Elektrische (sfeer)haard inbouwen in Ytong muur - Tips?

Laurens-O

  • #1
Beste mensen,


Ik heb een mooie elektrische (sfeer)haard gekocht welke ik netjes in de muur wil gaan inbouwen.
Het is een Faber Vega, hier een visuele impressie:










Nou ben ik wel aardig handig met klussen durf ik te zeggen, maar in deze ben ik nieuw en zou ik het erg fijn vinden als ik enige begeleiding van jullie zou mogen krijgen :)


Het plan:

Tegen een bestaande niet dragende gipsmuur, bekleed met glasweefselbehang (dus niet vlies), wil ik parallel een nieuwe muur uit Ytong zetten om zo genoeg diepte te creëren om de haard te kunnen inbouwen.
Mijn fundering is verder geheel van beton.

1: Kan ik de Ytong blokken koud tegen de muur en op het beton lijmen? Ik weet dat er door werking scheuren kunnen ontstaan, maar aangezien de haard geen warmte afgeeft en de nieuwe muur afgewerkt wordt met glasweefsel, vermoed ik dat dit wel te overzien is, of toch niet?


En dan de ombouw om de haard zelf, ik begrijp natuurlijk dat ik met de Ytong een gat op maat moet maken waar hij mooi in past. Maar:

2: Schroef ik de haard met de lipjes achterop zo in de blokken, of maak ik beter eerst een houten frame o.i.d. waar ik hem op schroef en vervolgens met blokken omheen bouw? Ik weet niet wat de gangbare / officiële manier is voor dit soort dingen.

3: De randen van het frame aan de voorkant de inbouwhaard zou ik ook het liefst ook zoveel mogelijk weggewerkt hebben achter de muur zodat echt alleen het glas aan de voorkant te zien is.
Aangezien ik de blokken stapel, steken ze dus niet voor de rand van de haard langs (als jullie begrijpen wat ik bedoel), maar loopt het enkel om de buitenkant van het frame heen. Betekent dit dat ik hier dan maar een houten latje o.i.d. voor moet schroeven om het af te dekken (ik bedoel met name de bovenkant, waar er eigenlijk een stuk voorlangs naar beneden moet uitsteken), of doe ik het toch beter anders?


Bij voorbaat dank voor jullie advies!
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #2
Je zou er beter aan doen om hem van hou een gipslaat te maken.
Het gips kun je dan vlak af kunnen snijden met het glas.
Er volgt een tekening maar mijn lievelings program is er nu voor dus die heb je van mij te goed.
Ik heb in het verleden vaker sfeer haarden heel strak in moeten bouwen.
Ik zal hem even op vragen zodat ik de goede tekeningen met maten ook heb.

En nu naar crime serie :wink:
 

Laurens-O

  • #3
Hi Rene,

Dat kan natuurlijk ook ja, waarschijnlijk ook nog goedkoper dan alles met Ytong...

Maar, wat ik wel altijd een nadeel vind van gipsplaat is dat je er niks degelijk in kan schroeven en weer verwijderen zonder dat je een flink gat overhoudt.
Het zou zomaar kunnen zijn dat ik boven de haard bijv. een schilderij wil hangen ooit. Dan moet je aan de gipsplaat / hollewand pluggen en die maken nou net van die lelijke grote gaten.

Bij beton/gips kan je een klein plugje gebruiken en later ook weer makkelijk en minder opvallend dichtsmeren.
Maar goed, misschien zeik ik wel een beetje. Ik kan af en toe iets teveel bezig zijn met eventuele toekomstige doemscenarios! :lol:

Een ander misschien wel belangrijker punt vind ik dat ik niet moet hoeven stucken (hoogstens kleine oneffenheden / naden dichtsmeren en glad schuren) en dat ik er zo koud overheen kan behangen.
Strak stucken is niet mijn sterkste kant en het hele project moet bovendien zeer binnnenkort al klaar zijn :mrgreen:

Wellicht is het ook een optie om het gedeeltelijk (met name de bovenkant tot aan het plafond) cellenbeton en gedeeltelijk gipsplaat te doen...?


Hoe dan ook, voor nu hartelijk bedankt voor je advies en voor die tekening hou ik me zeker aanbevolen!
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #4
Ik heb een folder van de vega gedownload hierin staan alle maten.
De ruimte die ik op de tekening zie is dat het kader rond het raam 17 mm achter de voorkant van het glas is.
De ruimte heb je nodig voor je plaat.
als je dus een houten frame hebt met daarop een 10 mm underlayment plaat.
Daarop schoef je een gips(vezel) plaat van 12,5 mm
Heb je een totale afwerkdikte nodig van 22,5 mm.
dus laat je de underlaymentplaat vlak met het frame lopen.
De gips(vezel) plaat dielaat je doorlopen tegen het raam kader.
Dan steekt dus je glas incl de omranding 4,5 mm buiten de wand.
Afwerking en schilderwerk er op dan blijft er 3,5 mm over.
Zo bljif je een supper strak geheel houden.
Laat je de wand iets voor het glas steken dan moet het gat supper strak worden afgewerkt.

Hier een langs doorsnede,
Rood is de haard.
Zwart is het regelwerk.
Blauw is de underlaymentplaat.
Groen is de gips(vezel)plaat.
De sparing is tussen de balkjes 1 meter en 19 cm.breed.
En de hoogte tussen de horizontale balkjes 47 cm.
 

Laurens-O

  • #5
Rene,

Nogmaals bedankt voor je informatie en te gek dat je speciaal hiervoor al die moeite doet! (folder downloaden, tekening maken) Zeer gewaardeerd.

Ik begrijp je idee, maar net zoals op de reclamefoto's, zou ik graag de haard "verzonken" willen hebben, dus dat de ombouw zeg maar een cm of 1 - 2 voor het glas uitsteekt.
Ik begrijp ook dat er dan inderdaad met een heel strakke hand gewerkt moet worden om precies en strak om het glas heen te blijven. Mmm... lastig!

Is het dan misschien toch niet een idee om een Ytong ombouw te maken om het frame heen en dan (enigszins provisorisch) bijv. houten latten voor het frame van de haard te schroeven, en deze dan zo afwerken dat ze naadloos doorlopen met de Ytong?

Hier een impressie (Als voorbeeld heb ik even de boven en linkerkant vast opgevuld met hout (bruine delen) ):

 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #6
Hoe diep wou je het glas dan verzonken hebben.
Want Ytong is een prachtig product maar om het strak af te werken heb je wel wat handigheid nodig.
 

Laurens-O

  • #7
1 a 2 cm. Tja, ik kan best netjes blokken stapelen en plamuren als je dat bedoelt, het enige waar ik wel moeite mee heb is grote oppervlaktes egaal stucken. Maar aangezien ik het geheel toch ga afwerken met een fijne glasweefsel (licht egaliserend) hoop ik dus dat dat laatste niet nodig is.

De houten latten kan ik wellicht met de Ytong gelijk smeren met behulp van een universele flexibele plamuur?

Of, ik kan alles natuurlijk ook geheel van MDF maken ofzo. Met een beetje net timmerwerk misschien wellicht nog het meest strak?

Pfff.... dilemma!
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #8
Maak een houten frame.
Met daar op 25 mm mdf.
Laat het glas 5 mm voor het houten frame steken.
Als de mdf dan geplaatst word zit het 20 mm voor het glas.
Je kunt het ook met 18 mm doen.
Laat het glas dan 3 mm uitsteken.
Dan steekt na montage de plaat 15 mm buiten het glas.
Platen met lijm en schroeven vast zetten op het frame.
Gaatjes 2 maal plamuren.
Glasvezel behang plakken en vlak afsnijden met de sparing.
Laten drogen en een schuurpapiertje over de hoek halen.
Dan pas sausen.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #9
Hoe je hem ook inbouwd, zorg er in ieder geval voor, dat je de glazen plaat uit het toestel kunt halen.
Anders kun je nooit meer bij de motor of verlichting, als die kapot zou gaan.

En volgens mij, geeft deze kachel ook warmte af als het goed is.
Dus hou rekening met het warm worden van de materialen die je gebruikt.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #10
Dit is een sfeerhaard die alleen met licht een brandgevoel geeft.
Hier komt zeker geen warmte bij vrij.
Hooguit de warmte van de LED verlichting.
Wel moet ik mij bij PETER aansluiten wat betrefd de electra voorzienning en deregelijke hier moet je voor onderhoud wel bij kunnen komen.
Dit is op tekening niet goed te zien.
Misschien even bellen met de leverancier voordat je alle plannen maakt om hem in te bouwen.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #11
Wij hebben bij ons in de showroom, ook een paar van die elektrische sfeerhaarden staan, ook van hetzelfde merk.
En daar zit ook een verwarmings element in.

Maar volgens heb je gelijk Rene, dat dit type geen verwarmings element heeft ingebouwd.
 

Laurens-O

  • #12
Inmiddels heb ik de haard voor de grap eens uitgepakt, en kom sowieso tot de conclusie dat het glas niet uitsteekt, maar dat het gelijk loopt met het frame rondom en dat enkel de bovenkant van het frame 17mmt uitsteekt omdat hierin de knoppen voor de besturing zitten verwerkt.

Mijn plan is nu dus om:

22mm MDF te gebruiken, deze vlak over de voorkant van de haard te laten lopen en het 17mm uitstekende stuk bij de bovenkant van het frame simpelweg uit te frezen.

Ik heb vandaag al het spul gehaald en alvast zoveel mogelijk op maat laten zagen. Een dezer dagen ga ik aan de slag en zal ik wat foto's posten van de voortgang (voor de geinteresseerden)

Het klopt overigens dat de haard geen verwarmingsfunctie heeft (veel andere sfeerhaarden hebben het weer wel)

En wat betreft de bereikbaarheid van de electra: Na het verwijderen van het glas kan je de onderkant als een lade naar buiten trekken zodat je bij alle belangrijke componenten kan.

Ik laat nog wat van me horen, bedankt voor jullie hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu