Dolgedraaide bout

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #1
Dit is de as van een (merkloze) lintzaag. De bout die erin moet, kan niet strak meer aangedraaid worden, want de schroefdraad is dolgedraaid. Ik heb nog een andere bout geprobeerd, maar dat werkt ook niet. Ik heb het nu vastgezet met locktide (het normale borgingsmiddel), maar dat is natuurlijk geen definitieve oplossing. Is er een oplossing zonder de hele as opnieuw te moeten laten maken?

HYZ08015k.jpg
 

Auto-Geen

  • #2
Hiermee kan je schroefdraad repareren.
1624260647134.png


Je kan er ook een stukje draaeind erin lijmen en dan met een moer alles weer vast zetten.
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
uitboren en nieuwe draad tappen
moet wel op een goede kolomboor of een draaibank zodat het netjes gecentreerd blijft
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #4
Uitboren en nieuwe draad tappen is het beste. Maar ik heb ook goede ervaringen met schroefdraad reparatie / helicoil zoals hierboven getoond.

Dat laatste is wat makkelijker zelf te doen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Uitboren en nieuwe draad tappen dan moet er een grotere bout in, waardoor de rest niet meer past.

Zo'n helicoil klinkt wel handig. Moet die vastgelijmd worden?
 

Ambidexterity

  • #6
Een helicoil lijm je niet vast.

Wij gebruiken dit ook wel eens op de zaak, werkt perfect, maar wel altijd rustig aan doen er mee.
Het is eigenlijk niet gemaakt voor iets wat veelvuldig vast en los wordt gezet.
Wij doen dit wel bij een machine in aluminium, ±2 jaar gaat dat goed.
Voordeel is dat je hem gemakkelijk kan vervangen voor weer een nieuwe.
In staal is dat niet echt een probleem, in aluminium wil dat op een gegeven moment iets wat gaan rammelen. Dit is ook op te lossen, maar voor jou is het niet van toepassing.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #7
Helicoil draai je met dat speciale hulpstuk zo in het gat en zit meteen uit zichzelf al vast :prima:
 

Kluskoppel

  • #8
Ik zou kijken welke maat draad dit is en dan met een tapsetje opnieuw tappen.

Volgens mij moet dat kunnen zonder boren. Ik vermoed dat de schroef zich heeft opgeofferd en dat de draad in de 'moer' nog wel bruikbaar is na opnieuw tappen. De schroef uiteraard weggooien en vervangen door een nieuwe. Wellicht gelijk torx pakken, platkop vind ik persoonlijk maar vervelend.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #9
hij heeft al een nieuwe bout/schroef geprobeerd dus het lijkt me niet dat alleen tappen helpt.

het gat in dat losse stukje moet uiteraadt ook worden uitgeboord maar dat lijkt me geen probleem.
 

Kluskoppel

  • #10
Alleen een nieuwe schroef gaat niet helpen inderdaad. Heb iets vergelijkbaars gehad en daar was het voldoende om de schroefdraad 'schoon te maken' door de draadtap er even in te draaien.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Het idee van de tap had ik ook al, maar dat werkt niet, omdat de tap op de punt nauwelijks snijdt. En het heeft geen zin als een andere bout ook al doordraait.

Ik heb een set helicoils besteld. Lijkt me een prima oplossing. Op deze as zit het wiel met het zaaglint, hoeft dus bijna nooit los.

Bij het loshalen ben ik benieuwd hoe goed hij nu vast zit met het normale borgmiddel. De machine is er nu in ieder geval functioneel mee.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Ambidexterity

  • #12
Die punt van die tap snijd niet omdat je de verkeerde tap hebt voor de klus, voor blinde gaten heb je een blinde tap nodig. Ook met die helicoil moet je tappen, de tap die bij de set zit is denk ik geen blinde tap.
Bij de setjes die ik heb staan in ieder geval niet.
 

De Bob

  • #13
Eerst met een gewone machine tap draad snijden, een blinde tap kan je maken, door een machine tap recht te slijpen, en het laatste stukje te snijden.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #14
Ik heb zo ook eens een set gewone tappen getransformeerd tot blindtap :prima:

Zal vast niet ideaal zijn maar voor die paar keer per jaar dat ik een blindtap nodig heb werkt het prima.
 

Ambidexterity

  • #15
Nee, ideaal is het zeker niet, je brengt best veel hitte in die tap met slijpen, het staal zal zachter worden.
Maar als je niks bij de hand hebt is het wel mogelijk, zonde van de tap, dat wel.
 

ABCDE

  • #16
IJkenhout schreef:
normale borgmiddel
Wat noem je normaal? 243 [blauw]? Die krijg je normaliter nog wel los. De 263 [rood] wel wat lastiger...

Voor grotere kieren is er ook nog 638; nog groter 660. Daar heb ik een lager mee vastgelijmd in een uitgelubberde fietsnaaf. Zit nog steeds perfect duizenden kilometers verder.

Maargoed, als het nog los moet natuurlijk niet vast lijmen.

Misschien ook wat montagepasta gebruiken zodat het niet op elkaar vast rot.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #17
Ik had hem heel rustig doorgezagen met de metaalzaagmachine met koeling dus dat was niet zo'n probleem denk ik :wink:
 

Sander 1972

  • #18
Vervang de inleg spie ook even. Die in versleten. Je hebt ook ruimte in je spiebaan.
Vandaar dat de bout ook verrot is. Zijn er geen assen te krijgen? En dat zet je de boel nog 1x vast met locktite 271
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu