Elan 10 v2 hetelucht icm vaillant warmt niet snel op

Steadye

  • #1
Hallo,
Onze heteluchtinstallatie is onlangs vervangen door een vaillant ecotec plus icm met een brink elan 10 v2. Met een honeywell lyric t6 thermostaat.

Het probleem wat ik heb is dat als de temp in de kamer bijv. 18 graden is en ik wil naar 21 graden dan doet ie daar een halve dag over. Doe ik het in stapjes van een halve graad dan gaat het wel redelijk snel. Als de kamer eenmaal op temperatuur is dan blijft deze ook wel constant.

Het lijkt dat de cv steeds in wachtstand gaat ook al blijft de thermostaat een warmtevraag aangeven.hierdoor koelt het net teveel af om de temperatuur omhoog te krijgen.

Ik heb de aanvoer temperatuur al omhoog gezet, de brander wachttijd al verkort. Al gespeeld met de snelheid van ventilator in de elan, op de elan ook al met de aanvoertemp instelling gespeeld. Maar ik krijg het dus niet Voorelkaar om zoals met onze vorige direct gestookte verwarming de temperatuur met 1 thermostaat stap een aantal graden omhoog te krijgen.

Het circuit tussen cv en elan is vrij kort. De elan staat onder de cv. Wellicht iets met aan en afvoer temperatuur?

Het zou toch zo moeten zijn dat als ik thuis kom en de thermostaat op 21 graden zet dit, zeker met hetelucht, vrij snel op temperatuur moet zijn.

Wie heeft er ervaring met deze vaillant-brink combinatie en weet de ideale instelling :) of waar op te letten.

Alvast bedankt.
 

Ceeshobby

  • #2
Je schrijft dat je ketel pas vervangen is, dat is er toch garantie.
Heeft het vroeger voor het vervangen van de ketel wel goed gewerkt.
 

Steadye

  • #3
Hallo ceeshobby,

Voorheen hadden we een direct gestookte hetelucht kachel van brink .

Deze is vervangen door een indirecte gestookte installatie. Bestaande uit een cv ketel i.c.m een brink elan 10 v2.

Dus een heel andere setup. De oude verwarmde de lucht rechtstreeks en de nieuwe verwamt water in de cv en loopt door de elan als radiator en blaast dus lucht door de warmtewissaar
 

JeffreyD94

  • #4
Op hoeveel vermogen staat de CV ketel afgesteld?
Als het vermogen te hoog is valt de CV ketel in een regelstop, ivm temperatuur aanvoer behaald, een tegroot temperatuur verschil zorgt er tevens voor dat er teweinig vermogen behaald word, het in en uit schakelen (pendelen) zorgt alleen voor meer gasverbruik maar levert geen comfort, dit is nu ook merkbaar!

De CV ketel moet icm de luchtverwarmer juist afgesteld worden, dit is vrij makkelijk mogelijk, geen idee of er overige radiatoren op aangesloten zijn? Het mooiste is als het vermogen precies zo ingesteld word dat de CV ketel net niet aan zijn max temperatuur kan komen, zo voorkom je een regelstop en zal de CV ketel pas uitvallen als de ruimte op temperatuur is. Hierdoor zal het pendelen geheel terugvallen.

Ik zal even de documentatie doorlezen overspecifieke instellingen gezien ik niet bekend ben met deze luchtverwarmer op zichzelf.
 

Steadye

  • #5
Hallo Jeffrey,

Ik zag dat de ketel op 20KW staat echter de Elan is 10Kw. Ik zal eens kijken of ik dit aan kan passen.

De ketel betreft een ecoTEC plus VHR NL 20-24/5-5 HR. Er zit alleen de Elan op aangesloten verder niks.

Als je nog meer specifieke instellingen weet dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Zoiets hoort toch gewoon bij het opleveren van zo'n combi.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #7
Het gehele systeem moet zowel water- als lucht-zijdig worden ingeregeld.

Dit is niet even neerzetten en klaar, daar behoren metingen en berekeningen bij te worden gedaan om het systeem goed en comfortabel te laten functioneren.

Als het nieuw geplaatst is de installateur of anders Brink het in laten regelen en instellen.

Vr Gr
 

Heteluchtverwarming

  • #8
Inmiddels al een poos geleden, heb je inmiddels een oplossing gevonden? Ik heb een soortgelijk probleem.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu