Als ik het zo inschat, dan is dit geheel eigenlijk hard aan vervanging toe.
En indien je het wilt repareren, dan zul je, zoals ik al noemde, in staat moeten zijn metingen te doen waar nog wel en waar geen spanning meer staat op het moment dat de storing zich voordoet. Daarbij moet ook de verbinding van de blauwe draad in acht moeten genomen. Een schema zit erbij (alhoewel voor ons niet leesbaar, want er zit allerlei bedrading boven), dus met een beetje kijk op elektrische schakelingen zou je een heel eind moeten komen.
De condensatoren dienen voor het verminderen van de spanning op de motor, staan normaal gesproken in serie daarmee. Ik zie er van 1,5 µF, 3 µF en 5 µF, waarbij me opvalt dat de condensator van 1,5 µF voor een veel hogere spanning is dan de andere. Zal waarschijnlijk de condensator zijn, die de hulpwikkeling van de motor moet aansturen. Schema zou duidelijkheid moeten brengen.
Het is niet ondenkbaar, dat deze condensator door ouderdom een deel van zijn waarde is kwijtgeraakt en de motor daardoor slecht wil starten. Meting van de capaciteit zou uitkomst brengen, maar denk eraan dat deze condensatoren vaak nog enige tijd hun spanning behouden (afhankelijk van hoe ze geschakeld zijn). Enige voorzichtigheid bij het demonteren en opmeten ervan is dus aan te raden.