Dimmer stopt er mee

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo

Ik heb in de badkamer een Peha 433 HAB OA Tronic Halogeen 315 W dimmer, die er nu mee gestopt is.
Er staat op Electonusch Kürzsleusschutz Thermoschutz nachstelbaar. Weet iemand hoe je deze thermische zekering weer kan inschakelen ?
groet

Gijs
 
Wat gebeurd er als de dimmer van de spanning is afgeweest, oftewel je hebt de zekering van de desbetreffende groep eraf gehad?
Zie ook dat deze dimmer belast moet worden met minimaal 20W,
hoe licht is je belasting?
 
Als de spanning er af gaat gebeurt er niets, dwz hij doet het nog steeds niet.
Er zit 6x 35 W halogeen op aangesloten.
 
Met spanning eraf halen bedoel ik echt de groep spanningloos maken en dan weer inschakelen, een zgn. harde reset.
Doet ie het weer of niet.
Wat wel zo is dat bij laagvolt (12V) de trafo's van een electronische variant dienen te zijn.
Zijn je lampen nog wel goed?
 
Ik heb alle 6 groepen in huis spanningsloos gemaakt en daarna alle electronische klokken weer gelijk moeten zetten. :wink:
De hele zaak is 2 jaar geleden in de badkamer geinstalleerd, door een erkend installatiebedrijf
De dimmer is een dimmer met een grote ronde knop, indrukken aan nogmaal indrukken uit. Ik heb het gevoel dat het in die schakelaar zit.
Maar mijn vraag was eigenlijk hoe die thermische zekering weer terug te zetten is
 
Ik Googelde even op je schakelaar en zag deze foto.
Heb jij er ook zo een?
Daar staat op nicht ruckstelbar.
2464_228840_1.jpg
 
Nee dat is hem niet.

De peha beveiliging reset zich als de overbelasting verwijderd word(spanning eraf)

Als de dimmer word gebruikt voor de verkeerde type trafo dan gaat hij onherstelbaar defect volgens de manual.
 
Het belangrijk voor je om te kijken welke trafo's je hebt.
Maar ik heb je nog niet gehoord of je wel 12V hebt.
Dus heb je wel trafo's?
Hoe ziet je lampvoet eruit, 2 pinnen of een zgn. startervoet?
 
Misschien een domme vraag.
Werkt de dimmer totaal niet meer, d.w.z. doen de lampen het niet!

Als dat zo is kan de zekering of de trafo stuk zijn ipv de dimmer
 
Sorry ik was de hele dag niet aanwezig.
@Waldy De lampen doen het niet. Ik heb het idee dat bij het indrukken de schakelaar niet bekrachtigd wordt. Er hangen 6 halogeenlampen 35 W 12 V aan met bijbehorende trafo's. Door een installateur aangelegd, dus ik neem aan dat het de goede zijn. Het heeft tot nu toe twee jaar keurig gewerkt.

@ headhunter
Je hebt gelijk de dimmer op de foto is het niet. Ik heb de 330 die ook in de manual staat.
Kan je mij vertellen welke kant ik spanningsloos moet maken. De groepenkast dus de 230 of moet ik de schakeldraad er af halen om de zekering te resetten. Ik neem aan de juiste trafo want het werkt al twee jaar met 6 lampen en 6 (?) trafo's
 
Gewoon de 230v eraf zou het moeten resetten tenzij de fout er nog inzit natuurlijk.

Dat het al jaren werkt wil niet zeggen dat het altijd goed blijft gaan.
 
In de pdf staat dat de warmtebeveiliging bij juiste montage na afkoeling weer automatisch inschakelt, tenzij foutief belast ten tijde van inschakeling. Staat toch los van spanningsloos maken?
 
Dat is ook een andere beveiliging.
er zitten er 2 in.
1 temperatuur en 1 voor overbelasting/kortsluiting.De eerste herstelt zichzelf , de 2e pas na spanningsloos maken/oorzaak wegnemen.
Het zou in theorie dus zo kunnen zijn dat er een defecte trafo op het plafond ligt die de heleboel blokkeert.
 
Ik heb de dimmer er net uitgehaald. De fasedraad kent gewoon 230V op de schakeldraad staat geen spanning.
Kan de dimmer ook mechanisch stuk zijn want normaal hoorde ik een klik bij het indrukken en nu lijkt het wel een beetje lam


Kan ik er tijdelijk een gewone schakelaar tussen zetten of zijn de trafo's daar weer niet geschikt voor ?
 
1 voor overbelasting/kortsluiting
In dezelfde manual lezen we ook dat deze dimmer is te belasten tot 250W,
maar dat de inbouwomstandigheden kunnen bepalen tot een reductie met 20%.
In theorie lezen we dan een belasting tot 200W, TS voert een belasting uit van 6x35W= 210W
Maar de theorie van een defecte of verkeerde trafo is nog steeds niet te verwaarlozen.
Trafo's zijn in deze situatie altijd te bedienen met een normale schakelaar.
De dimmer verwijderen en verwisselen voor een normale schakelaar elimineert defecte trafo's, als de lampen branden.
Branden de lampen niet of slaat de zekering uit, dan zijn de trafo's of de bedrading de stoorzenders.
 
Mijn dimmer is als gezegd 315W dus zelfs met 20% reductie zou dat moeten lukken.
Ik zal morgen eens kijken of een normale schakelaar werkt, als ik er de tijd voor heb.
Wordt vervolgd
 
Je hebt gelijk met de belasting, maar dat komt doordat de manual op een 250W uitvoering doelt.
Als je geen tijd voor hebt, dan heb je geen licht.
heb je nog geen schakelaar aangeschaft, dan kun je ook even de bruine rechtstreeks aan de zwarte draad verbinden. Voor een momentele test.
 
Ga er maar vanuit dat je dimmer stuk is, zoals je al aangaf.

Het schakelaartje is lam. Komt meer voor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan