4 jaar oude Design radiator wordt niet warm

Brigitta1

  • #1
Beste allen,

Wij hebben sinds kort de sleutels van de nieuwe woning. Helaas hebben de vorige eigenaren ons achtergelaten met een radiator die niet warm wordt. Het is voor ons onbekend waarom hij niet volledig warm wordt. Deze radiator is maar 4 jaar oud. We hebben de radiator ontlucht, cv ketel gecheckt en het pennetje in de thermostaat loopt helemaal soepel, afvoer kraan staat open.
Bij opendraaien wordt de toevoer warm/ gloeiend heet maar de warmte stopt bij de verdeler die het water naar de twee warmte platen brengt (rood omcirkeld). Afvoer is koud/lauw.
Weten jullie wat ik kan doen?

WhatsApp Image 2023-09-14 at 08.28.47 (1).jpeg WhatsApp Image 2023-09-14 at 08.28.49 (2).jpeg WhatsApp Image 2023-09-14 at 13.26.09 (1).jpeg
 

Auto-Geen

  • #2
Kijk of het voetventiel wel open staat. Verwijder de th.knop en kijk of er voorinstelling op de kraan zit en waar die op staat, eventueel iets verhogen.
 

Brigitta1

  • #3
Auto-Geen schreef:
Kijk of het voetventiel wel open staat. Verwijder de th.knop en kijk of er voorinstelling op de kraan zit en waar die op staat, eventueel iets verhogen.
Bedankt voor je reactie @Auto-Geen, sorry zou je dit in Jip en Janneke taal kunnen uitleggen? We hebben vrij weinig verstand van radiatoren :oops:, het wordt wel warm voorbij de thermostaat maar het stopt bij de T-splitsing
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #4
Onder heb je 2 ventielen:
-de thermostaatknop (helemaal open zetten, stand 5)
-het voetventiel, aan de linker kant. Daar zit een dopje op. Dat kan je losdraaien, soms met de hand, soms zit het een klein beetje vast. Achter dat dopje zal waarschijnlijk een inbus aansluiting zitten. Eigenlijk is dat ook gewoon een kraan: een paar slagen verder open draaien.

Tot waar het warm wordt zegt niet altijd iets.
Als de afvoer koud blijft, houd het in dat het water ergens tegengehouden wordt, eerst de makkelijke opties proberen.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #5
word de afvoer ook niet direct warm?
 

Brigitta1

  • #6
Bedankt voor de reacties voetventiel is ook opengedraaid nog steeds wordt het niet warm. Afvoer wordt helemaal niet warm, blijft koud, na een hele lange tijd misschien beetje lauw. @Marcn.88 @Jackd
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #7
plaats is een foto van de kraan zonder knop, het kan zijn dat deze dubbel instelbaar is en bijna dichtstaat.
heeft u al geprobeerd als andere radiatoren dichtstaan en alleen deze open of die dan wel goed en snel opwarmt?
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Brigitta1

  • #8
We hebben inderdaad al geprobeerd met andere radiator dichtdraaien en open draaien, beide werkte niet. Fotos zonder knop zijn toegevoegd @Marcn.88 maar hij wordt voorbij de kraan goed heet, het stopt direct bij de aangegeven locatie bij mijn beginbericht

52424F73-6A5B-4FE0-9E72-73992471FDC3.jpeg 97A2E6FA-5CE4-4453-B031-D218E00BAF99.jpeg
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #9
Heb je het al zonder knop geprobeerd?
Zonder knop is meestal helemaal open, hoewel ik hier de pin niet heel ver uit vind steken.
(ik zou de knop er voorlopig af laten.)

Als je de knop van 3 naar 5 draaide, voelde je dan weerstand of ging dat stuk veel makkelijk dan van 0 naar 1?

Het blijft apart dat een klein deel wel snel heet wordt en de rest niet. Dat zou betekenen dat er kort een normale hoeveelheid water stroomt en het dan (zo goed als) stopt.
 

Brigitta1

  • #10
@Jackd de weerstand voelt overal gelijk, ook vergeleken met de werkende design radiator aan de andere kant van de woonkamer, voelt het hetzelfde. Wat bedoel je met “zonder knop proberen”?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #11
De thermostaat knop eraf laten. Met de knop eraf staat de kraan 100% open, vergelijkbaar met stand 5.

Als de knop de pin indrukt sluit het ventiel het water af.
 

Brigitta1

  • #12
Oh oke, in dat geval is dat ook geprobeerd. Ook geen succes. Zou het een blokkade in de leiding kunnen zijn?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #13
Bij een blokkade zou ik helemaal geen warmte verwachten, of heel langzaam.
Niet snel die onderkant heet en verder niks.

Voor de zekerheid: wat is de druk in het systeem?
Is dit toevallig op zolder met de ketel in de kelder?

Als je de thermostaatkraan en het voetventiel dicht draait: dan blijft er als het goed is geen water uitkomen als je ontlucht. Dan kan de radiator eraf zonder het hele systeem leeg te laten lopen. De druk eraf halen zou ik voor de zekerheid wel doen.
Radiator naar buiten en met een tuinslang testen of ie goed doorstroomt. (of even wachten of er nog iemand met een beter idee komt, zo koud is het nog niet buiten)
 

Brigitta1

  • #14
Hij staat ongeveer op 1,4 bar, ketel staat op zolder, (2e verdieping) radiator beneden in de woonkamer (BG).

wat je zegt klopt, de radiator wordt vergeleken met de andere radiatoren veeeel langzamer warm. Dezelfde radiator aan de andere kant van de woonkamer is al volledig warm, dan pas begint de aanvoer van deze radiator warm te worden…
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Zie je ergens in huis nog buizen lopen of zijn deze allemaal in de vloeren gelegd.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #16
1,4 bar is prima voor een ketel die op zolder staat.

Kan je contact opnemen met de vorige bewoners?

Anders de radiator eraf. Om leidingen te testen mag ie er ook af.
 

Fmrama

  • #17
Zit er niet een enorme luchtbel in. Heb ik ook gehad in een design radiator in de badkamer. Werd ook niet warm. Ik heb toen de ontluchting opengedraaid, en bij de ketel water gevuld, zolang dat er volledig water uit de onluchter kwam. Dan de ontluchter dicht gelijk met de vulkraan bij de ketel. (Dus 1 persoon bij de verwarming en 1 persoon bij de ketel. ) Je merkt dan gelijk of er doorstroming is.
 

Brigitta1

  • #18
@Fmrama dit hebben we ook gedaan. Heeft het probleem niet verholpen. Water komt er uit en is schoon bij ontluchten

Toch maar de loodgieter erbij gehaald. Hij is in de kruipruimte wezen kijken, waar de doorvoering zit van de radiator. Het schijnt dat de toevoer van de radiator direct door het piepschuimlaag omhoog is gestoken en er hierdoor viezigheid in de leiding is gekomen. Hierdoor is er waarschijnlijk een blokkade gevormd… donderdag worden er onderdelen vervangen, wordt waarschijnlijk een duur grapje maar hoop dat het hierdoor wordt opgelost…

aangezien dit al de derde loodgieter is die ernaar gaat kijken, zijn wij erg skeptisch geworden. Wat zijn jullie gedachtes erover?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #19
Wij beoordelen andermans werk niet, maar dit zijn wel lastige dingen hoor. Iemand die een beetje eer in z'n werk heeft gaat niet weg voordat ie het gevonden heeft. Of komt tenminste terug om verder te zoeken. Dat vind ik de leukste klussen, het probleem vinden als je al ze zoveelste bent die komt kijken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu