Eerst vloer of eerst verwarming

Status
Niet open voor verdere reacties.
Morgen gaat de oude vloer eruit ( 10 cm specie en jaren 80 plavuizen)
Er schijnt in de originele vloer vloerverwarming te liggen, maar die is al jaren niet meer functioneel dus ga ik een nieuwe aan ( laten) leggen.

twee opties:
A matten > vloerverwarming.> zandcement > vloeretegels
B zandcement > vloerverwarming infrezen > vloertegels

Ik laat het sowieso door vaklui aanleggen, maar wat is wijsheid.
Eerst de vloerenboer aan het werk of eerst de installateur
ik zit niet op de schopstoel, maar ik wil toch wat gaan plannen.
 
Optie A is het beste, en gemakkelijkste.

Infrezen doe je eigenlijk alleen maar, als de oude cementdekvloer blijft liggen.

Wel even een tip:
Gebruik meteen een isolatie folie onder de vloerverwarming. :wink:
 
Helemaal mee eens.
de beste oplossing eerst een reflectie isolatie.
dan matten en daar over de vloerverwarmingsbuis.
hou wel rekening met delitatie's in de deuren en aan de randen van de vloer.
een vloer zet 1 mm uit per meter bij 10 graden verschil
rekensom
5 meter vloer gelegd bij 10 graden is 5 meter.
als de vloer opwarmt straks al hij klaar is en hard genoeg.
dan is de vloer maximaal 40 graden dus 5 meter 15 mm lang.
dus hij zet 3 mm per meter uit.
als daar geen ruimte voor is dan gaat de vloer gegarandeert scheuren.
groet rene
 
Oké, bedankt voor jullie reakties.
Ondertussen de plavuizen eruit "gesloophamert" en het zand-cementbedje waar ze op lagen verwijderd ( was slechts 2 cm.)
Wat ik nu zie is de originele betonnen vloer waar de vorige bewoner (waarschijnlijk zelf) slangen in heeft gefreesd. Die kan ik er zo uittrekken en wat ik dan overhoudt is een vloer met sleuven ( om de 30 ! cm)
De installateur geraadpleegd en die gaf aan dat ik slchts deze gleuven dicht hoeft te smeren en dan kon hij nieuwe gleuven gaan fresen.

Is dat slim?.
Ik weet dat de forumregels oa. inhouden dat adviezen van erkende vaklui niet al te zeer bekritiseerd dienen te worden.
Maar als ik dat advies ga opvolgen, waarmee kan of moet ik die gleuven het beste opvullen.
Gietvloer?
een laagje zand-cement ?

Graag hoor ik weer wat van jullie
 
Is de laag waar de slangen in zaten wel van beton.
want als er sleuven in gevreesd zijn dan hebben ze waarschijnlijk de wapening ook geraakt.
controleer dat even.
en als het beton is kunnen dan de slangen niet in de zelfde sleuf.
en als je het niet zeker weet ga dan even controleren dat de stukken tussen de sleuven niet los zitten.
heel makkelijk even met de hamer er op tikken dan hoor je duidelijk verschil.
want als het wel beton is en jij die dicht smeert en daarna hun weer komen te zagen heb je nog meer kans om de wapening te raken.
en die zit niet voor niets in de beton.
 
Per 10 graden zet beton 0.12 mm/mtr uit geen hele.

De vloer in het voorbeeld zou dan 1,8 mm langer worden.
 
De liniaire uitzettings cooficient van beton is 1 dat wil zeggen det 1 meter beton 1 mm langer word bij 10graden verschil.
staal heeft een van 1,7 en natuursteen een van 0,7
mischien een cursus bouwfisica. dan leer je nog eens wat
staat ook in het tabellenboekje voor de bouw
 
Ik denk ga toch eens verder graven op het Internet.
Kwam ik dit tegen.
29035_Beton_1.jpg

Helaas een beetje klein maar het scherm even vergroten dan gaat het wel.
In beton kan je nog kiezen van B10 tot B55.
 
Dus als ik op mijn werk een lengte staal binnen krijg, het vriest buiten 10 graden en binnen is het + 10. Dan zie ik de koker zo groeien? 2cm

Misschien dat je boekje dan niet klopt, gewapend beton en staal hebben beide een uitzettingscoefficiënt van 12 x 10 tot -6de per graad celsius.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan