Factcheck: boren van gaten en schroeven aandraaien

Usermame

  • #1
Beste allemaal,

Vanwege twee verhuizingen gaat het toch echt noodzakelijk worden dat ik het een en ander ga boren in hout (meubels), (bak)steen en beton.

Omdat er helaas maar weinig mensen in mijn kennissenkring zitten met kennis van zaken, zou ik graag het een en ander willen checken:

Over het algemeen bestaan er drie boormachines:

  • * Accuboormachine: boren in hout, aluminium en kunststof
    * Accuboormachine met klopfunctie / Klopboormachine: boren in hout, aluminium, kunststof, steen, licht beton en staal[?]
    * Boorhamer: boren en/of beitelen in hard steen, beton en staal

Aangaande toerental:

  • * Hoe groter de boor, hoe lager het toerental dat nodig is
    * Voor boren in hout, kunststof en aluminium: hoog toerental
    * Voor boren in steen, beton en staal: laag toerental
    * Hoe lager het toerental, hoe meer controle en nauwkeurigheid
    * Laag toerental voor boren en hoog toerental voor schroeven aandraaien

Aangaande klopfunctie:

  • * Voor boren in stenen/betonnen muur met (zacht) stucwerk: gebruik geen boorhamer, maar accuklopboormachine

Bij voorbaat hartelijk dank! :D
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • The headhunter

    Specialist Elektra
    • #2
    Accuklop is weggegooid geld, beter een goede accuschroefboor en een boorhamer aanschaffen.

    Is een wand zacht dan zet je de hamerfunctie uit en kan je met een boorhamer gewoon in steen boren.
     

    Frank

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #3
    Usermame schreef:
    Aangaande toerental:

    • * Hoe groter de boor, hoe lager het toerental dat nodig is
      * Voor boren in hout, kunststof en aluminium: hoog toerental
      * Voor boren in steen, beton en staal: laag toerental
      * Hoe lager het toerental, hoe meer controle en nauwkeurigheid
      * Laag toerental voor boren en hoog toerental voor schroeven aandraaien

    :D
    Voor boren in hout met grote diameters laag toerental
    Voor boren met accuboor hoog toerental, voor schroeven laag toerental.
    Investeer ook even in een goed setje bitjes en boren en niet zo'n setje van 128 stuks voor € 10.
     

    Usermame

    • #4
    The headhunter schreef:
    Accuklop is weggegooid geld, beter een goede accuschroefboor en een boorhamer aanschaffen.

    Is een wand zacht dan zet je de hamerfunctie uit en kan je met een boorhamer gewoon in steen boren.
    Dank voor jouw reactie.

    Ergens heb ik gelezen dat de boorhamer niet (zeer) geschikt is voor het boren in steen vanwege de hoge slagkracht, klopt dit?

    Bedankt!
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #5
    Ik gebruik al 15jaar een Hilti TE5 als standaard boorhamer, aangevuld met een accuschroefboor.
    Nog maar 1x een probleem gehad met de slagkracht, of eigenlijk dacht ik dat het kalkzandsteen was en het bleek een 5cm gasbeton wandje zodat ik bij de eerste aanzet dwars door de wand en de achterliggende sinasfles ging.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #6
    Als de slagkracht een probleem is, dan zet je het hameren eerst uit. Dus een klopboormachine is overbodig.

    Een sterke klopboor is ook hetzelfde als een zwakke hamerboor ;)

    In je rijtje zou je ook nog een slagschroevedraaier kunnen zetten. Maar er zijn denk ik niet veel klussers die zo'n ding gebruiken. Deze is vooral handig bij grotere schroeven.
     

    Usermame

    • #7
    Helder, hier kan ik wat mee. Bedankt!
     

    Cyruse

    Vaste Beantwoorder
    • #8
    Ik sta er altijd verbaast van hoe makkelijk een goede boorhamer/hamerboor door zelfs het sterkste beton boort. Je hoeft niet eens kracht te zetten.

    Als je zo'n ding hebt meegemaakt laat je voortaan een klopboormachine wel links liggen. Hoe goed en zwaar deze ook is.

    Vaak kan je met een boorhamer ook goed breken, moet wattage wel voldoende zijn.

    En idd, je kunt bij een boorhamer (vaak) ook het hameren uitzetten zodat je hem als gewone boormachine kan gebruiken. Varen de sinasflessen ook wel bij :mrgreen:
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #9
    IJkenhout schreef:
    Een sterke klopboor is ook hetzelfde als een zwakke hamerboor
    Dat was nergens op gebaseerd. Het is blijkbaar een andere techniek, die niet rechtstreeks met elkaar vergelijkbaar is. Zie de machines hieronder. Links de klopboor, rechts de hamerboor (hetzelfde merk, ±zelfde wattage).

     

    Klusser69

    • #10
    Klopboor: de booras en boorkop worden door een rondgaande beweging heen en weer bewogen: een tand wiel met een nok en een nok die je in de draaicirkel schuift als je wilt "kloppen" Er zit een veer die door het passeren van de statische nok ingedrukt word en daarna met het uitveren de "klop" geeft. Hoe harder je de boor laat draaien des te sneller het "klopt" De kracht is afhankelijk van die veer niet de snelheid.

    Hamer boor: een mechanisme hamert als hamer en spijker direct op de achterzijde van de booras en boorkop.(de motor beweegt de hamer en indien wenselijk ook de booras of andersom.)
    (de hamer slagkracht is afhankelijk van de rotatie snelheid van de motor.

    Daarom kan je ook "beitelen" met een niet draaiende boorkop dit lukt je niet met een klopboor, (die heeft vaak ook een hoger maximaal toerental.)

    Overigens echt slopen met een beitel kan je beter met een kango doen, want je olie komt vrij snel uit je hamerkamer door oververhitting met een hamerboor die ook kan beitelen. (een paar tegeltjes is geen probleem maar een week "schoon" bikken overleeft ie niet denk ik.)

    Maar inderdaad: een SDS hamerboor met een extra SDS-kranskop als opsetstuk is in combinatie met een sterke accuboor/schroefmachine vaak voldoende.

    Alleen als je veel met grote houtspeedboren bezig gaat is een "klop"boor fijn. maar dan gebruik je de "klopperdeklop" niet :wink:

    en als je vaak dikke lange schroeven zonder voorboren ergens in wilt rossen is een slagschroefmachine het gereedschap.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #11
    De boor-as is in normale toestand vergrendeld, door een schuif te verplaatsen kan de machine op kloppen worden gezet, de schuif heeft een gat waardoor de boor-as naar achteren kan schuiven en daarmee op de nokken komt.
    De veer zit er alleen in om er voor te zorgen dat de machine niet klopt als er geen druk wordt uitgeoefend, de veer is er niet voor om te kloppen, dat wordt gedaan door nokken waarvan er eentje op de boor-as zit en de ander in het motorhuis.
     

    Klusser69

    • #12
    :oops:

    je hebt gelijk, tis lang geleden dat ik mn klopboor uit elkaar heb gehaald om schoon te maken.
    De boorkop viel er af 6 jaar geleden (oude skill) ik geloof dat de as brak/lager vastliep, iets te veel als schuurtol gebruikt denk ik.
    Toen een bosch boorhamer aangeschaft.
    (Ik kon me nog herinneren dat je met de hand de kop kon bewegen in de klopstand.)
    Maar je hebt gelijk, heb nog eens gekeken: je drukt inderdaad door die veerdruk heen om de nokken te bereiken en niet andersom.

    Is een torxlimiter van een schroefmachine niet twee kransen met lagerballetjes er tussen en een (veer)druk die je aan kan draaien om het "slipmoment" in te stellen?
    Misschien was ik daarmee in de war.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu