Design radiator wordt niet meer warm: radiator kapot ?

Rob 040

  • #1
Radiator koud-warm.jpg

Radiator - 4 in 1.jpg

Beste allen,

Betreft: Plieger design radiator uit 2012 (zie 2 FOTO's).
Vanwege een lekkende stop aan de linker onderkant van de design radiator in de badkamer (detailfoto B) heeft een CV-monteur deze stop vervangen. Tevens heeft hij iets gedaan met een onderdeeltje rechtsonder (detailfoto A). Het lekken is gestopt. Echter, na deze actie wordt nog maar 10% van de radiator warm, uitsluitend het bovenste deel. De onderste 90% blijft ijskoud. Zie overall foto met rood en blauw kader. De CV-monteur zegt 2 dingen:
* Dan zal de radiator kapot zijn.
* Als wij aan de onderkant een reparatie uitvoeren, kan hij niet aan de bovenkant defect raken ofwel dit probleem kan niet door ons veroorzaakt zijn.
Als test heb ik alle radiatoren van het huis uitgezet, behalve de bewuste badkamer radiator en vervolgens de thermostaat op 25 graden gezet. Na 40 minuten was 90% (onderste deel) nog steeds ijskoud en 10% (bovenste deel) gloeiend heet.
Vragen:
1. Klopt het wat de CV-monteur zegt dat als je reparatie uitvoert aan 2 onderste onderdelen (detailfoto A en B), dat dit niet de oorzaak kan zijn van het probleem ?
2. Wat moet ik doen als de CV-monteur niet terug wil komen als service bij het verrichte onderhoud ?
3. Andere tips ?

Alvast hartelijk dank.
Groet, Rob
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
In de radiator zal een stijgbuis zitten (hoewel in dit geval een daalbuis, maar dan heet het alsnog een stijgbuis)
Hier een beetje uitleg met plaatje:

Daar kan iets mee aan de hand zijn en dat kan toevallig verergerd zijn doordat er aan gewerkt is. Dat werk is zeer waarschijnlijk niet de oorzaak.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #3
Je moet hier in de retour een stijgbuis plaatsen waardoor het water gedwongen wordt
om eerst helemaal door de radiator te lopen, af te koelen, en dan via de retour weer weg te lopen.

De monteur heeft op zich wel gelijk, als hij alleen de aftapper en de afsluitdop
heeft verwijderd dan kan er in principe niets aan de rest veranderd zijn.

Vermoedelijk is het er volgende aan de hand:
De radiator is niet goed ontlucht of het systeem is daarna niet goed ontlucht.
De stijgbuis die eerst aan de binnenkant aan de retour vastzat is losgeraakt en ligt nu
linksonder in de radiator. Daardoor werkt de radiator niet meer. De monteur kan hier niets aan doen.
Als ze dit op moeten lossen dan zal het geen garantie zijn.
 
Laatst bewerkt:

Rob 040

  • #4
Okay Ronny, maar is het dan niet de CV-monteur die de radiator had moeten ontluchten na zijn reparatie en na het opnieuw vullen van de radiator met water ??? Eigenlijk zeg je dat als de radiator goed ontlucht was, dat dit waarschijnlijk niet was gebeurd. Ik wil zeker de kosten voor eigen rekening nemen als de CV-monteur zijn werk correct heeft gedaan, maar is het niet misgegaan doordat de CV-monteur niet heeft ontlucht ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #5
Ik vermoed dat de stijgbuis (die bij dit merk vaak van kunststof is) bij het loshalen van de stop naar beneden gekomen is. Als de monteur deze stijgbuis wel terug heeft gedrukt, maar niet precies in gaatje bovenin waar ie hoort (dat is van onderaf ook bijna niet te doen!) krijg je precies dit probleem.

Oplossing is stop B eruit, puntstuk bij C eruit, stijgbuis terug omhoog drukken met een schroevendraaier via gat B en weer vast drukken in het puntstuk bij C. Dan C en B terug monteren.

Lucht is in dit geval onmogelijk want dat zal direct het systeem in gaan.

Ik zou trouwens overwegen de radiator te vervangen, hij is al lekker roestig onderaan door de lekkage en dat krijg je onmogelijk duurzaam weer netjes.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #6
Rob 040 schreef:
Okay Ronny, maar is het dan niet de CV-monteur die de radiator had moeten ontluchten na zijn reparatie en na het opnieuw vullen van de radiator met water ??? Eigenlijk zeg je dat als de radiator goed ontlucht was, dat dit waarschijnlijk niet was gebeurd. Ik wil zeker de kosten voor eigen rekening nemen als de CV-monteur zijn werk correct heeft gedaan, maar is het niet misgegaan doordat de CV-monteur niet heeft ontlucht ?
Je overdrijft nogal.
Ik ga er van uit dat hij wel goed heeft ontlucht maar het kan altijd voorkomen dat er nog ergens wat
lucht achterblijft of later vrij komt, dat is normaal. Dat de stjigbuis loslaat lijkt mij een mogelijk gevolg
maar de monteur kan dat ook niet ruiken en ook niet zien. Dat is niet iets wat hij had kunnen voorkomen.

Ga je zelf nog klussen aan deze radiator?
 

Rob 040

  • #7
Beste Jackd, Ronny en Hessie. Bedankt voor de zeer nuttige informatie. Er zijn nu 2 opties:
* Een nieuwe radiator, zoals ook Hessie voorstelt.
* CV-monteur inschakelen om het probleem met stijgbuis aan te pakken.
Wat kost het RUWWEG om een nieuwe soortgelijke radiator aan te schaffen en te laten installeren door een CV-monteur ?
Groet, Rob
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #8
Wie doen niet aan prijzen, maar kijk eens bij een grote bekende bouwmarkt voor een idee.
Een stijgbuis noemen ze daar een stromingsbuis en is daar gewoon van koper en kan niet zomaar los vallen.
Als je precies dezelfde radiator kan vinden scheelt dat werk, want de steunen zitten dan weer op precies dezelfde plek.

Van een kunststof stijgbuis had ik nog niet eerder gehoord, maar is deze niet te vervangen? Of een nieuwe erbij zetten en de oude in de radiator laten staan. (vraag aan de anderen)

Of is deze toch iets roestiger en wil je ook best een nieuwe?
 

Rob 040

  • #9
De radiator is 9 jaar oud dus ik heb een sterke voorkeur voor reparatie, zodat de radiator nog langere tijd meekan. De roest zit eigenlijk alleen rondom de stop aan de linker onderkant en dat is cosmetisch voor mij geen enkel probleem. Ik zou kiezen voor reparatie tenzij jullie zeggen dat de roest bij de stop voor nieuwe problemen gaat zorgen. Dat is de keuze die er ligt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu