Electrolux koel/vries combinatie brandlucht

Martijnstolk

  • #1
Hallo,

Wij hebben onlangs een mooie koel/vries combinatie van Electrolux gekregen. Tweedehands. Bouwjaar waarschijnlijk 2003 (grote sticker achterop). Type: TR 1170 Mod.: ER 3300 B (230V, 180W, 10A, 50Hz; Refrig. R12 65/115 g).

We hebben de koelkast rechtop in een aanhanger vervoerd en ongeveer twee weken stil laten staan in de schuur. Vervolgens heb ik koelkast schuifelend naar binnen gesleept. Daar heeft de koelkast ongeveer een dag stil gestaan (ondertussen schoongemaakt). 's Avonds stak ik de stekker in het stopcontact en sloeg de koelcombinatie (boven) meteen aan (lampje ging branden etc.).

Vervolgens heb ik de vriescombinatie aangezet (d.m.v. een aparte hoofdschakelaar in het vriesvak). Na een aantal seconden hoorde ik achter bij de ketels (2) wat geknetter waarna er rook onder de koelkast vandaan kwam. Meteen de stekker eruit. De rook stonk enorm; een vieze chemische lucht die ongeveer het hele huis door ging. Meteen naar buiten gevlucht en alle ramen opengezet om te luchten. De brandlucht lijkt afkomstig van onder één van de zwarte kapjes aan de eerste ketel (bij de stroomtoevoer).

Duidelijk is dat er iets mis is. We vragen ons echter af of het de moeite is om een monteur in te schakelen of dat nu al duidelijk is dat reparatie niet meer de moeite is.

Groetjes,

Martijn Stolk
Boskoop
 

Co de Witgoedman

  • #2
Er zou vocht in de aansluiting van het electra op de compressormotor kunnen zijn gekomen.
Ik zou eerst de aansluitingen controleren.
Indien het niet hierin zit zal de compressor waarschijnlijk defect zijn.
Of de kast dit waard is zult u moeten informeren bij electrolux zelf.
 

Martijnstolk

  • #3
Hallo,

Een tijdje geleden heb ik een vraag gesteld over een mooie koel/vries combinatie van Electrolux. Tweedehands. Bouwjaar waarschijnlijk 2003 (grote sticker achterop).
PNC: 9246505-10, Type: TR 1170 Mod.: ER 3300 B (230V, 180W, 10A, 50Hz; Refrig. R12 65/115 g).

Bij het aanzetten van de koelkast hoorden we veel geknetter en roken we een vieze brandlucht. We vroegen ons af wat dat zou kunnen zijn.

Nu heeft Co de Witgoedman op onze vraag gereageerd. Hij schreef het volgende: (zie hierboven, mod).

Helaas ben ik er door omstandigheden niet eerder aan toe gekomen de adviezen van Co op te volgen. Vanavond heb ik het zwarte kapje waar de stroomdraad naar de eerste ketel loopt opengeschroefd. Daaronder zit een soort stekkerblokje (relaitje?) met een rubberen overkapping. Deze zit met drie pinnen in de eerste ketel gestoken. Vanuit deze stekker loopt ook een stroomkabel naar de tweede ketel.

Zodra ik de stekker in het stopcontact steek begint het stekkerblokje (bovenaan bij een soort bobbel) ontzettende te knetteren (vonken onder het rubber) met een vieze brandlucht tot gevolg. Er sloeg wel een ketel aan, maar ik weet niet welke dat was. Gelijk de stekker er weer uit natuurlijk. Durft iemand op basis van deze waarnemeningen te concluderen of nu de ketel stuk is of dat juist het relaitje niet in orde is?

Groetjes,

Martijn Stolk
Boskoop
 

Janavg

  • #4
Vermoedelijk startrelais defect. Kan komen door een vastzittende compressor.

Een koelkast uit 2003 met als koel middel R12 kan volgens mij niet. Dit koelmiddel mag al zeker 12 jaar niet meer gebruikt worden in koelkast.

jan
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Dat klopt denk ik wel aardig:

Mijn gegevens wijzen voor deze PNC code een bouwjaar aan van 1991...

Dus wie die sticker van 2003 erop heeft geplakt, vast niet de fabrikant! :?
 

Martijnstolk

  • #6
Hm,

Het lijkt er dus op dat we toch met een wat verouderd model koelkast zitten. Nou ja, een gegeven paard mogen we niet in de bek kijken toch? :)

Op zich ziet de koelkast er nog wel goed uit. En volgens degene van wie we de koelkast kregen deed hij het altijd goed.

Als de compressor vastzit - wat mij zelf het meest waarschijnlijkst lijkt - is dit dan eenvoudig te repareren? Heeft het zin als ik er bijvoorbeeld tegenaan tik of iets dergelijks? Het relais zal inmiddels wel kapot zijn gebrand vrees ik...

De kosten van het laten repareren wegen denk ik niet op tegen de aanschafprijs van een nieuwe koel-/vriescominatie. Ik heb bij Electrolux gekeken wat het kost om een vrijblijvend serviceadvies te krijgen: € 25,00. Daar komen de kosten van een reparatie en onderdelen nog bij; géén idee wat een relais en een nieuwe compressor zouden kunnen kosten. Een nieuwe kast kost om en nabij € prijs verwijderd.

Moet ik de koelkast maar als total loss beschouwen? :?

Groetjes,

Martijn Stolk
 

Martijnstolk

  • #7
Op de site van Electrolux vond ik een doorsnee tekening met onderdeelnummers. Via de onderdelensite van Electrolux heb ik achterhaald wat een nieuwe relais en een nieuwe compressor kosten:

Een nieuw relais/startblok kost: € 11,31. :)
Een compressor kost nieuw: € 251,51. :oops:

Een nieuw relais durf ik nog wel te proberen voor dat geld, maar zou dat zin hebben?

Martijn Stolk
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Een nieuwe compressor heeft, buiten de prijs, geheel geen zin, want na plaatsen van de compressor moet de koelkast opnieuw gevuld worden met koelmiddel R12, en dat mag dus niet meer...

Of het startrelais vervangen zal helpen kan ik niet beoordelen, maar ik denk dat je toch eigenlijk beter geen geld meer kunt uitgeven aan de koelkast. :wink:
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
Een compressor vervangen is niet zelf te doen.
Je zal eerst het gas moeten aftappen.
Vervolgens de compressor verwijderen.
Nieuwe kompressor er weer in lassen.
Dan moet de machine gevacumeerd worden en een lekcontrole uitvoeren.
Dan mag er nieuw gas ingedaan worden en moet de vulopening dichtgemaakt worden zonder dat er lucht in de machine komt of het gas eruit gaat.
 

Martijnstolk

  • #10
Klussers bedankt voor jullie wijze raad en adviezen. :bedankt:

Ik ga de koelkast afvoeren en op zoek naar een nieuwe!

Groetjes,

Martijn Stolk
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #11
Succes bij de aankoop!

Slotje
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu