Dakgoot vragen over rotte plek en soldeerwerk

Dutchlimits

  • #1
Hoi allen

Ik en mijn vrouw hebben onze eerste koopwoning gekocht. Uiteraard willen we alles goed op orde hebben dus ben overal goed aan het inspecteren. Nu heb ik wat vragen over de dakgoot. De dakgoot is overal super strak, maar heeft een zachte/rotte plek op een plek waar het zo op het oog kurkdroog blijft, ook na een regenbui. Ik ben benieuwd of iemand dit kan verklaren hoe zoiets mogelijk is en hoe dit op te lossen is op de beste manier. Ook heeft 1 hoek van de dakgoot niet helemaal tot de onderzijde een las gekregen. Het water drupt niet op het hout, van boven ligt wel keurig een las namelijk buiten het oog vanonder. Kan dit problemen opleveren of is dit acceptabel? Houtwerk eronder is perfect.

Kan iemand trouwens zien wat voor hout het is, multiplex is mijn schatting?

Soldeerwerk


Dakgoot


Rotte plek
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Die hoek van het zink, zie je meer gebeuren. Waarschijnlijk lastig om deze hoek dusdanig te solderen dat het levensduur zink niet open gaat staan. Iemand die het vak beheerst zou die kier dicht kunnen solderen.

Bij de foto blauw omcirkeld lijkt het of die twee planken in hoogte gelijk liggen. Te hopen dat ze flink in de verf zijn gezet voordat ze werden aangebracht anders zou het regenwater bij de naad kunnen komen en worden opgezogen.
Helemaal top zou zijn, het is niet te zien, als de planken welke aan de buitenkant van de gootbak zijn aangebracht aan de onderzijde iets schuin naar binnen zijn afgeschaafd. Het water blijft dan onderzijde van de voorkant hangen en zal zich niet horizontaal verplaatsen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Wil je de foto's plaatsen via de functie "Afbeelding uploaden" van Klusidee. Anders wordt het beeld onnodig groot opgerekt.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #4
Is gewoon onderzijde van de kraal los.
dit komt ook door uit zetting en krimping van het zink.

De kraal word 45 graden af gezaagd en stomp tegen elkander aan gesoldeerd.
De boven zijde van de goot zit een overlapping dus daar zit ie stevig.
 

Dutchlimits

  • #5
Wgb,

De planken liggen inderdaad in gelijke hoogte. Leek mij nog beter als ze dit niet zoveel hadden dichtgebouwd om evt binnenkomend water van de windveer hier eruit te laten druppen. Misschien idee om dat nu achteraf te doen?

Frank,

Als het goed is zijn de fotos inmiddels verkleind, op mijn pc tenminste wel.

Henk253,

Nu ik overdag kijk lijkt het inderdaad erop dat het opengescheurd is.


Hierbij wat fotos van de snedes van de goot en het soldeerwerk van bovenaf

 

Dutchlimits

  • #6
Ik kom er trouwens zojuist achter dat er een windveer achter het verf bij het overlappen best wel verrot is. Verf zat wat los. Na prikken met plamuurmes blijft dit over. Is vervangen van dit stuk beter of opvullen met houtrotvuller?

 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #7
Een stuk vervangen.
Stuiknaden behoren volgens de verwerkingsvoorschriften 10 mm open gehouden te zijn.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Ik heb een aantal dubbele foto's en/of uit een andere gezichtshoek genomen foto's van dezelfde plek verwijderd, zo is het duidelijk genoeg. :wink:

Quotes gebruiken graag beperken, het wordt er niet duidelijker op.
 

Dutchlimits

  • #9
De foto's waren om de aansluiten per hoek aan te geven. Quotes is wat mij beteft juist fijn om telkens niet te moeten scrollen om te zien wat de ander heeft gezegd waar ik op reageer, maar goed als dat jullie beleid is, prima.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Dat zou moeten maar dat doen we niet omdat je dan de boeiplanken voor het nette symmetrisch moet aanbrengen. Kost meer materiaal. Ook moet er achterliggende werk zijn om geen openstaande kier te krijgen. Al met al veel werk dus tijd. Tegen elkaar beetje plamuur of kit en wegwezen.

Kijk nu kom in een beetje in het warrige. Ik stond onder Rola maar daar is bovenstaande tussen gekomen.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #11
In mijn tijd als leverancier van plaatmaterialen heel veel reclamaties op duur! garantiemultiplex af moeten wijzen omdat het door de aannemer niet volgens de voorschriften verwerkt was. Dan kun je wel zeggen: "Doen we niet, want het is teveel werk". Prima, maar dan svp ook de consequenties daarvan dragen. En niet de bewoner met de ellende laten zitten.

Helaas ontstaan deze gebreken pas als de garantietermijn van de aannemer al voorbij is. En probeer dan alsnog je schade maar eens te verhalen op de aannemer.

En de kreet "snel wegwezen" geeft geen goede indruk.
 

Dutchlimits

  • #12
Ik ben geen expert hierin maar wil het wel graag op de best mogelijke manier oplossen. De windveren zijn uit drie delen opgebouwd. De nok heeft wél een kier. Als ik het zo lees moet er bij elke aansluiting 10mm ruimte zijn. Ten eerste zie ik dit nagenoeg nooit bij andere woningen, daarnaast, verzamelt er dan niet gigantisch veel regen (en mogelijk rommel) in de opbouw zelf? Is de kier bij de nok niet voldoende? Daarnaast is de goot zelf overal rondom strak opgebouwd, moet hier dan ook bij elke aansluiting een kier van 10mm? (nogmaals; dit maakt het wat mij betreft niet mooier). Of alle kieren opvullen met een flexibele kit? Eerst uitsnijden (V groef?) en dan opvullen? Je ziet wel scheurtjes bij de kieren nu, ik vermoed dat het dicht is geplamuurd, maar is nergens rot.

Opbouw windveren is als volgt. 3 planken dus. Moet er tussen elke plank dus 10mm spelingsruimte?

 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #13
Als je het goed wilt doen wel. Achter de openstaande stuiknaad een strookje schroeven. Het watert dan niet in en de kopse zijde kan niets opzuigen.
Alternatief is de windveer van geschilderd hardhout te maken, in deze lengte kan dat uit één lengte.
Begin eens te prikken bij de onderste naad, die is ook verdacht.
 

Dutchlimits

  • #14
Ik heb al gecheckt op die plek idd. Dit is gelukkig keihard. Verf zat wel los. Wel is dit achter het verf wit, of het verf is of een eerdere reparatiewerk kon ik zo snel even niet zien.

Hoe krijg je trouwens in hemelsnaam die dakpannen aan de zijkanten los? Ik krijg het niet voor elkaar..
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Probeer uit te vinden of ze geschroefd zijn, zo ja dan moet u vanaf helemaal bovenaan de gevelpannen los schroeven, te beginnen met de nokpan.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #16
De hoekpannen zijn waarschijnlijk verdekt geschroefd. dus bovenaan beginnen met loshalen.

Voor de details van plaatmaterialen in de gevel heeft Centrum Hout eea op papier gezet: Zie dit document, pagina 3 en 4.
 

Dutchlimits

  • #17
Daar ga ik niet zomaar bijkomen met mijn laddertje.. Bedankt voor het document!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu