Eindvloer (laminaat plus isolatie, totaal 16cm) op betonplaat

Zakraket

  • #1
Ik wil op een (nog) ongeisoleerde betonplaatfundering een eindvloer maken. De eindvloer moet (ongeveer) 16cm omhoog, en in de ruimte komt laminaat te liggen (op een ondervloer). de bovenste 15mm zijn zeg maar laminaat plus ondervloer

Omdat het een ruimte is die maar af en toe verwarmd wordt (tuinkantoor met pelletkachel) wil ik liefst geen cementdekvloer (op isolatie) onder het laminaat hebben; dan blijft de vloer zeer lang koud voor hij gaat opwarmen met de ruimte. Er komt geen vloerverwarming.

Iemand gaf aan dat ik isolatieplaten (bijv. EPS 120mm dik) kan leggen (eerst een laagje egalisatie), vervolgens plaatmateriaal 20 of 25mm (bijv fermacell, onderling verlijmd), en dan de laminaatvloer.

Blijft dan niet alles bewegen aangezien de isolatielaag los op de vloer ligt? Ik zie dan een vloer voor me die altijd blijft inveren (en op die manier zullen de onderling verlijmde fermacell platen op den duur mogelijk ook loslaten?)

Omdat het ook maar een tuinkantoor/tuinhuis is zal er niet heel veel gelopen worden, maar toch
 
Laatst bewerkt:
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    Moderator
    • #2
    Je kunt ook geïmpregeneerde balken op de vloer aanbrengen, isolatie tussen balken plaatsen en plaatmateriaal op de balken schroeven.
     

    Zakraket

    • #3
    Ja dat was mijn eerste idee, maar het lijkt wel veel gemakkelijker om zon isolatielaag te leggen, dat is dan een voordeel.

    En kan vocht dan een probleem vormen voor de houten balken? Of voor de isolatie? Als ik EPS (of andere harde platen) zou gebruiken tussen de balken is dat natuurlijk veel lastiger mooi aan te sluiten
    Als ik steenwol gebruik tussen de balken is vocht misschien ook voor de isolatie een issue...

    Misschien anders eerst 50mm isolatieplaten (EPS drukvast of misschien XPS), daarop 70mm balken (69x44) met isolatie ertussen (steenwol) en dan zit ik op dezelfde hoogte (120mm). Dan platen erop, die vormen dan iig één geheel met de balklaag eronder.
    (En op t beton een folie tegen eventueel vocht uit de fundering)

    NB. ter info De HSB wanden staan op de plaatfundering en zijn met 120mm steenwol geisoleerd, een isolatielaag op het beton vormt zo één isolatieschil
     
    Laatst bewerkt:

    Impie

    • #4
    Je kunt best plaatmateriaal over de isolatie leggen, maar dan moet die isolatie wel enigszins drukvast zijn. Standaard EPS is daarvoor niet echt geschikt (60-100 kPa druksterkte). Dan kun je beter XPS (~250 kPa) of PIR (~150 kPa) gebruiken. Let er even op dat niet alle isolatie van hetzelfde type dezelfde druksterkte heeft: er is bijvoorbeeld ook XPS met een veel lagere waarde.

    Balken zou ik vanwege vocht inderdaad niet gebruiken, en zijn ook niet nodig. Het klopt dat de vloer dan 'los' ligt, maar dat is bij een laminaatvloer zelf ook al. Als je tong&groef platen (bijvoorbeeld OSB) gebruikt, kun je ze in de naden verlijmen om het één geheel te maken.

    Geen 70mm balken op de isolatie leggen, want dan creëer je juist drukpunten met (meer) inzakking tot gevolg. Het hele idee is om de druk zo gelijkmatig mogelijk over de isolatie te verspreiden.
     

    Zakraket

    • #5
    Met los bedoel ik meer "verticaal" los. Als er ergens ruimte onder de vloerlaag is (wat met een goede egalisatie natuurlijk niet zou moeten zijn, maar de fundering is nu iig een beetje hol) dan blijft het toch veren? Of zou het geheel voldoende inzakken om te steunen op de ondervloer?

    Dus dan wordt het (vanaf beton naar boven):
    - egalisatie (dikte n.t.b. a.h.v. betonvloer vlakheid)
    - dampdichte folie
    - 120mm XPS (of ander isolatie met voldoende druktsterkte, PIR, EPS-150) met sponning, onderling verlijmd (of 2 dunnere lagen kruislings)
    - 18mm OSB (event. 20 of 25mm fermacell platen)
    - 5 of 10mm ondervloer
    - 8mm laminaat

    Gebruik ik dan constructie/bruislijm voor het verlijmen van het OSB?
     

    Impie

    • #6
    Een bruislijm werkt inderdaad het beste in dergelijke naden. Na uitharden kun je de bramen met een plamuurmesje verwijderen.
     
    • Like
    Waarderingen: Zakraket

    Zakraket

    • #7
    @Impie Bijna de spullen voor mijn vloer aan het bestellen :)

    Nu realiseer ik me ineens dat de betonplaat (fundering) al op een folie is gestort (dus op t gele zand eerst folie, dan beton). Moet ik dan nog een dampdichte folie op het beton leggen? (zie lijstje boven)
    Er kan al geen vocht naar boven komen van onder het beton.

    Ik kan nog een PE folie (betaalbaar) op t beton leggen, maar dan ligt de betonplaat tussen 2 dampremmende folies, misschien juist niet goed?
     
    Laatst bewerkt:

    Impie

    • #8
    Dat hangt van de detaillering af; zijn de zijkanten ook bedekt? Anders kan het beton alsnog vochtig/nat worden.

    Een extra folie kan in ieder geval geen kwaad; beton is niet gevoelig voor vocht.
     

    Zakraket

    • #9
    De folie ligt onder de vorstrand door, omhoog naar de buitenzijde tot 20cm onder maaiveld, aan de buitenzijde is de vorstrand tot 30a35cm onder maaiveld met vloerbaar rubber dicht gesmeerd en een 40cm rubberen waterkering tegen de fundering/casco.
    Dus in principe kan van onderuit de vorstrand vocht naar boven kruipen denk ik dan

    De HSB wanden staan gewoon op het kale beton, daar zit niks onder.

    Was ook een punt van discussie met de aannemer die het HSB heeft geplaatst, die had geen enkele voorziening tegen vocht voorzien, terwijl de overgang fundering/HSB 10cm onder maailveld ligt.

    Maar goed, een extra PE folie onder de isolatie kan dan geen kwaad
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu