Fundering betonrot repareren

MarvinH

  • #1
Bij het verwijderen van een oud gietijzeren rooster brak een stukje beton af. Er blijkt nu water de fundering in gekomen te zijn, en het beton ijzer gedeeldtelijk te hebben aangetast.
Ik heb hier al alle los zittende betondelen verwijderd.
Wat mij wel opviel is dat het erg ruw beton lijkt te zijn. Wat lucht pockets en veel kiezels. Ik denk dat in combinatie met het niet zo diep liggen van het betonijzer deze is gaan roesten.

Zoals je kunt zien is op de plek waar de kier in het beton zat het staal erg uitgedund, zo'n 3 cm lang stuk betonijzer is daar erg dun geworden.

Nu wil ik dit zelf gaan opknappen.
Ik heb hier een aantal vragen over...

1) hoeveel zou ik precies weg moeten hakken? Ik lees hier en daar dat al het beton weg moet tot je schoon betonijzer tegen komt.
Maar betekent dit dat het beton ijzer dan zilver kleurig moet zijn? Of dat de dikte nog voldoende is van het betonijzer?

Ik ben met een staalborstel al wat bezig geweest, maar het blijft wat bruin, maar het losse roest is wel eraf, moet ik het betonijzer op blijven borstelen tot het zilverkleurig en glanst?

En hoeveel cm zou ik nog weg moeten halen denken jullie, toch geen 40cm naar alle kanten?
Het beton dat los zat was ongeveer in een gebied van 25x15cm.
Is het niet slecht om dat het nog vast zittende beton weg te halen?

2) omdat het betonijzer verdund is op 1 plek, is het slim extra staal toe te voegen? Wij zelf dachten eraan om twee galvaniseerde draadend's toe te voegen. Is dat een goed idee, of moet het echt betonijzer zijn?
En is galvaniseerd draadend goed genoeg roestbestendig?
Ik lies overal dat je de bewapening eerst moet coaten met een roest werende laag. Maar menie op het staal verven is vast ook niet goed, dan hecht het staal denk ik niet met het beton, of heb ik het mis?

3) Ik heb nu Rhinorox van Metzger. Deze is speciaal voor constructieve reparatie aan beton. Hierbij heb ik een Metzger Universeel hechtmiddel, Flevopol Uni. Er werd mij verteld dat er ook een giet variant was van de Rhinorox.
Ik denk dat ik een bekisting moet maken, en het nieuwe beton erin gieten met de toegevoegde betonijzer of draadends.

Op de foto is goed de situatie te zien. Het lijkt een groot gat, maar hier zat een rooster in, onder het rooster zat 5 cm dat was los zittend beton dat hier al is verwijderd.

Hoe denken de mensen hier hierover. Nog goede tips?



 

Millew

  • #2
Of het riskant is om nog meer beton weg te halen, moet er meer van de situatie bekend zijn. Bij een fundering op staal (geen palen) is er nauwelijks een probleem te verwachten. De zetting, die zou kunnen optreden, is al opgetreden, getuige de scheur.
Kan je rondom de balk komen, dus ook aan de onderkant en achterkant, om te zien hoe de toestand daar is?
Is het een woonhuis of een schuur?

Wat het repareren betreft:
Alleen alle loszittend en gescheurd beton weghalen tot zover je weer onaangetaste wapening tegenkomt. Als ik moet afgaan op de foto, zou ik nog iets verder de beton weghakken, zodat de reparatiebeton ook rondom de wapening kan komen. Je zou ook iets aan die scheur moeten doen. Reparatiebedrijven zouden zo'n scheur injecteren. Zonder de juiste apparatuur is dat zelf niet te doen.
Losse roest weghalen met een staalborstel is voldoende, het hoeft niet te glanzen. Bij nieuw wapeningstaal is het zelfs beter voor de aanhechting als het wat geroest is. Dan is de walshuid er af.

Wapening bijleggen heeft voor zo'n kort stukje geen enkel nut. Om het nieuwe staal z'n werk te laten doen, heb je tussen oude wapening en nieuwe wapening een overlap nodig van minimaal 35x de wapeningdiameter. Dat betekent dat je over een veel grotere lengte de beton moet weghalen.
Of je moet er een nieuw stuk tussen lassen. Maar of dat ook echt nodig is, betwijfel ik.
 

MarvinH

  • #3
Het betreft een woonhuis, stuk fundering onder de voordeur.
De palen zitten er niet onder, de paal sokkel zit 60cm verderop.
Ik zal dan meer weg gaan halen rondom het staal.
Maar als er wat roest zou blijven zitten, dat proces gaat dan toch niet verder als er geen water mee bij komt?

Hoe herken ik wanneer er geen aantasting van het betonijzer meer tegenkom? Is het dan niet meer bruin, of kijk ik gewoon naar de dikte van het staal?

Ik heb nu de Metzger Rhinorox, en universeer voorstrijkmiddel liggen.
Moet ik eerst het beton goed nat maken voor ik ga gieten?
Voor of na het voorstrijkmiddel?

En waarmee kan ik het staal roestbestendig behandelen, ik neem aan geen menie van flexa toch?
 

Millew

  • #4
Zodra je moeite moet doen om het beton van het wapeningstaal af te hakken, dan is daar het staal nog goed. Verder hakken is dan niet nodig.

Normaal gesproken is een beetje roest op de wapening geen probleem. Het cement heeft de eigenschap om roest te passiveren. Verder roesten kan dan niet meer, zolang er door de de betondekking geen zuurstof bij de wapening kan komen.
Echter, door de fabrikant van Rhinorox wordt aanbevolen om een roestwerende coating te gebruiken. Op zich een vreemde zaak, want de reparatiemortel is ook op basis van cement.
Ik zou dan maar een anti-roest grondverf gebruiken.
Dan stop je de roest en hoef je het staal niet helemaal blank te schuren.
Dat vermindert wel de hechting, maar die is nu ook al weg zonder dat er wat is gebeurd.
Als je een voorstrijkmiddel gebruikt, dan hoef je het oude beton niet nat te maken. De voorstrijk neemt de functie van het natmaken dan over.
 

MarvinH

  • #5
Dank voor je reactie,

Ik twijfel nu alleen aan de reparatiemortel.
Er staat bij tot dikte van 80mm.
Ik moet dalijk een stuk van ongeveer 25x20cm opvullen.
Zou dat een probleem kunnen vormen?
Is een constructie beton product bv. Content BeamixConstructie Beton 100 niet beter? Of moet het echt REPARATIE mortel zijn?
Ik had bij Mertzger nagevraagd over de hoeveelheid water.

"Zorg bij het aanbrengen van de primer, bij zuigende ondergronden in de verhouding 1:3, dat deze goed in de oude betonmortel trekt zodat het oude beton geen water aan de reparatiemortel kan onttrekken."

Haal ik uit dit antwoord dat ik 3x meer water moet toevoegen aan het voorstrijk middel dan het middel zelf kwa gewicht?
En nat blijven aanbrengen tot het beton verzadigd is, en dan meteen de reparatie mortel erop?

Ik begreep ook van Mertzger dat hoe meer water je toevoegd, des te zwakker word de constructie, dus niet te veel water gebruiken.
Maar voor deze klus zou ik graag willen gieten zodat alle kieren goed gevuld zijn.
 

Millew

  • #6
Een oppervlak van 25x20 cm is op zich geen probleem. Het zou alleen niet dikker mogen zijn dan 8 cm. Als ik op de foto's afga, is dat ook niet zo. Je moet de mortel dan wel mengen met grof zand in de verhouding 2 delen mortel en 1 deel zand. Je kan daarvoor vloerenzand nemen.

Reparatiemortel krimpt minder dan gewone beton, dus heb je minder kans dat de reparatie weer loskrimpt. Het krimpen kan je ook beperken door de beton met weinig water aan te maken. Alleen is het verwerken ervan dan weer lastiger.
Nadeel van deze reparatiemortel is dat je het binnen 20 minuten na aanmaken moet verwerken. Met gewoon beton heb je 2 uur de tijd.

De mengverhouding van de primer is in volumedelen, dus 1 beker primer op 3 bekers water.
Bij het aanbrengen zie je gauw genoeg hoe goed het wordt opgenomen in de beton. Als het erg zuigt, dan ga je er nog een keer overheen, maar zonder dat er plasjes blijven staan. Die dep je weer op met de kwast.
Dat moet voldoende zijn.
Daarna een dag wachten voordat je met de reparatiemortel begint.

Voor het gieten is deze reparatiemortel niet geschikt. Dan moet je een reparatiegietmortel hebben. Je zal dan wel een bekisting moeten maken die absoluut waterdicht is, want anders loopt het cementwater uit de mortel en hou je een bak fijn grind over. Voor het afdichten kan je schuimtochtband gebruiken, die je tussen het beton en de bekisting opsluit.
Let er bij de aanschaf van de gietmortel op of die voor grote diktes geschikt is.

Maar het zou niet mijn keuze zijn. De mortel die je nu hebt, kan je ook prima in alle hoekjes en gaatjes drukken, als je het laagsgewijs aanbrengt.
Als je het met weinig water aanmaakt, dan blijft het goed staan. Je hebt dan alleen een plankje nodig om de zijkant van de betonbalk in model te houden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu