Electrisch rolluik gaat niet meer naar beneden

Sannegou

  • #1
Mijn ma heeft een electrisch rolluik die niet meer werkt. De draad was door van de motor. Die hebben we hersteld. Maar nu draait de motor het rolluik alleen maar op. Als we de draden wisselen (zwart en bruin) blijft deze omhoog draaien. Ligt het dan aan de schakelaar of de motor? Het rolluik zit nu volledig opgerold maar hoe krijgen we de motor er nu weer uit als deze kapot is?
 

cool1

  • #2
behalve zwart en bruin zou ik nog een derde draad verwachten ?
 

Sannegou

  • #3
cool1 schreef:
behalve zwart en bruin zou ik nog een derde draad verwachten ?
Ja dat is ook zo. Maar die doet er toch Nie toe? Is dat niet de aarding?(groen met geel) Er is ook nog een blauwe.
 

cool1

  • #4
als ik u goed begrijp heeft u maar één gebroken draad gerepareerd ? Waar was de breuk precies en kunnen er meerdere draden gebroken zijn ? Voor wat betreft rolluik afrollen onder deze omstandigheden kan het hier helpen om een paar foto's te plaatsen. Zo mogelijk ook1 foto van de schakelaar waar de bedrading zichtbaar is. Heeft u misschien ook nog een merknaam van het rolluik of motor ?
 

Sannegou

  • #5
De motor werkte nadat de draad hersteld was. Maar rolt alleen op en niet meer naar beneden. Ik neem zo vlug mogelijk een foto.
 

Sannegou

  • #6
Het merk is FAAC
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #7
Dus het maakt niet uit op welke stand de schakelaar staat, het rolluik wil enkel omhoog? Kun je eventueel spanning meten op de motor om zeker te zijn dat inderdaad spanning op de juiste draden komt als de schakelaar op de overeenkomstige stand staat?

Als dit allemaal klopt dan lijkt me sluiting te zitten in de motor. Als het nog een jonge motor is zou je hem kunnen laten repareren. Een oude motor gewoon vervangen.
 

cool1

  • #8
Kijk eens even in de schakelaar : daar zal toch sprake zijn van 3 draden ? fotootje of vermelding van de aangetroffen kleuren van de draden kunnen verder helpen, wellicht.
 

cool1

  • #9
Blauw en aarde gaan rechtstreeks van de motor naar spanningvoerende aansluiting. Mogelijk is de draad van de neergaande beweging toch ook beschadigd/gebroken maar niet zichtbaar ? google ook ff op FAAC. We denken graag mee hoor.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #10
Ik zat eerst ook aan draadbreuk te denken maar volgens mij beschrijft TS dat het rolluik enkel naar boven rolt bij zowel een neergaand als opgaand commando met de schakelaar.

Bij een draadbreuk verwacht ik dat het rolluik simpelweg niet reageert op een neergaande commando.

Vandaar mijn vermoeden dat er sluiting zit in de motor.

Probeer anders eerst eens de draden voor naar boven/beneden om te wisselen in de schakelaar. Blijft het probleem dan exact hetzelfde?
 

Sannegou

  • #11
Vonken_trekker schreef:
Ik zat eerst ook aan draadbreuk te denken maar volgens mij beschrijft TS dat het rolluik enkel naar boven rolt bij zowel een neergaand als opgaand commando met de schakelaar.

Bij een draadbreuk verwacht ik dat het rolluik simpelweg niet reageert op een neergaande commando.

Vandaar mijn vermoeden dat er sluiting zit in de motor.

Probeer anders eerst eens de draden voor naar boven/beneden om te wisselen in de schakelaar. Blijft het probleem dan exact hetzelfde?
Ja al geprobeerd. Blijft inderdaad hetzelfde. Denk ook de motor. Maar hoe krijg ik die daar nu weer uit? Het rolluik is volledig opgerold.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #12
Als wisselen van de draden geen verschil maakt dan ben ik vrij zeker dat er sluiting in de motor zit.

Kap van de kast halen en kabel naar de motor loshalen of doorknippen. Vervolgens de motorsteun losschroeven of in geval van blindklinknagels deze uitboren. Dan zou je het geheel moeten kunnen draaien zodat de lamellen weer door de geleiders naar beneden gaan.

Als het luik is af gerold dan de lamellen (veren) loshalen van de as en motor uit de as schuiven.
 

Lehciam

  • #13
Heb je een foto van de betreffende motor?
Het kan ook zijn dat de kabel om de motor gedraaid heeft gezeten en hierdoor de eindafstelling voor de Neer stand veranderd is. Uiteraard is dat bijna alleen mogelijk als het een motor is die men instelt dmv drukknoppen. Dat kan de oorzaak zijn dat de motor alleen maar omhoog loopt.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #14
Voor zover mij bekend gebruikt FAAC inbus 'schroeven' voor afstelling van de eindstops. Dus dat lijkt me niet het probleem.

En ook al zouden de eindstops veranderd zijn dan nog mag de motor niet 'omhoog' lopen als het 'omlaag' contact spanning krijgt.

Overigens hoort de kabel ook strak weggewerkt te zijn dat deze niet tegen bewegende delen aan kan komen.
 

cool1

  • #15
Theorie : als in de schakelaar 2 draden naar de motor gaan, dan zou dat betekenen dat één draad de motor oplopend bediend en de andere draad verbonden moet zijn (in de motor dan) met neergaande beweging. Dus vind ik het vreemd dat in de huidige situatie BEIDE draden opgaand ondersteunen?
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #16
Precies. De meest voor de hand liggende verklaring daarvoor is sluiting in de motor.
 

cool1

  • #17
"De draad was door van de motor. Dat hebben we hersteld "

Is daar iets misgegaan ?
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #18
Dat sluit ik zeker niet uit dat daar de oorzaak ligt.

Maar goed, veel meer kan ik er zo niet over zeggen. TS zal moeten gaan proberen de motor uit te bouwen. Eventueel dan nog even een testje doen en bij blijvend falen een nieuwe motor erin.

Reparatie van de motor heeft economisch enkel zin als het nog een vrij nieuwe motor is.
 

cool1

  • #19
Om te beginnen - zoals al ge-opperd - de rol met motor losmaken in de bak. bij het loskomen van de rol-as zal ook het rolluik zelf vrij komen en afrolbaar zijn. dan houdt u een lege as over met vermoedelijk 2 stroppen waarmee het rolluik aan de asrol vastzit. deze voorzichtig loshaken en de rol met motor kan eruit genomen worden. Download ook de documentatie op de FAAC-site. Motor uit de as en de boel doormeten en testen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu