Dakbeschot (zie foto) + advies isolatie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste klussers, specialisten,

Graag jullie gewaardeerde advies voor het volgende:

Ik wil mijn zolder isoleren om er een comfortable slappkamer van te maken. Nu heb ik de volgende vragen:

1. Hieronder heb ik foto's bijgevoegd van de platen die direct onder de dakpannen zijn geplaatst (foto 1 van buitenzijde, foto 2 van binnenzijde). Nu heb ik geen idee of er een dampdichte laag op deze dakplaten zit. Ik neem aan dat de buitenlaag zorgt voor afvoer van doorslaand water en dergelijk naar de goot. Kent iemand deze dakplaten, en kan ik steenwol met dampremmende laag aan de binnenzijde aanbrengen zonder problemen te krijgen?

2. Moet ik een ruimte van 1 a 2 cm vrijhouden tussen dakbeschot en isolatie? Ik lees zoveel verschillende meningen. Ik hoop dat iemand mij een specifiek advies kan geven voor mijn situatie.

3. Onder een deel van het schuine dak zijn bergschotten gemaakt. Wat kan ik het beste op de houten plankenvloer aanbrengen in deze bergruimte? Er is geen ruimte voor een dikke isolatielaag. Ik dacht zelf aan een alu folie met bijvoorbeeld vinyl eroverheen. Niet optimaal misschien maar zijn er betere opties?

4. In het uiterste puntje onder mijn schuine dak lopen verwarmingsbuizen. Hoe moet ik hier isoleren? Ik neem aan dat ik ze niet mag insluiten in de isolatie, en ik kan ze niet verplaatsen.

Een ieder alvast bedankt voor zijn of haar waardevolle advies!

Mvrgr,

Rodge

88806_IMG_5083_3.jpg

88806_IMG_5084_2.jpg
 
1. Kun je de dikte van de platen achterhalen? Het is of houtwolcement of strocement. Beiden zijn dampopen. Aan de buitenkant zie ik daar een gewapende folie of zitten deze vierkantjes op de platen zelf.

2. Als het dak inderdaad dampopen is, kun je er direct tegenaan isoleren. Hier zijn zeker heel veel meningen over. Die van mij is dat de producenten het onderzocht hebben en dat ertegenaan dus eigenlijk geen mening is, maar onderbouwt door hun onderzoek.

3. Zijn deze bergschotten een onderdeel van het dak of zelfbouw?

4. Wat voor leidingen zijn dit en hoe zijn ze aan elkaar verbonden, het enige dat je beter niet kunt doen is knelkoppelingen wegwerken in de isolatie. Ook moeten de leidingen niet teveel aan de koude kant zitten ivm bevriezen.
 
Stel je draagt een dikke winterjas, die wil je dicht tegen je lichaam aan dragen, dan isoleert hij het beste. De reden dat men weleens een spouw over houdt is uit angst voor rot in het dakbeschot, iets waar jij je geen zorgen over hoeft te maken. Isolatiemateriaal direct tegen het beschot plaatsen maar wel een dampdichte folie aan de warme zijde dus pal achter de gipsplaat tegen leefvocht dat in het isolatiemateriaal condenseert.
 
De ( lucht )spouw is niet zozeer om rotting van het dakbeschot te voorkomen.de luchtspouw dient als een extra isolatie,
het is niet veel maar alles is meegenomen.
 
Bij mij tocht het achter de isolatie als de nete, wat ik juist een voordeel vind om mijjn beschot te ventileren maar nogmaals ik heb een houten beschot, geen houtcementplaten. De naden van die platen laten ook tocht door dus wil je dat die spouw ter extra isolatie dient dan moet deze 100% tochtdicht zijn. Mijn persoonlijke oplossing is er tegenaan, een wollen jas draag je ook tegen je lichaam aan, dus tegen de warmtebron aan. Niet met een spouwtje ertussen. Reflectiefolie zou ook nog kunnen achter de gipsplaat, dan win je ook wat energie die anders als straling je dak verlaat.
 
Dat isolatieverhaal van de lucht is ook een beetje 'gebakken lucht' als je het aan mij vraagt.

Is daar ook een uitleg bij?
 
Daar is zeker en uitleg bij.of je nu een spouw tussen glas hebt of een spouw tussen het dak, stilstaande lucht isoleerd omdat er dan geen overdracht is van warmte of kou.voorwaarde bij het dak is dat het dak wel echt dicht moet zijn.alleen planken werkt niet,deze zou je dan aan de binnenzijde met bijvoorbeeld hardboard moeten afdekken.

ander voorbeeld is bij iso easy van ecotherm.
ecotherm geeft een r waarde van 2,15.niet voldoende voor bouwbesluit r waarde van 2,5.in combinatie met een luchtspouwvan 1 cm krijg je wel een r waarde van 2,5.
 
@Tiho: Bedankt voor je reactie, zie onder mijn antwoorden:

1. Kun je de dikte van de platen achterhalen? Het is of houtwolcement of strocement. Beiden zijn dampopen. Aan de buitenkant zie ik daar een gewapende folie of zitten deze vierkantjes op de platen zelf.

- De platen zijn zo'n 1,5 cm dik. Voor wat betreft de vierkantjes: deze laag was volgens mij al op de plaat aangebracht. Maw: ik heb niet het idee dat deze later is aangebracht, maar gewoon zo kant en klaar is geplaatst. Let wel: mijn huis dateert uit 1965.

2. Als het dak inderdaad dampopen is, kun je er direct tegenaan isoleren. Hier zijn zeker heel veel meningen over. Die van mij is dat de producenten het onderzocht hebben en dat ertegenaan dus eigenlijk geen mening is, maar onderbouwt door hun onderzoek.

- De isolatie-leveranciers zeggen idd er tegenaan. Echter, ik heb draagbalken lopen van ca. 20 cm. en ik wil de afwerkplaten (gips of iets dergelijks) op de balken monteren en niet ertussen. Als ik de isolatie tegen het dakbeschot aan plaats (12 cm. steenwol) dan houd ik nog ca. 8 cm. over.

Dus wat is beter? Er tegenaan met een luchtspouw tussen isolatie en gipsplaat of 8 cm. tussen dakbeschot en isolatie? Of moet ik het nog anders doen?

3. Zijn deze bergschotten een onderdeel van het dak of zelfbouw?

Wordt zelfbouw.

4. Wat voor leidingen zijn dit en hoe zijn ze aan elkaar verbonden, het enige dat je beter niet kunt doen is knelkoppelingen wegwerken in de isolatie. Ook moeten de leidingen niet teveel aan de koude kant zitten ivm bevriezen.

Het zijn leidingen vanaf mijn CV ketel die richting de slaapkamers op de eerste verdieping gaan. Ik heb nooit last gehad van bevriezing tot nu toe. Misschien idd gewoon buisolatie er rond en wat wol tussen dakbeschot en leidingen. Veel meer ruimte heb ik daar toch niet.
 
@ allen:

Stilstaande lucht is idd een goede isolator, echter, het is ontzettend lastig om na te gaan of het echt luchtdicht is. Ik betwijfel het.

Is het een idee om vanwege de dikke draagbalken (ca. 20 cm.), eerst de boel tussen de balken dicht te maken op zeg maar een afstand van 8 cm. vanaf het dakbeschot gerekend, mbv hardboard of mdp platen. Daarmee heb ik dus een luchtspouw van 8 cm. En dan vervolgens de steenwol (12 cm.) met dampwerende folie direct tegen de hardboard/mdf platen aan te plaatsen, zodat de afstand tussen de gipsplaten afwerking en de dampwerende folie zo klein mogelijk wordt?
 
Een laag lucht van 8 cm kun je niet rekenen als een stilstaande luchtlaag. De werking van wol is hier wel op gebaseerd, echter zorgt de wol dat de lucht stil blijft staan in dat geval.

Stop er gewoon meer wol in als je de ruimte hebt. Dat rekenen ze wel mee als je een EP berekening ooit laat maken, ik denk dan dat je niet met 8 cm lucht aan hoeft te komen.
 
@ Tiho:

Leek me ook niet optimaal om 8 cm. lucht aan te houden... Nu ik inmiddels begonnen ben, merk ik dat er ook wel redelijk wat lucht tussen de dakplaten door komt. Achter de opbergschotten isoleer ik tussen de dakdraagbalken (daar is een mooie afwerking niet belangrijk), en ik denk dat ik daar de isolatie toch maar redelijk dicht tegen het dakbeschot aan plaats, misschien een heel klein luchtspouwtje van een centimeter ongeveer.

Voor wat betreft de andere schuine draagbalken die aan de "zichtzijde" van de kamer zitten ga ik toch ook voor zo dicht mogelijk tegen het dakbeschot, dus eerst vul ik de lege ruimte met standaard steenwollen platen en dan vervolgens de 12 cm. dekens er tegenaan.

Overigens vond ik het volgende op een van de sites van de wolfabrikanten:
"" Moet er een luchtspouw zijn tussen isolatie en onderdak?

Nee, indien door deze spouw koude buitenlucht zou kunnen
circuleren, neemt de isolatiewaarde van het dak af en kunnen
er bovendien condensatieproblemen ontstaan. Als om één of
andere constructieve reden die spouw toch aanwezig is, dan
moet die wél goed afgesloten zijn van de buitenlucht.

Moet er een spouw zijn tussen de isolatie en het dampscherm aan
de binnenzijde?


Nee, maar er is ook geen probleem als die spouw er wél is,
bijvoorbeeld wanneer de daksporen hoger zijn dan de isolatie,
die er tussen zit. Let wel: achter het dampscherm mogen geen
leidingen worden doorgevoerd. Dit zou immers perforatie van
het scherm impliceren, hetgeen ongeoorloofd is. Wél kunnen
leidingen prima tussen regeltjes worden weggewerkt, die over
het dampscherm worden geplaatst om de binnenafwerking
(gipskarton of houtachtige platen) op aan te brengen. ""

Het is logischerwijs ook minder erg om lucht tussen de afwerking en het dampscherm te hebben, omdat daar de lucht sowieso stil staat (als je tenminste goede geïsoleerd hebt... :-).

Het verhaal over de luchtspouw blijft lastig. Ik denk dat dit voor iedere situatie weer anders is. In mijn geval is er een redelijke tocht door de dakplaten. Als ik de isolatie er tegenaan zet, dan zal het daar in principe ook niet meer tochten. Alleen als je lekkage zou hebben door een van de dakplaten, dan wordt de wol nat en helaas is er ook geen ventilatie mogelijk. Al met al ga ik dus maar voor nagenoeg er tegenaan, of iemand moet me kunnen overtuigen van niet....
 
Zo heb ik het ook ongeveer gedaan. Eerst balken tussen de gordingen gemonteerd van 100 hoog. Ruimte tussen deze balken en het beschot 50 mm. Hierboven heb ik toen platen van 50 mm geschoven en tussen de balken daarna dekens van 100 mm met alu cachering.

Ventilatie valt aan te raden als de buitenkant dampdicht is. Deze ruimte kun je dan ventileren zodat gecondenseerd vocht hiermee verdwijnt. Hoewel je tegenwoordig ook intelligente dampremmers hebt zodat je dezelfde opbouw aan zou kunnen houden als bij dampopen.

Lucht tussen de gipsplaten en de folie voegt ook niet echt iets toe, je kunt hier idd alleen mooi je leidingwerk in kwijt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan