren?

    mocht er nadien wat gebeuren gaat de verzekering uitzoeken wat de oorzaak is.
    Staat lullig in de krant he bedrijfspand uitgebrand door gasexplosie, je zal de eerste niet zijn.
    ze komen er uiteindelijk toch achter dat u e.e.a. zelf heeft aangesloten.

    en dan is er geen bedrijfspand meer en geen centen van de verzekering om een nieuw op te bouwen.

    Dus kortom ZELF NIET AAN BEGINNEN!

    john
     

    Monza

    • #5
    Hallo
    De nodige know-how heb ik wel.
    Zeker het water-gedeelte heb ik al vaker gelast etc.

    De gasdruk wilde ik vanmiddag even kijken, maar dat ben ik ff vergeten.
    Ik geloof dat de grote drukmeter 1 bar aangeeft.
    En inderdaad, zoals "John" aangeeft heb ik een grote gasstraat, waar een 1 miljoen KcKal ketel aan hangt, met dubbelle beveiligingen etc etc.
    De gasbuis hiernaar toe heeft reeds een afgedopte aftakking, waar ik dus op verder kan monteren.
    Dop eruit, kraan erop, en dan vanaf die kraan weer verder gaan.
    De huidige grote stookinstalatie is inderdaad gelaste pijp, maar daar heb ik verder weinig mee van doen.
    Ook het gasgebeuren is gelast, maar zoals gemeld, daar zit een afgedopte aansluiting op.
    Ik kan autogeen lassen, dus ook das is geen probleem.

    Het zit puur even in de (bruikbare) werkdruk van het gas.
    De rest kom ik allemaal wel uit.
     

    DexterXL

    Specialist Verwarming
    • #6
    Eerst 100% weten welke voordruk je hebt op de aftakking, zonder deze
    waarde is er geen zinnig antwoord te geven en word hhet alleen maar
    gokken :roll:
     

    Monza

    • #7
    Hallo

    Bij deze een plaatje van de gasdruk / voordruk.
    Ik zat dus fout met mijn aanname van 1 bar (stom).
    Het is een 130 mbar (dat is dan toch 0,13 bar?)

    Is deze druk geschikt om zo een cv ketel op te plaatsen, of is het verstandig om er toch eerst een gasgebrek klep ofzo in te monteren ???

    De leiding aanleggen enzo is allemaal geen punt. Dat gebeurt gewoon goed en netjes. Voor aansluiten zal ik hem zelfs ff netjes geel verven (is geloof ik verplicht in bedrijfsruimtes, en aanbevolen in huishoudelijke omgeving)

     

    De loodgieter

    Vaste beantwoorder
    • #8
    Als je moet vragen of dit de juiste druk is om een ketel op te laten branden trek ik de nowhow die je hebt sterk in twijfel maar ja is jou feesje.

    Een huis tuin en keuken ketel werkt op een gasdruk van 25 mbar + en - 10%.
    je moet de gasdruk dus reduceren van Pi 130 mbar naar Pu 25 mbar.
    je moet echter bij bestellen de maximale en minimale Pi opgeven dus meten met een drukmeter niet van de huidige ronde meter.
    steek de grote ketel eens aan waar komt de druk dan op uit?

    dit gaat niet met een gasgebrekklep maar een drukreduceer van krombach of schlumberger.

    :cry: maar ik denk probleem probleem :cry:

    laat er ff een installateur naar kijken en de klep berekenen en afstellen.
     

    Chathanky

    • #9
    Een gasgebrekklep? Aan gas geen gebrek bij 130mbar. :mrgreen:
    Voor de de voeding van de ketel moet een drukreduceer die de gasdruk terug brengt naar 25 mbar. Het gasblok van een normale huisketel kan niet omgaan met hoge drukken.

    Wat betreft de reduceer of gecombineerd met Bklep (gasgebrekbeveiliging) heb je geluk, die zijn er in overvloed te verkrijgen. 100 mbar is een veel voorkomende druk bij energiebedrijven, en die worden in de woning terug gebracht naar 25 mbar.

    Geel verven is niet de enige mogelijkheid, het markeren met stickers is ook een mogelijkheid.
     

    Monza

    • #10
    De grote ketel starten en kijken hoeveel de druk dan daalt is ff geen optie.
    Di elaat ik juist uitleggen omdat mijn drietreksvuurgangvlampijpketel (scrabble, dubbelle woordwaarde) dan nat slaat, en dat wil ik huist voorkomen.
    Maar naar mijn weten zakt ie niet of nauwelijks.
    Na het hele gebeuren met gaskleppen enzo van die ketel staat een meter, die 30 mbar aangeeft als die ketel aanstaat. Dus die zou dan ruwweg dezelfde werkdruk hebben als een kleintje, Das wel humor.

    Ik heb best enige knowhow. Na doorblazen hebben we zelf wel vaker ook gasbuizen (51 mm) gelast en gesopt enzo, das allemaal geen punt.
    Het gaat er puur ff om om te zorgen dat de druk goed is om die kleine ketel erbij te zetten.
    Alleen zijn de termen soms nieuw, ik ken ook niet al de termen enzo uit mijn hoofd. Ook gasaansluitingen hebben we wel vaker gemaakt, maar dat was altijd voor gasketels (co2 kanonnen), en die hebben ingebouwde kleppen.
    Vandaar het gehannes met kleppen en drukken enzo. Het komt wat kneuzig over, maar ik (we) ben heus handiger dan het lijkt.

    Als het hele circus is aangesloten wil ik sowieso ff een instalateur laten komen voor een final-chek. Maar ik wil zelf gewoon het voorwerk doen, omdat ik er de tijd etc. voor heb.
    Zo een man is zomaar weer een dagje of langer aan het klooien en dat doe ik gewoon liever zelf.
    Het is niet de makkelijkste plek ook, dus dan vouw ik liever mezelf ff in 100 bochten.

    Ik begrijp nu ook dat ik de term reduceerklep (bklep?) en gebrekklep door elkaar gooi.
    Ik neem aan dat de reduceerklep de druk terugbrengt, maar wat is dan de functie van die gebrekklep


    Wij blazen zo'n gasbuis nog door.
    Ik heb een proffessioneel bedrijf op de dam gehad die een gasbuis laste met de druk erop.
    Zat een lekje in na aanleggen, en hij liet de druk erop, "want dan slaat de vlam niet naar binnen, dat gebeurt niet bij zo een klein gaatje".
    De buis was dicht na het lassen, maar ik ben wel ff ergens anders gaan staan. Maar deze anekdote terzijde.
     

    Chathanky

    • #11
    B-klep= gasgebrekklep.
    Mocht de druk te laag worden sluit de klep af.
    De gasdruk mag sowieso nooit te veel dalen bij plotselinge of grote afname.

    Als je een bedrijfje gehad hebt die onder druk gasleidingen lastte moet je weten dat gas in een onder druk staande leiding nooit in de leiding kan slaan. Die kan enkel branden als er zuurstof bij komt en dat is wel lastig als die leiding onder druk staat. :wink:
    Het kan wel brand veroorzaken buiten de leiding.

    Probleem of uitdaging in deze is dat een huis-tuin en keuken ketel een gasblok heeft die boven de 50 mbar het begeeft.
     

    Monza

    • #12
    Vandaag even aan het rondbellen geweest hiervoor.
    Mij werd geadviseerd een gasdrukregelafsluiter (pfff, weer zo een woord) te nemen.
    Maximaal ingekomen druk 0,2 bar,
    nominale uitgaande druk 0,028 bar

    Ik wil er ook een G4 meter voor zetten, om het verbruik te meten.

    Is het nog nuttig / verstandig / handig om er zo een gebrekklep voor te zetten of is dat dubbel op en niet nodig ?

    Misschien een domme vraag / open deur, maar waarom mag de gasdruk niet te veel dalen bij een grote afname ?
    Wat is daar het nadeel van ? Ketel kan uitgaan, maar meer toch niet ??
     

    Mobel

    Specialist Verwarming
    • #13
    B-klep niet nodig

    ketel gaat beroerd /slecht branden omdat de gas/luchtverhouding niet meer klopt.
    een te klein gasmeter (let op een G4 is geschikt voor max 4 kub gas per uur) zo zo een oorzaak kunnen zijn ,waardoor de druk in elkaar zakt.
     

    Cvolieboy

    Specialist Verwarming
    • #14
    Een G 4 meter is geschikt om max. 6 kub gas te meten, dit is de normale gasmeter voor een huisaansluiting.

    Een Bklep of gasgebrekbeveiliging is in de meeste gevallen wel nodig, het beveiligd gaslekkage's en ongewild uitstromen van gas bij terugkomst van de gasdruk na uitval van de gastoevoer.

    Het gaat dan met name om een huisaansluiting met in de keuken een meerpitsgastel. (tegenwoordig zijn ze veelal beveiligd) maar dat is in heel veel gevallen nog steeds niet zo.

    Er zijn standaard gasgebrek/drukregelaars te koop
    merk en type Itron / WMRG 3/4"

    Vr Gr en succes ermee
     

    Chathanky

    • #15
    Als er al een B-klep voor zit in de hoofdaansluiting is een B-klep zeker dubbelop. Als je toch een reduceer koopt en plaatst voor je gasmeter kun je er net zo goed een gecombineerde nemen, dat zal niet veel verschil maken in de aanschaf.

    Kies wel een geschikte G4 meter voor een juiste registratie. (geschikt voor die 28 mbar) Deze moet overeen komen met de druk en het reduceerventiel moet je dan ook op de juiste plaats zetten. Zet je deze achter de meter dan meet de meter niet de juiste hoeveelheid gas.
     

    Monza

    • #16
    Hallo

    Een B-klep of andere klep zit er nu nog niet tussen, ik zit met de aansluiting voor deze cv-ketel direct na mijn hoofdmeter, en aangezien dit een grote aansluiting is, met een grote meter is ( G-160 ) zit er geen klep ofzo op of aan.
    Deze kleppen enzo zitten geintegreerd in de gasstraat van het huidige apparaat aan deze aansluiting, en daar heb ik dus bij deze aansluiting niets mee te maken.

    De planning is om eerst een gaskraan te plaatsen, zodat ik het hele systeem drukloos kan zetten.
    Dan de leiding naar de plaats van de ketel, dan de gasdrukregelafsluiter zodat ik een nominale druk heb van 28 mbar, en direct daarna de gas-meter te plaatsen, om het verbruik van de cv te kunnen meten.
    Dit hoeft niet geregistreerd of wat dan ook te zijn, het is puur voor eigen kennisgeving. Om een beetje te weten wat het verbruik is.
    Het is dus wel leuk als het verbruik ook daadwerkelijk een beetje klopt dan.
    Na de meter en voor de ketel plaats ik nogmaals een gaskraan zodat ik, indien nodig, appart de ketel kan afkoppellen.

    Een G4 meter is puur gekozen omdat dit een van de goedkoopste en meest gebruikte meters is op de markt. Doorlaat 6 m3, goed voor zo'n 66 kw, en veel gebruikt voor huis-tuin-keuken siruaties, aldus de TU.

    Op deze aansluiting komt zeker weten geen 4 pits kooktoestel of wat dan ook, zeker weten alleen een (deze) cv-ketel.

    Maar er zijn dus ook gecombineerde kleppen die zowel de druk reduceren (temperen / regelen) en ook directgebrek klep zijn. ??

    Maakt het voor de werking ofzo veel uit of ik 2 losse of een combi-klep neem ?
     

    Ingmar89

    Specialist Verwarming
    • #17
    Nee dat maakt in principe niet uit.
    Ook is een b klep eigenlijk niet nodig.
    Een b klep is namelijk voor het afschakelen van apparaten zonder vlambeveiliging. Je ketel heeft deze wel, dus in principe overbodig.

    overigens, als ze je bij de TU kunnen adviseren over de meter, dan moet de drukregelaar en b klep er ook wel bij kunnen toch?
     

    Obelix2

    Specialist Verwarming
    • #18
    Ingmar89 schreef:
    Een b klep is namelijk voor het afschakelen van apparaten zonder vlambeveiliging. Je ketel heeft deze wel, dus in principe overbodig.
    QUI????
    Nou snap ik het niet meer.
    Ik heb geleerd dat een B klep een andere functie heeft?!!
    Of hebben ze me nou iets op de mouw gespeld, of probeert Ingmar dat te doen???
     

    Monza

    • #19
    Gister even spullen gehaald.

    Gecombineerde gebrekklep met drukverlager en gasmeter met wat aansluitspul.
    Alle solderingen en knelfittingen even afgesopt op persluchtdruk (bar of 5)
    Buis in geel tape gezet.
    Alles zit er nu tussen, vandaag de laatte friemels aan het "natte gedeelte" en dan vullen en testen.
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu