Garagevloer op isolate

bikerider

  • #1
Ik ben een garage 6x6,5m aan het bouwen op een vloer van 20 cm beton. Ik heb daarboven 14 cm beschikbaar voor isolatie en dekvloer. Maar welke isolatie en welke dekvloer?
Ik denk aan 8 cm isolatie. Liefst PIR, maar kan dat een auto dragen? Of is het veiliger om voor XPS te kiezen?
Dan nog 6 cm dekvloer. Beton of zandcement?
en is het beter om dit te laten vlinderen/ verdichten, of kan ik goedkoper zelf een gietvloer erover aanbrengen?

dank voor jullie ideeën
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #2
Als je er een auto op wilt laten rijden, ben ik bang dat je de vloer opnieuw moet gaan maken - of isolatie beter kunt vergeten. Je zult namelijk op de isolatie een flinke laag gewapend beton (15-20 cm als ik me niet vergis) moeten leggen om de lasten goed genoeg te verdelen.

6 centimeter dekvloer op isolatie is volstrekt onvoldoende voor een garage waar een auto in komt te staan. Dat rijd/druk je kapot.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #3
6 cm betonvloer is zo wie zo te dun.
Minimaal 10 cm en als er een auto in komt dikker.
 

bikerider

  • #4
Dat is een tegenvaller. Ik dacht dat isolatie voldoende drukvast te krijgen is om aan een dunne dekvloer genoeg te hebben.
misschien kan ik er losse betontegels op leggen.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #5
eerst de iso dan minimaal 15 cm gewapend beton
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #6
Voor een woning zou je gelijk kunnen hebben @bikerider, maar een garage heeft veel hogere puntbelastingen (en al helemaal als je later wellicht een elektrische auto hebt - die zijn nog een stuk zwaarder). Betontegels op isolatie gaan je ook niet helpen: dat wordt een maanlandschap.

PIR heeft doorgaans voor 10% vervorming een druksterkte in de buurt van 175 kPa. Met het feit dat 1kPa = 1kN/m2 ~= 100kg/m² ~= 0,01kg/cm² heb je dus een drukvastheid van 17.500 kg/m². Dat voldoet dus prima voor een garage, maar het probleem zit in de puntbelasting: die 17,5 ton/m² is ook 1,75 kg/cm². Als een autoband een contactoppervlak heeft van 20 x 5 cm (= 100 cm²) en 500 kg moet dragen (rekenend met 1/3 van gewicht auto, omdat gewicht nooit evenredig verdeeld is), kom je dus al op 5 kg/cm².

De laag op de isolatie moet die last dus voldoende zelf kunnen dragen en verdelen om verzakking (/scheuren in dekvloer) te voorkomen. Losse betontegels zijn daarbij zowat het slechtste voorbeeld, omdat die zullen 'kiepen' als de autoband op de rand van de tegel komt.
 

bikerider

  • #7
Duidelijk verhaal Impie. Ik begrijp dat mijn plan niet werkt. Ga er maar eens een nachtje over slapen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu