Eigen (demontabele) kledingkast maken

Liquid_ice

  • #1
Ik wil zelf een kledingkast gaan maken van ongeveer 150cm breed, 235 of 250cm hoog en 60 diep.

normale kasten zijn vaak wat breder, mar bij mij zitten er verwarmingsbuizen aan de ene kant en een stopkontact aan de andere kant in de weg.
Ook is 60 iets wat diep volgens mij, maar er moet ook een motorpak in kunnen hangen.

De buitenkant wil in blank hout hebben en binnenin wit schilderen.
Tevens vind ik lades wel relaxt, dus die komen er ook 3 ofzow.
Qua deuren ben ik er nog niet uit of ik 2 of 3 deuren wil, maar graag heb ik een grote spiegel op 1 of 2 van de deuren.

Alle tips en adviezen zijn natuurlijk ook alvast welkom.

Als eerste ben ik opzoek naar een programma oid waar ik m'n kast in kan tekenen met maten enzo.

Hoe moeilijk is het trouwens om een kast ZO te maken dat ie ooit weer uit elkaar kan (waarschijnlijk dat ik binnen 5 jaar verhuis en het trappengat is smal)
 

Liquid_ice

  • #2
M'n bericht mag ik niet aanpassen, dus ik reply maar op mezelf, haha.

Ik heb dit plaatje gemaakt van wat het ongeveer moet worden:



Ik denk dat de lades zo'n 40cm worden, zodat het andere deel een volle meter kan zijn.
 

Geus

  • #3
Wel eens meubels in elkaar gezet van de bekende Zweedse meubelboer? Daar kan je vast inspiratie opdoen over hoe je demontabele meubels moet maken. Wellicht een paar van die meubels goed bekijken, dan zie je ook welk ijzerwerk je nodig hebt. Dat moet zelf ook kunnen, maar het vergt wel zeer secuur boren.

Maar nou ga ik waarschijnlijk vloeken in de kerk: Als ik zelf geconfronteerd zou worden met jouw vraagstuk, zou ik toch een passend Zweeds o.i.d. bouwpakket proberen uit te zoeken. Want de kans is volgens mij heel groot dat je qua materialen alleen al meer kwijt bent dan de prijs voor zo'n Zweedse kast. Of je moet het klussen zo leuk vinden, dat het je dat waard is.

PS De WCD kan je eventueel ook in de kast laten uitkomen, via een gat in de achterwand, dat geeft wellicht wat meer mogelijkheden.
 

KlusRob

  • #4
En als het kant-en-klaarpakket van de Zweedse meubelboer niet zou passen, is het inderdaad handig om te kijken hoe deze in elkaar zitten, en de afmetingen van (een deel van) je eigen kast hierop af te stemmen, zodat je accessoires hiervan kunt gebruiken in je eigen kast (denk aan opbergbakken, maar ook complete lades etc).
En in alle filialen hebben ze in de koopjeshoek een bak staan met losse bevestigingsmaterialen (allerlei restanten) waarin je voor een klein bedrag kunt grabbelen.
Kijk in de showroom hoe een kast in elkaar zit en grabbel de nodige bevestigingsmaterialen bij elkaar. Dan weetje zeker datje het later goed uit elkaar krijgt (en eventueel weer gemonteerd)

Gr. Rob
 

Liquid_ice

  • #5
Die getekende kast lijkt inderdaad best veel op een standaard kast van een Zweedse meubelboer, haha.

Ik ga eens kijken of ik de in elkaar zet manuel ervan kan krijgen, dan heb ik direct een setup van hoe ik de kast kan maken en wat dat ik nodig heb...

een schatting van de hoeveelheid hout:
deuren = 240 * 140 = 3.36m2
staande zijkanten en midden = 240 * 60 * 3stuks = 4.32m2
achterkant = deuren = 3.36m2
liggers = 140 * 60 * 5 stuks = 4.2m2
lades (schatting) = 1m2 (mogelijk zelfs van afval hout van de planken)

samen 16.24m2
natuurlijk heb je afval enzo, dus ik gok op 22m2 hout.

Als ik bij de praxis kijk zie ik veel massieve 18mm panelen. is dat stevig genoeg voor zo'n kant?

maar denken jullie echt dat hier bijna 400 euro aan hout en bevestigingsmateriaal in gaat zitten?
(450 is de prijs van de Zweedse meubelboer)
 

Geus

  • #6
Alles bij elkaar, met montagematerialen, verf, e.d. kom je denk ik wel in de buurt.
 

Liquid_ice

  • #7
Maar zouden massieve 18mm panelen voldoende zijn?

als ik zo ff snel bij de plaxis kijk hebben ze beuken, grenen, vuren en nyatoh.

nyatoh is hardhout (ik gok ook duur)
vuren is het zachtste denk ik (kan iemand dat bevestigen?)
zijn er qua eigenschappen nog belangrijke redenen om beuken of grenen te kiezen?
 

Liquid_ice

  • #8
Ben bij een lokale meubelmaker geweest en hij adviseerde me om 18mm vuren hout te gebruiken.

Hij had het over 11% gedroogd hout, ipv het 18% gedroogd van de praxis enzo.

wie kan me hier meer over vertellen?
 

Geus

  • #9
Hoe beter het hout gedroogd is, des te minder kans op alsnog kromtrekken. Lijkt me in jouw geval met name voor de deuren van belang. Wat niet wil zeggen dat het met hout van de bouwmarkt per definitie mis zal gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu