Dikte voorzetwand en isolatielaag

Marc1995

  • #1
Goedenavond,

Ik heb onlangs een huis gekocht en de gevels ter hoogte van de begane grond (dubbelsteens) wil ik graag middels voorzetwanden isoleren. Opbouw wordt waarschijnlijk: kunstmatige spouw - dampopen folie - voorzetwand + isolatie - dampdichte folie - osb (+ gips). Graag wil ik de voorzetwand wat dieper maken om een goede isolatiewaarde te krijgen, maar ik weet niet (ook vanwege de houtprijzen van nu...) of dat het meest rendabele is om een redelijke isolatiewaarde te verkrijgen. Is het beter om voor deze wand misschien een metal-stud wand te plaatsen, of eventueel andere (combinatie van) isolatie + afwerking te gebruiken? En dan gewoon bijvoorbeeld 69x44 balken te gebruiken voor de voorzetwand? Als iemand hierin tips heeft, hoor ik het graag!

Eventuele andere tips zijn ook welkom :-)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Er zijn meerdere manieren om dikkere isolatie te plaatsen zonder dat er dikkere houten profielen nodig zijn. Een spouw en dampopen folie is meestal ook niet nodig. De mooiste oplossing die ik nu ken is met kalkhennep blokken. Die lijm je zonder hout zo voor de buitenmuur en kan je aan de binnenkant stucen.
 

Marc1995

  • #3
Bedankt voor je suggestie @IJkenhout. Ik denk dat het in mijn situatie alleen lastig toe te passen is :)

Het wordt waarschijnlijk een standaard houten voorzetwand van 120 mm diep, met minerale wol ertussen en afwerken met osb + gips. Aangezien het om een oud huis gaat, welke volledig gestript is, geen tussenwanden heeft (door oud eigenaar eruit gehaald en vervangen door stalen profielen), is het beter om een nog dikkere isolatielaag (en bredere voorzetwand) toe te passen als het kan, of is dit de extra kosten en het ruimteverlies niet echt waard? Ik kom hiermee uit op een Rd-waarde van 3.
 

ABCDE

  • #4
De Rd is niet interessant, de Rc wel

Als je vanaf buiten kunt isoleren, altijd van buiten doen. Met bijv. EPS+ stuc aan de buitenkant heb je de balkeindes in de schil en geen ruimteverlies.

Die kalkhennepblokken hebben een fors prijskaartje...
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Ik zou zeker een Rc van minimaal 4.7 kiezen. Dat is de nieuwbouwnorm. Die paar cm binnen mis je niet. De extra kosten heb je zo terugverdiend.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
Zitten er ook houten balken in de muur waar je die wanden gaat maken?
 

Marc1995

  • #7
"De Rd is niet interessant, de Rc wel"
Rc is simpel gezegd de Rd waarde van alle 'lagen' opgeteld toch? In mijn geval, van dubbelsteens muur - ventilatiespouw - voorzetwand is dit gewoon grofweg hetzelfde als de Rd waarde van de voorzetwand toch?

"Als je vanaf buiten kunt isoleren, altijd van buiten doen. Met bijv. EPS+ stuc aan de buitenkant heb je de balkeindes in de schil en geen ruimteverlies."
Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik zal hier toch nog even naar informeren. bedankt voor de tip.

"Zitten er ook houten balken in de muur waar je die wanden gaat maken?"
De houten draagbalken van de eerste verdieping zijn verankerd in de buitenmuur inderdaad, met muurankers. De voorzetwanden die ik ga plaatsen, dienen ook als ondersteuning voor deze balklaag, om de muur(ankers) enigszins te ontlasten.

In het geval van een kunstmatige geventileerde spouw tussen voorzetwand en buitenmuur is het toepassen van dampopen folie hiertussen om het isolatiemateriaal tegen condensatie te beschermen niet echt nodig lijkt me, of wel?
 

ABCDE

  • #8
Je lattenframe onderbreekt de isolatie. Bij PIR kun je zelfs stellen dat 13% onderbreking met hout de Rc met 35%+ verlaagd. Bij wol is dat effect minder.

Voorzetwand als ondersteuning voor balklaag... hoe moet ik dat zien? Die voorzetwand gaat ook niks doen wat betreft belasting van de muurankers. Die ankers zitten er voor om te voorkomen dat je gevel er vandoor kan gaan...
 

Marc1995

  • #9
"Voorzetwand als ondersteuning voor balklaag... hoe moet ik dat zien? Die voorzetwand gaat ook niks doen wat betreft belasting van de muurankers. Die ankers zitten er voor om te voorkomen dat je gevel er vandoor kan gaan..."
Daar heb je gelijk in. Zorgen in de basis ervoor dat je muur niet knikt/buigt. Het was me enkel verteld dat je geen muurankers meer nodig had, als je een (goed uitgevoerde uiteraard) voorzetwand onder de balken plaatst. Misschien heb ik dat verkeerd begrepen...

" Je lattenframe onderbreekt de isolatie. Bij PIR kun je zelfs stellen dat 13% onderbreking met hout de Rc met 35%+ verlaagd. Bij wol is dat effect minder."
Dat was me bekend. Met Ubakus heb je daar een mooi tooltje voor om dat te berekenen :-) Met PIR moet je inderdaad oppassen dat de aansluiting op het hout goed is/blijft. Met minerale wol heb je de veerkracht die hem dicht houdt.
 

ABCDE

  • #10
Kijk aan. Als je Ubakus al kent, dan weet je ook wel dat 40mm wol te weinig is :cool:

Voorzetwanden in zulke huizen worden normaliter op de vloer geplaatst, dat voeg geen stevigheid toe aan de muur.
 

Marc1995

  • #11
Nee, ik was ook van plan 120 mm wol te gebruiken. 40 mm schiet je inderdaad niet veel mee op :P

Ik heb wel een betonnen vloer. Ik heb ook een beetje mijn twijfels over of het echt wat doet of niet. Zal hier nog eens over informeren. Als je wil dat je de muur ontlast, zal de draagbalken misschien wat op moeten krikken, of de voorzetwand met spanning erin plaatsen. Anders vangt de muur nog steeds het grootste deel van de kracht op, gezien steen een heel stuk stijver is dan hout.
 

ABCDE

  • #12
Oh sorry, ik haal twee topics door elkaar :+

Balken niet opkrikken. Die muur is gemaakt om die balken te dragen.

Maar echt; als je van buiten kunt isoleren; doe dat. Geen koudebruggen en de balkeindes binnen de schil; veel en veel beter. Ook geen ruimteverlies binnen. Wel vaker vergunningsplichtig.
 

Marc1995

  • #13
Zal het zeker overwegen. Ik heb wel een redelijk smal steegje naast een van de hoofdbuitenmuren (wel eigen terrein), dus zal eens kijken wat mogelijk is... in ieder bedankt voor je tips :-)

Balken opkrikken zou ik ook niet doen nee, was maar voor het idee :P
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu