Dakkapel isolatie: folies, condensatie, luchtdichtheid...

Mb0erman

  • #1
Hallo allen,

Heb na flink topics lezen geen antwoord gevonden dat precies van toepassing is op mijn situatie:

Heb onlangs twee dakkapellen op mijn woning laten plaatsen. Geen prefab maar ter plekke gebouwd.
Het dak is opgeleverd met warme isolatie (6 cm PIR), met EPDM toplaag.
De wangen zijn niet geisoleerd. Op dit moment is dat alleen een multiplex plaat welke aan de buitenzijde op het frame van de dakkapel is geschroefd.
(Tijdelijk afgeschermd met een waterdichte folie omdat het Keralit dat er uiteindelijk op komt nog niet leverbaar was.)

Ik ga eea verder zelf afwerken met als laatste binnenlaag gipsplaat. Daarna komt de stukadoor.
Ik loop nu alleen vast op mijn gebrekkige kennis van hoe te isoleren. Waar moet ik een dampopen of dampremmend folie plaatsen, hoe vermijd ik problemen met condens?

Dak:
2021-11-05 11.58.17.jpg

Heeft al warme isolatie. Er komt een regelwerk op de balken in het plafond, dan gipsplaat.
Tussen de balken aan de binnenkant zou ik nog mooi 12 cm steenwol dekens kunnen steken. Isoleren aan twee kanten van het dak kan meen ik tot condensproblemen leiden.
Vragen:
-Het plafond wordt (luchtdicht?) gestukt, dus maakt het dan uit of er nog steenwol in de ruimte achter de gipsplaten zit?
-Moet ik nog een dampremmende folie tussen de balken en de gipsplaat aanbrengen?

Wangen:
2021-10-31 09.35.14.jpg
2021-10-31 09.35.18.jpg
2021-11-05 11.58.47.jpg

Nu dus alleen multiplex + loodslab, van buiten tijdelijk afgeschermd met folie.
Ik ga PIR platen aan de binnenzijde tussen de balken zetten.

Vragen:
-Op dit moment waait het flink naar binnen door de kieren tussen dakisolatie/dakpan en dakpan/loodslab. Wat moet ik hiermee, kan ik dit gewoon afpurren om het winddicht te maken?
-Normaal gesproken zou ik een dampopen folie aan de buitenzijde aanbrengen, dan isolatie, dan een dampremmende folie aan de binnenkant. De functie van de dampopen folie is
het drooghouden van de isolatie, en zorgen dat vocht in de isolatie naar buiten kan. Maar is dat in mijn geval wel zinvol? De isolatie kan van buitenaf niet nat worden, en er zit straks achter het Keralit voldoende ruimte om te ventileren.
-Na het plaatsen van de PIR platen zou ik een dampremmende folie kunnen aanbrengen voordat de gipsplaat erop komt. Maar heeft dit wel zin als het stucwerk dat er naarna op komt toch ook al een min of meer luchtdichte laag vormt?

Elke raad is hartelijk welkom!

Mb0erman 2021-10-31 09.35.39.jpg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Stucwerk is niet dampdicht.
Nat worden van de constructie heeft niets te maken met regen. Een constructie kan nat worden door vocht die in een warmtestroom aanwezig is en altijd van binnen naar buiten trekt.
Een dampremmende laag laat wel de warmte door maar blokkeert het deel vocht. Is er minder vocht in de warmtestroom is er ook minder kans op condens.
PIR platen zijn meestal met aluminium gecacheerd. Dit materiaal is dampdicht.
 
  • Like
Waarderingen: Mb0erman

Mb0erman

  • #3
Bedankt Wgb!
Het wordt lastig om tussen de isolatie en de 'buitenwereld' nog hermetisch een dampopen folie aan te brengen. Teveel kleine hoekjes, splinters en spijkers.
Uit je reactie begrijp ik dat de dampdichte laag aan de binnenzijde belangrijker is, om te voorkomen dat er vocht van binnen naar buiten trekt. De PIR platen zijn inderdaad gecacheerd, maar sluiten maar een deel van de constructie af.
2021-11-05 13.49.13.jpg
2021-11-05 13.48.57.jpg

Dus toch verstandig om aan de gehele binnenzijde een dampdichte folie aan te brengen voor er gips op gaat?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
De cachering zou aan de binnenzijde moeten zitten... Dan kun je alle naden aftapen met luchtdichte tape.
 

Mb0erman

  • #5
@Walker, bedankt. De platen zijn aan beide kanten gecacheerd.
Probleem met luchtdicht aftapen is alleen dat er aan de andere kant van de gording ook grote kieren zitten. Moeilijk af te werken.

'Gelukkig' is dit probleem voorlopig niet meer actueel.
Ik heb zo sterk het idee gekregen dat de aannemer heeft lopen aanklooien dat ik de isolatieplaten weer heb verwijderd, en eerst een keuring van de dakkapellen ga laten doen zoals opgeleverd door de aannemer. Toch bedankt voor de reactie!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Laat de aannemer terugkomen. De dakkapel is op de dakpannen gezet, dat mag niet. De pannen moeten ingekort worden en er moet een verholen goot gemaakt worden (of vergelijkbaar). Dit ga je anders nooit goed geisoleerd en luchtdicht krijgen.

Let op dat de wanden een Rc van 4.7 en het dak een Rc van 6.3 moeten krijgen.
 

Mb0erman

  • #7
@IJkenhout , bedankt. Ik ga de boel onafhankelijk laten keuren en met dat rapport naar de aannemer. Wil zeker weten dat er geen andere gebreken zijn die mij niet zijn opgevallen.

Betreft de minimale isolatie die je vermeldt: ik dacht dat dat bij nieuwbouwwoningen verplicht was, maar niet bij nieuwe-dakkapel-op-oud-huis. Op basis waarvan stel je die minimum Rc waardes?

edit: nog iets - je zegt dat de dakkapel niet op de dakpannen geplaatst had mogen worden. Volgens wie/wat mag dat niet? Is dat een voorschrift uit een bouwbesluit oid waar de aannemer zich verplicht aan moet houden, of is het iets dat hij 'maar een richtlijn' kan noemen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Isolatiewaarden: bouwbesluit art. 5.6 lid 3. Bij een dakkapel (en aanbouw) zijn nieuwbouw isolatiewaarden verplicht, ook als die dakkapel op een oud huis wordt geplaatst. Het artikel is wat juridisch geformuleerd, in de toelichting staat het duidelijker:
1636645997989.png


Het lijkt me sterk dat dit volledig waterdicht is, en (straks) voldoende kierdicht. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met water/stuifsneeuw wat (boven de dakkapel) onder de pannen komt?
Ik zou het afkeuren bv. op Artikel 3.21. Wering van vocht van buiten. Verder is het ook wel wat men "goed en deugdelijk werk" noemt. Dat zijn regels die door de arbitrage zo zijn erkend. Een zichtbare pan aan de binnenkant noem ik niet goed en deugdelijk. Al weet ik natuurlijk niet hoe ze dit aan de buitenkant precies hebben gedaan.

Let straks ook op dat de isolatie goed doorloopt en dat alle kieren (van de isolatie) luchtdicht worden gemaakt (meestal doet men dit met pur).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu