Elektriciteit schema camper

Jordy101

  • #1
Momenteel zijn wij bezig met het voorbereiden van de elektriciteit voor onze camper.
Wat betreft dit onderwerp heb ik weinig tot geen ervaring, via schema's van andere en video's heb ik het onderstaande schema gemaakt.
Graag hoor ik van de experts wat hier nog fout aan is schema en wat nog aangepast zou moet worden om alles veilig te houden.
Wees gerust wij gaan dit niet helemaal zelf in de camper inbouwen.

Alvast bedankt voor je tijd.

Electra espresso camper.png


Hier onder ons te verwachten stroom verbruik:

ApparaatAantalStroomverbruik Verbruik per dagBerekeningDagelijks verbruik
Maxxfan136watt8 uur36x8= 288ah24ah
Koelbox142watt24 uur42x24= 1008wh84ah
Diesel kachel110watt8 uur10x8= 80wh6,6ah
Waterpomp154watt10 minuten54x0,17 = 9wh0,76ah
Gasfornuis, ontsteking1010 minuten00ah
Led Verlichting 121,6watt4 uur10x1,6x4x = 76,8wh6,4ah
Telefoon2x24watt2 uur2x24x2= 96wh8ah
Camera1x18watt2 uur18x2= 36wh3ah
Totaal:132,76ah
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #2
Ik ben niet echt goed thuis in de voertuigtechniek / 12V systemen, dus zorg vooral dat je input krijgt van iemand die dat wel is! Ik weet niet of je die expertise hier op het forum vindt, hier houden we ons vooral bezig met elektra in woningen.

Maar ik heb wel een aantal opmerkingen waar je misschien iets mee kunt:
- Het stukje 230V installatie hoef je echt niet uit te voeren in 6mm² (van de stekkerdoos, naar de installatiekast, naar de contactdozen en acculader). 2,5mm² is daar meer dan voldoende gezien de stroom van 10A, als je dat dikker gaat uitvoeren krijg je het niet meer fatsoenlijk op de componenten aangesloten (een standaard 230V/16A contactdoos heeft geen aansluitklemmen geschikt voor 6mm²).

- Je tekent de 230V installatie met 2 lijntjes rood en zwart, maar ik hoop niet dat je dit werkelijk met 2 losse draden aan gaat leggen. 230V installatie leg je natuurlijk aan met dubbel geïsoleerde leidingen en een 3e draadje voor de aarde is ook geen overbodige luxe. :wink: Ik zou hiervoor 3x2,5mm² neopreensnoer (H07RN-F) toepassen. Je ziet in caravans en campers ook vaak dat men hier gewoon vmvl snoer (H05VV-F) toepast. Dat laatste zou niet mijn keuze zijn.

- Als je het 230V schakelmateriaal aansluit met soepele draad, kies dan componenten met schroefcontacten en gebruik adereindhulzen. Veel schakelmateriaal heeft tegenwoordig steekcontacten, maar dat is geprul als je er iets anders dan VD installatiedraad in probeert te stoppen.

- Heb je geen behoefte aan een omvormer van 12V naar 230V, om ook zonder walspanning 230V apparatuur te kunnen gebruiken?

- Ik zie nu al 3 Victron apparaten in je tekening. Er staat mij bij dat ze ook apparaten met meerdere functies maken, bijvoorbeeld een acculader die zowel op de walspanning als op de zonnepanelen aangesloten kan worden. Misschien loont het de moeite om dat eens uit te zoeken of je te laten informeren door een dealer. Minder componenten lijkt me een pluspunt met de beperkte ruimte in een camper.

- Waarom zit er een 15A zekering achter een 30A acculader (het exemplaar voor de walspanning?

- Waarom zit er een 60A zekering voor en een 120A zekering achter een 30A acculader (het exemplaar gekoppeld met de startaccu / dynamo)? Als dat daadwerkelijk maar met 30A laadt dan mag de bedrading ook wel wat dunner.

- Hoe werkt die acculader op de startaccu (ik heb hem niet opgezocht)? Zit daar logica ingebouwd die zorgt dat het alleen laadt tijdens het rijden?

- Ik zie in het onderste kader ("12V apparaten") nog normaal 230V schakelmateriaal terug, de contactdozen en de dimmer. Hoe zit dat precies?
 
  • Like
Waarderingen: Jordy101 en Vonken_trekker

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #3
Hier wel kennis van voertuigtechniek maar dan weer niet specifiek van kampeervoertuigen.

Ik zou je als tip geven deze vraag ook eens op het forum van bijv. Circuits Online neer te leggen.
 
  • Informatief
  • Like
Waarderingen: Jordy101 en XanderH

XanderH

Specialist Elektra
  • #4
In de 230V installatiekast zou ik trouwens een 30mA aardlekschakelaar en een 2-polige B10 installatieautomaat inbouwen (dus géén standaard 1P+N automaat).

Vertrouw nooit op de installatie van een ander (de camping) en zorg voor je eigen aardlekbeveiliging. Een 1-polige automaat met meeschakelende nul toepassen moet je niet doen omdat je nooit zeker weet dat de fase en nul niet andersom binnenkomen dan je verwacht. CEE stekkermateriaal zou dat in theorie onmogelijk moeten maken maar dat is ook maar theorie, en genoeg campings waar je nog een verloop naar Schuko nodig zult hebben...
 
  • Like
Waarderingen: Jordy101

Jordy101

  • #5
XanderH schreef:
Ik ben niet echt goed thuis in de voertuigtechniek / 12V systemen, dus zorg vooral dat je input krijgt van iemand die dat wel is! Ik weet niet of je die expertise hier op het forum vindt, hier houden we ons vooral bezig met elektra in woningen.

Maar ik heb wel een aantal opmerkingen waar je misschien iets mee kunt:
- Het stukje 230V installatie hoef je echt niet uit te voeren in 6mm² (van de stekkerdoos, naar de installatiekast, naar de contactdozen en acculader). 2,5mm² is daar meer dan voldoende gezien de stroom van 10A, als je dat dikker gaat uitvoeren krijg je het niet meer fatsoenlijk op de componenten aangesloten (een standaard 230V/16A contactdoos heeft geen aansluitklemmen geschikt voor 6mm²).

- Je tekent de 230V installatie met 2 lijntjes rood en zwart, maar ik hoop niet dat je dit werkelijk met 2 losse draden aan gaat leggen. 230V installatie leg je natuurlijk aan met dubbel geïsoleerde leidingen en een 3e draadje voor de aarde is ook geen overbodige luxe. :wink: Ik zou hiervoor 3x2,5mm² neopreensnoer (H07RN-F) toepassen. Je ziet in caravans en campers ook vaak dat men hier gewoon vmvl snoer (H05VV-F) toepast. Dat laatste zou niet mijn keuze zijn.

- Als je het 230V schakelmateriaal aansluit met soepele draad, kies dan componenten met schroefcontacten en gebruik adereindhulzen. Veel schakelmateriaal heeft tegenwoordig steekcontacten, maar dat is geprul als je er iets anders dan VD installatiedraad in probeert te stoppen.

- Heb je geen behoefte aan een omvormer van 12V naar 230V, om ook zonder walspanning 230V apparatuur te kunnen gebruiken?

- Ik zie nu al 3 Victron apparaten in je tekening. Er staat mij bij dat ze ook apparaten met meerdere functies maken, bijvoorbeeld een acculader die zowel op de walspanning als op de zonnepanelen aangesloten kan worden. Misschien loont het de moeite om dat eens uit te zoeken of je te laten informeren door een dealer. Minder componenten lijkt me een pluspunt met de beperkte ruimte in een camper.

- Waarom zit er een 15A zekering achter een 30A acculader (het exemplaar voor de walspanning?

- Waarom zit er een 60A zekering voor en een 120A zekering achter een 30A acculader (het exemplaar gekoppeld met de startaccu / dynamo)? Als dat daadwerkelijk maar met 30A laadt dan mag de bedrading ook wel wat dunner.

- Hoe werkt die acculader op de startaccu (ik heb hem niet opgezocht)? Zit daar logica ingebouwd die zorgt dat het alleen laadt tijdens het rijden?

- Ik zie in het onderste kader ("12V apparaten") nog normaal 230V schakelmateriaal terug, de contactdozen en de dimmer. Hoe zit dat precies?
Bedankt voor je uitgebreide reactie, fijn dat je er zo de tijd voor hebt genomen. Door ziekte heb ik niet eerder kunnen reageren. Ik heb je adviezen opgevolgd en aangepast in het schema.

Ik ga het schema ook nog op een ander forum plaatsen, bedankt voor de tip.

Klopt, wij wilde geen omvormer, omdat wij eigenlijk nauwelijks 230v gebruiken. Alleen voor de laptop en die kunnen we op de camping opladen als we walsstroom hebben.

Nog een goeie tip ik ga eens informeren bij Victron of ze apparatuur hebben waar dingen zijn samengevoegd.

Wat betreft de zekeringen, hier moet ik nog een keer goed naar kijken, heb er nu een aantal aangepast. blijft ingewikkeld. soms weet ik zelf niet waarom ik iets doe, ga dit zeker nog laten controleren door iemand met kennis.

klopt ik heb beeld materiaal van 230v gebruikt voor 12v infrastructuur. dit omdat dit beeldmateriaal duidelijker voor mij was. ga dit nog aanpassen. nogmaals bedankt voor je tijd en feedback!

mvg Jordy
 

Jordy101

  • #6
XanderH schreef:
In de 230V installatiekast zou ik trouwens een 30mA aardlekschakelaar en een 2-polige B10 installatieautomaat inbouwen (dus géén standaard 1P+N automaat).

Vertrouw nooit op de installatie van een ander (de camping) en zorg voor je eigen aardlekbeveiliging. Een 1-polige automaat met meeschakelende nul toepassen moet je niet doen omdat je nooit zeker weet dat de fase en nul niet andersom binnenkomen dan je verwacht. CEE stekkermateriaal zou dat in theorie onmogelijk moeten maken maar dat is ook maar theorie, en genoeg campings waar je nog een verloop naar Schuko nodig zult hebben...
bedankt voor de tip, heb het aangepast in het schema,
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu