Electrisch gereedschap tbv kozijn

Pattux

  • #1
Poging 2 omdat ik in de vorige thread teveel op het merk af vroeg:

Ik ben met een projectje bezig om zelf de kozijnen in mijn huis te vervangen. Vorig jaar heb ik er al eentje gemaakt met handzaag en beitel. Op zich ging dat prima, maar het is nogal arbeidsintensief.

Voor het vervolg van het project wil ik het sneller gaan doen mbv een cirkelzaag en een zelfgemaakte mal( of mallen). Het betreft gecontramalde verbindingen.

Nu zit ik aan een radiaal verstekcirkelzaag te denken.
Een verstekmachine waarbij je de zaag 30cm kan trekken. Lijkt me een prima machine om de kozijnprofielen mee te zagen en bewerken.

Nu doe ik ook nog wel wat meer dan alleen kozijnen maken dus zit ook aan een cirkelzaagtafel te denken.

Ik heb mijn twijfels of ik hier de kozijnprofielen overheen geduwd krijg zonder dat het hier en daar scheef gaat. Zo'n profiel is natuurlijk een flinke hefboom. Zowel horizontaal als toch ook wel in de zaagrichting.

Nu vroeg ik me af of jullie ervaring hebben met dit soort werk op dit soort machines?

Hartelijk dank voor een eventueel antwoord.
 

H@ns

  • #2
Een degelijke tafelcirkelzaag met stabiele geleiding en liefst een roltafel als afkortgeleider.
Mal maken zodat je de stijlen en dorpels (die jij geloof ik profielen noemt) rechtop kunt doorvoeren. Die mal is een soort driehoek waar je de sttijlen en regels tegenaan kunt klemmen met een lijmtang.

met een afkortzaag kun je geen sponningen maken, met een cirkelzaag wel!

Delen goed paren en klosjes gebruiken om tegen de mal/paralelgeleider te houden zodat je bij het contramallen de stijlen anders kunt zagen dan de dorpels.

Het is even wat denkwerk om een goede mal met klosjes te krijgen maar het loont wel de moeite!

Ik zelf doe het contramallen op een lintzaag maar dan heb je nog steeds een frees of een zaagtafel nodig voor de sponningen (die ik dan weer profielen zou noemen :wink: )
 

Kees61

  • #3
En kozijnen maken we tegenwoordig niet meer met een pen en gat verbinding?
 

Pattux

  • #4
Hoi H@ns,

Bedankt voor je antwoord. Het hout dat ik koop is kant en klaar wat het profiel betreft. Het maken van sponningen hoef ik niet meer te doen. Ik hoef alleen maar te contramallen. Die driehoek voor het staand zagen van de contramallen is inderdaad wel een idee.
Maar zoals ik het lees is dat op een radiaal afkortzaag wel makkelijker te doen, zonder meteen een hele dure zaagtafel aan te moeten schaffen.
 

H@ns

  • #5
Kees61 schreef:
En kozijnen maken we tegenwoordig niet meer met een pen en gat verbinding?
Vroeger wel dan? bij mijn weten altijd een slisverbinding geweest...

Ik begrijp dat de ts er dus ook een slis in wil maken maar bij nader inzien (geprofileerd hout) zou het inderdaad wel eens een kwestie van koud tegen elkaar contramallen kunnen zijn :? [HORROR]

Misschien kan Pbruinier hier wat meer licht op schijnen; fatsoenlijke verbindingen of koud contramallen?
 

Pattux

  • #6
Vorig jaar heb ik mijn eerste verbindingen als slis-verbinding gemaakt.
Nu dacht ik er inderdaad aan het koud te contramallen.
 

H@ns

  • #7
Tja dan kun je inderdaad om het even welke zaag nemen.

Maar neem er wel een goede kwaliteit aangezien je de kozijntjes om de twee jaar kunt vervangen :?

Mijn advies: doe het één keer goed dat geeft heel wat meer plezier!!
 

Pattux

  • #8
Waarom moet ik dan om de twee jaar mijn kozijnen vervangen?
Wanneer je schroeft, kan ik me dat nog wel voorstellen ivm condens. Ik wil de schroeven na het uitharden eruit draaien, de gaten opboren en deuvels erin zetten.
Ik zie erg op tegen het maken van (strakke) slisverbindingen op een tafelcirkelzaag met een profiel van 2+ meter. Aangezien ik hier ook geen merken mag noemen, kan ik ook niet vragen of die ik in gedachten heb een goede voor dat werk is.
 

H@ns

  • #9
Tegenwoordig worden kozijnen meestal met deuvels in elkaar gehengst! Af fabriek dus...
Of dit echt zo geweldig is betwijfel ik maar het zal ongetwijfeld uitgezocht zijn!

Goed deuvelen is trouwens ook een hele kunst hoor! Maargoed als je op elke hoek twee deuvels zet dan moet het toch een heel eind goed komen lijkt me.
Zolang je maar alles ZUIVER haaks, vlak, van scheluwte en sluitend in elkaar lijmt.
(dat je schroeven moet omdat je anders grote tangen/sergeanten nodig hebt snap ik)
Let ook op dat de "profielen" niet gaan torderen tijdens het lijmen!

Succes
 

Pattux

  • #10
Ik vraag me af of iemand een foto/tekening heeft van een dergelijke driehoekconstructie om te zagen op een zaagtafel.
Twijfel heel erg of dat stevig genoeg is om zo'n lang profiel, overeind te zetten en dan ook nog strak te zagen.
 

Kees61

  • #11
H@ns schreef:
Vroeger wel dan? bij mijn weten altijd een slisverbinding geweest...
Nou ja jij begon zo vrolijk over een tafelcirkelzaagje :mrgreen: en toen zag ik de zaag al 6 cm hoog staan zonder kap, want de pen of slis in jouw geval, moet er ook nog aan, en dat vind ik toch niet slim om aan te raden, aan iemand die de zaagmachine nog moet kopen. Ik dacht dus even dat je het ook al koud in elkaar wilde zetten.

Een slis vind ik meer iets voor een deur van een tuinhuisje of een binnendeurkozijn misschien.
Hoe maak je het bovenkalf dan vast?
Er is toch niks bijzonders aan een kozijn maken met pen en gat?
Zie ook kozijn maken op dit forum.
 

Pattux

  • #12
Kees61 schreef:
Nou ja jij begon zo vrolijk over een tafelcirkelzaagje :mrgreen: en toen zag ik de zaag al 6 cm hoog staan zonder kap, want de pen of slis in jouw geval, moet er ook nog aan, en dat vind ik toch niet slim om aan te raden, aan iemand die de zaagmachine nog moet kopen.
Heb al wel wat ervaring (vooral standaard meubels ed.) met een soort van tafelcirkelzaag. Heb nu een tafel waar een handcirkelzaag op zijn kop ingemonteerd kan worden. Voor het precieze en toch snelle instelwerk is dat niet te doen. Vandaar de eventuele aanschaf van een nieuwe betere of een radiaal afkortzaag.

Heb nog steeds een hard hoofd of het wel goed mogelijk is om kozijnen op een niet al te grote machine te doen. Die 2 meter hout gaat parten spelen ben ik bang. Zowel staand (slis) als liggend (contramallen).
 

Kees61

  • #13
Op een gammele machine is het hoe dan ook gevaarlijk werken.
Als je de kop in wilt zagen van een kozijnstijl en je moet het rechtop zetten, dan mag je plafond ook wel hoog genoeg zijn.

Zo'n hoek zou ik als volgt maken:
Uit een rechthoekige plaat mdf of multiplex zaag je twee hoeken, een soort winkelhaken. Dus aan de kant teken je een lijn af van 5 of 6 centimeter uit de kant en aan de kop ook en die hoek zaag je uit. Lengte van de hoeken een centimeter of 30.

Neem een stuk plaat van zeg maar een meter lang of iets korter en 40 cm breed. Je schroeft er 1 hoek aan vast, 10 cm vanaf de voorkant, zodat je daar je kozijnstijl aan vast kunt klemmen met een lijmtang. De andere hoek haaks daarop, kozijnbreedte uit de kant of iets meer, want je moet de kant van die onderplaat aanhouden tegen de geleider. Hier kan je ook een lijmklem op zetten. De stijl is nu 2 kanten op vastgezet.
Je kunt nu de kopse kant van de stijlen en regels inzagen. Als de zaag door de stijl is, moet je het weer terughalen, anders zaag je een strook van je mal af.

Contramallen moet je met de regels doen die tussen de stijlen zitten. Die moet je dus ook staand inzagen en voor een deel liggend, maar dat kan je ook op een cirkelzaag(je) doen. Eventueel met een hulpstuk om het netjes haaks tegen de geleider te houden.
Het best teken je even een doorsnede van de constructies zodat je precies weet wat je moet weghalen.
 

H@ns

  • #14
Kozijnen worden altijd met een slis gemaakt, zo staat het ook in de KVT beschreven.
Kalf wordt met blinde pen uitgevoerd maar wel met dezelfde machine (Pennenslee) omdat deze ook een gecontramalde borst krijgt, gat met gatensteker of kettingfrees.

Oftewel, onderdorpel - kalf - bovendorpel; allemaal dezelfde verbinding
Alleen in de stijlen is het kalf uiteraard met pen gat omdat er nu eenmaal vlees boven en onder zit.

Raampjes worden eveneens met slis uitgevoerd, meestal een dubbele slis en evt. met kruisstiftjes.

Vroeger werden raampjes wel met een open pen/gat verbinding gemaakt en deuren werden altijd met gesloten pen/gatverbinding gemaakt, altijd met spatpen (want daar komt het hele idee van de spatpen vandaan, buitendeuren met brede onderregels)

Over de mal; dat is inderdaad precies zoals Kees hierboven omschrijft. En met klosjes bedoel ik dus klosjes die je tussen mal en paralelgeleider kunt plaatsen zodat je het verschil tussen deel; stijl en deel; regel kunt maken. Je hebt dan maar één mal nodig. (klosje is dus 2xzaagdikte)

Als je een stevige mal maakt met vodoende lange basisplaat dan is dit een uiterst veilige methode (kap er af, spouwmes blijft zitten)
Als je plafond te laag is - :-| - ga je gewoon lekker buiten staan zagen :P

Laat het resultaat maar eens zien als je zover bent.
 

H@ns

  • #15
Ik zie net dat het om stijlen van twee meter lengte gaat :shock:

Dan is het machientje wat je ophet oog hebt misschien wel wat licht ja...
Kun je niet gewoon ergens een lintzaag gebruiken, da's echt veel handiger, kun je meteen die schuine borst zagen die je anders had moeten hakken.
 

Pattux

  • #16
Ik vond jullie al zo optimistisch over die 2 meter ;)
Iemand met een lintzaag ken ik niet. Maar ook dan lijkt het me lastig het zaakje recht te houden (liggend). Ik denk dat ik voor een goede radiaal/verstekmachine ga. Ook heb ik nog wat mooie zaagtafels met trekfunctie gezien. Maar die zijn me te prijzig voor wat ik er mee doe.
 

Kees61

  • #17
H@ns schreef:
Kozijnen worden altijd met een slis gemaakt, zo staat het ook in de KVT beschreven.
Ok, dan zal de rest van Nederland het wel verkeerd doen, maar wat is de KVT? Koninklijke vereniging van timmerlieden? Of Klusidee voor tegelzetters.
Ik heb echt geen id. Is dat ergens online in te zien?
 

Kees61

  • #18
Pbrunier schreef:
Ik vond jullie al zo optimistisch over die 2 meter ;)
Bij mij op de werkplaats is het plafond 5 meter hoog en dan vergeet ik wel eens dat het in een schuurtje minder hoog is.
Als je een lintzaag gebruikt dan zet je er een rolschraag bij of zoiets.
Ik zie je met een afkortzaagje nog geen slis maken.
Je kunt ook zo'n mooie Japanse zaag kopen en de verbindingen met de hand maken. Je kunt er keurig strak en glad mee zagen. Je moet goed beginnen en dan gaat de rest vanzelf.

Maar wat je al eerder schreef, met deuvels is ook wel te doen, zeker als je ze er later in zet. Ik weet niet hoe groot ze te koop zijn, anders moet je zelf ronde pennen maken. 14 of 16 mm of zoiets. Als je een aantal kozijnen wilt maken dan kan je ook een paar lijmtangen kopen van een meter. Kozijn in elkaar spannen, gaten boren, pennen in lijmen.
 

Pattux

  • #19
Iedereen bedankt voor de hulp. Ik ga zeker ook zo'n japanse zaag erbij (bij de radiaal afkort/verstek cirkelzaag) kopen. Al is het maar om er ervaring mee op te doen.
 

Pattux

  • #20
Inmiddels de afkort/verstek zaag gehaald. Mooi apparaat. Heb even quick-n-dirty een testje gedaan en het ziet er al aardig uit (voor een hobbyist).
Volgende week even een paar bouten en moeren kopen zodat ik een aantal standaard instellingen voor de hoogtehouder heb.
De radiaalzaag kan eigenlijk maar 7 cm diep (door)zagen maar als je slim zaagt door eerst ruimte te maken, kan je er toch in 1 keer een kozijn van 11 cm mee contramallen. Alleen voor de contramal van een schuine onderdorpel moet je het kozijnhout 1 keer omdraaien.
Een Japanse zaag moet ik nog even in de winkels zoeken of anders op internet bestellen.

Foto van een contramal met de radiaalzaag:

Je ziet nog een te grote opening achter de glaslat. Nadat ik alle mallen klaar heb moet dat niet meer voor komen. Nu was het even snel uit het handje.

Foto van een contramal met de handzaag (niet de slisverbindingen) die ik vorig jaar geprobeerd heb:

Een stukje minder strak en ook een tikje uit het lood.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu