Doormeten bobine

Heb bobine en multimeter.
Zie fotos.
Kan ik deze doormeten of ie nog goed is.
En hoe dan?



17346980192048507600964403487308.jpg

17346980365315870162212276127709.jpg
 
Het basisschema van een bobine is dit:
bobine.jpg


Het doormeten kun je op het weerstandsbereik van de multimeter doen.

Primair doe je op het 200 Ω bereik. Zou heel laag moeten zijn, ergens tussen 0,1 en 3 Ohm of zo.
Primaire wikkeling vind je tussen de zwarte en de witte draad. Waarschijnlijk is de zwarte draad de gemeenschappelijke (die meestal via de verbreker en condensator aan de massa van een voertuig zit).

Secundair doe je op het 20 kΩ bereik. Als dat geen resultaat oplevert ga je nog 1 stap hoger: 200kΩ bereik. Heb je dan nog steeds een indicatie oneindig (wordt bij sommige meetinstrumenten aangegeven met gewoon een 1 en verder niets), dan is de bobine zeker defect. De waarde zou iets van 3-4 kΩ moeten zijn, maar andere waardes kunnen ook voorkomen, afhankelijk van de toepassing.
De secundaire wikkeling is te meten tussen de gemeenschappelijke draad (waarschijnlijk dus de zwarte) en de dikkere draad.
Tussen de andere draad en de dikkee draad is, wanneer de primaire spoel in orde is, exact dezelfde waarde te meten, want die ene Ohm maakt geen enkel verschil op een meting van meerdere kiloOhms.
 
Heb even gepuzzeld. Is geen alledaagse kost voor mij.
Deze bobine is van een kettingzaag dolmar 113.
Heb het volgende gemeten op 200 ohm en 20 ohm.
De dikke zwarte is de bougiekabel.
De dunne zwarte om machine uit te zetten.
Witte draad met bougiekabel 8.01 ohm
Witte draad met dunne zwarte( is aan en uit draad) 0
Zwarte bougiekabel met dunne zwarte draad 8.02 ohm.
Welke conclusie mag ik hieraan verbinden?
 
Witte draad met bougiekabel 8.01 ohm
Lijkt me wat aan de lage kant, want de secundaire spoel is een spoel met héél veel windingen uit superdun wikkeldraad.
Heb je het inderdaad op het 20 Ohm bereik gemeten of was dat op het 20 kiloOhm bereik?
In het laatste geval zou het 8 kOhm zijn en dat is meer in de buurt van wat ik verwacht had.
Lijkt daar ook wel op vanwege dit:
Witte draad met dunne zwarte( is aan en uit draad) 0
Had je dat op 20 Ohm bereik gemeten, had je vast wel een iets hogere waarde gemeten. Alleen de weerstand van de meetdraden is vaak al 0,5 tot 1 Ohm.

In elk geval geven de waardes mij niet de indruk, dat de bobine defect is, mits bij het meten inderdaad, zoals ik vermoedde, het kOhm bereik is gebruikt en moet het probleem door iets anders veroorzaakt worden. Bijv. slechte isolatie (vaak te horen aan geknetter omdat vonken ergens anders overspringen dan in de bobine), een slechte condensator (is in principe te meten met een geschikte multimeter) of een breuk in de kabel naar de bougie toe.

Maar het meest voor de hand liggend is toch wel een slechte bougie of een die door de olie in de mengsmering is bevuild en schoongemaakt moet worden. Reinigen daarvan doe je met remmenreiniger of eventueel gewoon wasbenzine.

Dat alles weet ik nog van toen ik (heel lang geleden) een (tweetakt) bromfiets had... En omdat ik als elektronicus ervaring heb met metingen, ook bijv. aan hoogspanningsgedeeltes van buizenteleviesies...
 
Dan is de waarde inderdaad 8 kOhm en heeft de secundaire dus geen onderbreking.
Waardoor het sterke vermoeden (nog steeds) is dat de oorzaak ergens anders ligt.
 
Kees.
Probleem opgelost.
Heb bougiekabel vervangen.
De andere kabeltjes van de bobine met krimpkousjes geisoleerd.
Nu vonkt hij weer.
Dank daarvoor
En nog fijne dagen toegewenst
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan