Eaton (Xanura) Sperfilter 40A

Fabian10

  • #1
Ik ben voornemens om een sperfilter na de hoofschakelaar, voor de 3x ALS te plaatsen




Vanuit de kwh meter komt (ik gok) 10mm^2 flexibel naar de hoofdschakelaar. Het is in ieder geval dikker dan 6mm^2. Van de hoofdschakelaar gaat 2x 6mm^2 naar twee ALS's en op 1 ALS wordt doorgelust met 6mm^2 naar een volgende ALS.

Zowel de hoofdschakelaar als het sperfilter zijn geschikt voor 40A. De schroefcontacten in het sperfilter zijn te smal om twee maal 6mm^2 in te steken. Wat gaat nu de mooiste oplossing worden ?



Met 10mm^2 van de hoofdschakelaar naar het sperfilter, met 10mm^2 van sperfilter naar twee aansluitblokken en vanaf daar met 6mm^2 naar de ALS's ?

Of met 6mm^2 van de hoofdschakdelaar naar het sperfilter, 6mm^2 van sperfilter naar 1 ALS en op de ALS doorlussen naar de 2e en 3e ?
 

Lichtpunt

  • #2
Waarom maak je geen gebruik van twinbussen, hierin kun je twee stuks soepel vd 6qmm kwijt.
Deze bus past wel in het aansluitcontact van je componenten

De kleur van de bus is geel, ik kon alleen geen gele uitvoering vinden.
Is beter dan het toepassen van blanke aansluit-rails.
 

Fabian10

  • #3
Lichtpunt schreef:
Waarom maak je geen gebruik van twinbussen, hierin kun je twee stuks soepel vd 6qmm kwijt.
Oh! dat ziet er goed uit. Bedankt :!:

Zal ik ook meteen de twee keer 6mm^2 in 1 ALS vervangen door een twinbus, of de rest zo laten ?

Het is mij bekend dat zwart/blauw gebruikt wordt na de kwh meter omdat zwart gewoon een fase kleur is, ook al is er maar 1. Is het gebruikelijk om na de hoofdschakelaar zwart of bruin te gebruiken ?
 

Fabian10

  • #4
De voedende kabel (dus vanaf de kwh meter) zit nu zonder aderhuls in de hoofschakelaar. Is dit gebruikelijk ?
 

Lichtpunt

  • #5
Het is zeker goed als overal de soepele vd voorzien wordt van aderbussen,
dubbele soepele vd kun je in een twinbus samenvoegen.
Als de ader in de hoofdschakelaar vanaf de meter massief is, dan is deze goed ingevoerd.
Is deze van een soepele uitvoering, dan moet deze worden voorzien van een aderbus.
Het is niet gebruikelijk dat deze, of niet massief is, of niet is voorzien van een een aderbus als deze van een soepele uitvoering is.
Na de Kwh meter is de nul blauw en fase zwart of bruin.
 

Denkerd

  • #6
Geacht Forum,

Ik deel de fraaiheid van het werken met twinbus, zeer aanbevolen.

Maaarre, buiten het idee dat een wonderlijk genoeg bevoegde, maar overijverige slotjeshanger waarschijnlijk onvoldoende kennis beschikt om de ‘rook gevoeligheid’ van deze techniek per definitie te kunnen doorgronden, is deze draad al een apart verhaal.

We zien hier dankzij de afgenomen kap, een kast die afgaand op een driefase aansluiting voorbereid is.

Buiten de hoofdschakelaar die ik links onder meen te zien, is die alleen voor een monofasige aansluiting bedoeld, vandaar dat de voornoemde splitsing zeker geen evenwichtige is wegens het gebrek aan een meerfasige aansluiting.

Als je even goed de specs van Eaton zelf na leest, dan dient onder elke aardlek i.q. fase een sperautomaat te komen.

Derhalve is het thans optredende kabeldikte probleem niet anders dan het wat ongelukkig uitsplitsen van een systeem. Waarmee maar is bewezen is dat het voorkomt!

Enne, met een voorschotje op de toekomst, deze groepen kast is per definitie niet geschikt om deze zonder tussenkomst van een externe deskundige door de netbeheerder op 3 fases aangesloten te kunnen worden.
Nico
 

Fabian10

  • #7
Wederom bedankt voor alle reacties :super:
Lichtpunt schreef:
Het is zeker goed als overal de soepele vd voorzien wordt van aderbussen,
dubbele soepele vd kun je in een twinbus samenvoegen.
Als de ader in de hoofdschakelaar vanaf de meter massief is, dan is deze goed ingevoerd.
Is deze van een soepele uitvoering, dan moet deze worden voorzien van een aderbus.
Het is niet gebruikelijk dat deze, of niet massief is, of niet is voorzien van een een aderbus als deze van een soepele uitvoering is.
Na de Kwh meter is de nul blauw en fase zwart of bruin.
De aders vanaf de kwh meter zijn soepel en nu niet voorzien van aderbussen. :shock:





Bij het vervangen van de groepenkast heb ik alleen alles achter de hoofdschakelaar nieuw aangesloten. Ik twijfel even of ook voor de hoofdschakelaar zelf wil gaan klussen.
 

Fabian10

  • #8
De kast is opgeleverd met 3 ALS's omdat ik wat meer groepen nodig had, niet met de planning om uit te breiden naar 3 fasen.

Extra groepen voor wasdroger, oven, vaatwasser, garage, buitenverlichting, kantoor-aan-huis en een groep voor in de meterkast. Opgeteld bij de standaard 5 groepen kwam ik op 12, maar wel op 1 fase.

Mocht er wel ooit naar 3 fase overgestapt moeten worden dan is het m.i. voldoende om de 2p hoofdschakelaar te vervangen door een 4p en iedere ALS een eigen fase te geven.

Maar dan heb ik ook 3 sperfilters nodig en weer een grotere kast. Geen zin in :lol:
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #9
Adereindhulzen zijn niet verplicht bij kooiklemmen.(al is het wel aan te raden)
 

Lichtpunt

  • #10
Waarom wilt u sperfilters toepassen?
 

Fabian10

  • #11
Lichtpunt schreef:
Waarom wilt u sperfilters toepassen?
Om er zeker van te zijn dat mijn A10 (X10) signalen het huis niet uit gaan en er geen signalen van omwonenden het huis binnen komen die toevallig op dezelfde fase zitten.

Eaton heeft hiervoor een sperfilter SFX40 in het assortiment.
 

Lichtpunt

  • #12
Dacht even dat ik plantjes rook. :denk:
 

Fabian10

  • #13
Dat gaat buiten de huisinstallatie om, komt van de lantaarnpaal :lol:
 

Lichtpunt

  • #14
Heb ik het toch goed geroken. :mrgreen:
 

Fabian10

  • #15
Lichtpunt schreef:
Waarom maak je geen gebruik van twinbussen, hierin kun je twee stuks soepel vd 6qmm kwijt.
Deze bus past wel in het aansluitcontact van je componenten
De kleur van de bus is geel, ik kon alleen geen gele uitvoering vinden.
Is beter dan het toepassen van blanke aansluit-rails.
Vanmiddag de massieve bedrading tussen de hoofdschakelaar en de ALS's vervangen door flexibel met de gele twinbussen.

Ook meteen de voedende kabel (na de kwh meter) voorzien van 10qmm bussen :cool:

De 6qmm bedrading heeft ook overal bussen, maar zonder isolatie, dus op de foto niet te zien.



Het zit goed vast, maar echt mooi gaan de bussen niet in het sperfilter.

Zal ik het zo laten of toch een andere oplossing zoeken ?
 

Lichtpunt

  • #16
Kun je de isolatiebus niet wat platter knijpen?
Als de pen wat te lang is kun je deze wat inkorten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu