Druk in CV installatie loopt veel te snel terug

Vinnie Terranova

  • #1
Sinds een paar dagen daalt de druk in de CV installatie veel te snel. Ik heb gekeken of ik bij de leidingen, koppelingen en radiatoren een lekkage kon vinden, maar niets gevonden. Dat wil overigens niet zeggen dat daar geen lek kan zitten, want sommige leidingen zijn weggewerkt in de betegelde muren van de douche, het verlaagde plafond in de douche, en onder een betegeld plateau in de keuken waar de wasmachine op staat.

Na enig zoekwerk op internet kan het drukverlies eigenlijk door drie of vier problemen veroorzaakt worden:
- lek in leidingen, koppelingen, radiatoren
- kapot expansievat
- kapotte warmtewisselaar
(-) kapotte driewegklep

Ik heb het expansievat gecontroleerd door er op te tikken; de bovenkant klinkt doffer dan de onderkant. Maar ik heb ook begrepen dat dit geen waterdichte methode is om te bepalen of een expansievat lek is of niet. Om 100% zekerheid te hebben dat het expansievat kapot is, zou het expansievat met speciale apparatuur doorgemeten moeten worden.

En dan de warmtewisselaar: Ik heb gisteravond na het avondeten gedoucht, 10 minuten later heb ik de CV installatie gevuld met water tot een druk van 2,2 bar. Hierna handmatig ontlucht (was eigenlijk niet nodig geweest: er kwam uit geen enkel ontluchtingsventiel lucht), en vervolgens de CV ketel weer van stroom voorzien, zodat het automatische ontluchtingsproces van de CV ketel gedurende 3 minuten uitgevoerd wordt. Na dit ontluchtingsproces heb ik de ketel uitgeschakeld, en het gaskraantje dichtgedraaid.
Ik heb vervolgens het uiteinde van de flexibele condensafvoerslang provisorisch verlengd d.m.v. een plastic zak, zodat condenswater via die plastic zak in een emmer kan lopen. De CV ketel heb ik de hele nacht uit laten staan. Het viel me bij het loskoppelen van het uiteinde van de condensafvoerslang trouwens op dat er geen restwater uit stroomde. Maar toen ik later in de avond keek, was er al wel wat water in de plastic zak aanwezig en een heel klein plasje water in de emmer.

Vanochtend het volgende geconstateerd: de druk is in 13 uur tijd met 1 bar teruggelopen van 2,2 bar naar 1,2 bar. De totale hoeveelheid condenswater in de plastic zak en de emmer bedraagt (slechts?) 15 ml.

Kan deze 15 ml condenswater een teken zijn dat de warmtewisselaar kapot is, en dat daardoor de druk in de CV installatie met 1 bar is gedaald? Of had er dan in de plastic zak en emmer veel meer condenswater moeten zitten?

Had het zin om op bovenstaande manier proberen te achterhalen of de warmtewisselaar kapot is, of had ik dat niet direct na het douchen moeten doen, maar moeten wachten totdat de CV ketel helemaal afgekoeld is?

Nog wat, mogelijk belangrijke, informatie: het valt me al enige jaren op dat in de wintermaanden de druk in de CV installatie sneller terugloopt dan in de zomermaanden. In de zomer maak ik geen gebruik van de verwarming, maar alleen van warm water in de keuken en douche. In de winter maak ik natuurlijk wel gebruik van de verwarming. Nu kan ik me alleen niet meer herinneren of ik hier voor de verbouwing van de douche (begin 2019) ook al last van had.

De sifon ziet er van binnen trouwens best smerig uit. Is dit normaal?

Ik weet op dit moment even niet meer wat ik het beste kan doen. Er zijn een aantal opties:
- Vanavond opnieuw de warmtewisselaar controleren d.m.v. het opvangen van condenswater, maar nu na het douchen eerst geruime tijd wachten totdat de CV ketel helemaal afgekoeld is, voordat ik de CV installatie bijvul met water.
- Expansievat laten doormeten door een professioneel bedrijf.
- Expansievat vervangen.
- Lekdetectie bedrijf inschakelen.
- Driewegklep vervangen (ik weet niet of die kapot is).
- Loodgieter inschakelen (maar hij kan natuurlijk niet bij de weggewerkte leidingen en koppelingen).

Kan iemand mij hierin adviseren? Ik ben zo'n beetje ten einde raad. En ik zit er ook niet op te wachten op onnodig geld over de balk te smijten.

Gegevens:
- CV Ketel: Remeha Avanta 28C, nieuw geplaatst in juni 2015.
- Expansievat: nieuw geplaatst in jan/feb 2019 (gelijk met de verbouwing van de douche, waarbij zichtbare metalen leidingen zijn vervangen door flexibele leidingen die weggewerkt zijn achter de muren in de douche en boven het verlaagde plafond.

DSCF4693.JPG DSCF4694.JPG DSCF4696.JPG DSCF4698.JPG DSCF4699.JPG DSCF4700.JPG
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #2
Het is vaak zo dat als er een warmtewisselaar lekt dit alleen maar, of vooral voorkomt als de ketel brandt.
Als je de ketel af laat koelen zoals nu bij de test, dan is de wisselaar koud en mogelijk de lekkage dicht.
(warme wisselaar, scheur/lekkage wordt groter, koude wisselaar, scheur/lekkage wordt veel kleiner)

Het beste is om een goede installateur alles na te laten kijken, we kunnen heel veel tips geven maar
elke keer zijn het weer dezelfde adviezen die we moeten geven en bij elke vraag vallen we in herhaling.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #3
Ik zou het expansievat als eerste vervangen. Kloppen is inderdaad geen betrouwbare methode en hij is toch alweer 3 jaar oud. Voor 20 euro heb je een nieuwe en je kunt het zelf wisselen.

Als dat niet helpt dan inderdaad een loodgieter laten komen. Hij kan evt. Het leidingwerk afpersen. Dan weet je in ieder geval of de lekkage in de ketel zit of in de leidingen.

Kapotte drukmeter of overstort kan natuurlijk ook nog.
 

Auto-Geen

  • #4
De installatie vullen tot 2,2 bar. De slang afkoppelen en in een emmer terug laten lopen naar 1 bar. Krijg je een indicatie van wat bijgevuld is.
 

Onderhoudtje

  • #5
Heb je ook een overstort in de installatie zitten, zie ik niet op de foto?
 

Vinnie Terranova

  • #6
@Ronny , warme of koude wisselaar zou inderdaad kunnen verklaren, waarom er gisteravond al wat condenswater in de plastic zak en emmer te zien was, terwijl er afgelopen nacht niet veel condenswater erbij gekomen is.

@Vonken_trekker , waar haal je een expansievat voor slechts €20,- zo gauw vandaan? De goedkoopste witte modellen die ik zie (onze doucheruimte is ook grotendeels in het wit), beginnen pas bij zo'n €35,-.

Maar ik heb een voorgevoel dat het expansievat niet stuk is. Want als het expansievat stuk is, moet je dat toch merken aan twee zaken:
- enorme drukschommelingen in de CV installatie.
- verschil in geluid door te tikken aan de boven- en onderzijde van het expansievat.
Maar beide symptomen heb ik niet geconstateerd... Dus om zomaar even een expansievat te vervangen... Bovendien heb ik de afgelopen paar dagen een aantal keer de CV installatie bijgevuld met water. Wanneer het expansievat kapot is, zou ik dat inmiddels zeker gemerkt moeten hebben aan de enorme drukstijging of het in werking treden van het overstortventiel. Echter, ik heb vanmiddag bij het aanzetten van de verwarming opnieuw geen enorme drukstijging waargenomen, en het overstortventiel is ook niet in werking getreden.

Kapotte manometer lijkt me ook niet aan de orde: de druk in de CV installatie was op een gegeven moment zo laag, dat de CV ketel uit zichzelf al een storingscode liet zien en geen warm water meer leverde. Bij alleen een kapotte manometer zou je verwachten dat de CV ketel zelf wel normaal functioneert; alleen wordt de druk dan foutief weergegeven op de manometer.

Kapot overstortventiel lijkt ook niet het geval te zijn; ik zie geen lekkage bij het overstortventiel.

@Auto-Geen , ik begrijp niet goed waarom ik een indicatie zou willen van de hoeveelheid water die ik gebruik bij het vullen van de CV installatie? Zou je dit kunnen toelichten?

@Onderhoudtje , het overstortventiel bevindt zich in de douche, vlak boven de vloer. Als je daar een foto van wilt zien, kan ik die nog wel even maken?
 

Onderhoudtje

  • #7
De vraag wordt gesteld omdat als er geen overstort aanwezig is, de druk in de installatie hoog op kan lopen en hierdoor een wisselaar en aansluitingen kan beschadigen, daarbij hoort de overstort onder de ketel te zitten.
Je zou het expansievat kunnen testen door deze eraf te draaien en met een bandenspanningsmeter aan de onderkant te testen.
 

Auto-Geen

  • #8
Vul je 0,5 liter of 10 liter bij om van 1 bar naar 2,2 bar te gaan?
 

Vinnie Terranova

  • #9
@Onderhoudtje , dan moet ik eerst een bandenspanningsmeter ergens zien te regelen. Maar goed, de overstort is dus aanwezig, en bevindt zich onder de ketel, maar dan wel in een andere ruimte: de ketel in de keuken op 1,5 meter hoogte, de overstort in de douche vlak boven de vloer.

@Auto-Geen , ik ga dat vanavond eens testen hoeveel water ik nodig heb bij het vullen.
 

Vinnie Terranova

  • #10
@Auto-Geen , ik heb +/- 4 liter water nodig om de CV installatie bij te vullen vanaf 1 bar naar 2,2 bar. Is dit een normale hoeveelheid? Ik heb een relatief kleine CV installatie met 5 radiatoren.
 

Auto-Geen

  • #11
4 liter om bij te vullen is niet al te veel maar om in 13 uur te verliezen is het wel veel.
 

Vinnie Terranova

  • #12
Inderdaad. De hamvraag is: waar blijft al dat water? Als er ergens in de leidingen, koppelingen of radiatoren een lek zit, moet je bij deze hoeveelheid water toch al heen snel zien waar het precies lekt?

Het water kan natuurlijk ook weg via de condensafvoer, maar afgelopen nacht kwam daar in totaal maar 15 ml water uit. En geen 4 liter...

Waarheen kan het water nog meer weg zijn gestroomd?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu