Dak overkapping isoleren of niet

Ronaldstolk

  • #1
Ik heb in mijn tuin een deel van de gevel van mijn schuur weggehaald om een overkapping van te maken. Het dak blijft in stand. Dat is momenteel ongeïsoleerd en opgebouwd (van boven af) uit bitumineuze dakbedekking, houten planken en dan een balklaag. Heel basic dus.

Nu is het i.v.m. condens verstandig om 'iets' te doen volgens mij, met name om condens in de zomer te voorkomen vermoed ik. Dat is hinderlijk (druppelen) en kan ook schade geven aan de constructie.

Ik twijfel tussen 2 opties:

1. alleen een dampremmer onder tegen de huidige houten planken bevestigen, simpelweg om het vocht tegen te houden, dan zal het nog wel druppelen af en toe maar geen schade aan de constructie geven

2. paar cm isolatie (bijv. 3 cm PIR?) onder tegen de planken aan en dan een dampremmer daar weer onder. Dan voorkom je naast vochtschade ook het druppelen lijkt me.

Tips/adviezen?
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #2
Als je in zo'n geval isolatie plaatst, moet dat aan de buitenkant (dus tussen de dakbedekking en het dakbeschot.

Beide opties die je voorstelt, creëren een situatie waarin het dakbeschot opgesloten zit tussen twee dampdichte lagen. Daarmee verhoog je juist het risico op schade.
 

Hharbers

  • #3
Als je de dakbedekking niet wkkt vervangen kun je kiezen voor koud dak of omgekeerd dak constructie.

Bij koud dak en een luchtdichte isolatie zoals pir heb je zoals imptie zegt kans op nat (lees rot) worden van de constructie door opgesloten condens.

Als je de pir niet strak tegen de dakbeschot monteerde maar met een opening en zorgt dat deze ruimte kan ventileren( bijvoorbeeld via gaten achter je boeiboord ) is dit opgelost.

Als je ipv pir bijvoorbeeld glaswol tussen balklaag doet en dit met klimaatfolie afdicht is dit probleem ook verholpen.

Omgekeerd dak is misschien makkelijkste omdat de isolatiewaarde niet zo belangrijk is
Leg EPS isolatie op je dakbedekking en verzwaar het met stenen of grind

warm-koud-plat-dak.jpg
 

Chuckles

  • #4
Je hebt het vermoeden van condens zeg je. Heb je eerder condens gehad in de zomer of heb je de woning recent gekocht. Hoe is het beschot eraan toe, zijn er vlekken/schimmels
 

Charel

  • #5
Het lijkt mij niet logisch om ingrepen te doen omwille van slechts een vermoeden.
Het klopt wel dat men condensatie kan krijgen op de onderkant van bijvoorbeeld een ongeisoleerde metalen dakbedekking maar bij een houten beplanking lijkt mij dat zeer onwaarschijnlijk.
En moest het toch gebeuren dan zal dat hout telkens snel terug kunnen uitdrogen
In het slechtste geval kan je later alsnog één en ander aanpassen
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Charel schreef:
Het klopt wel dat men condensatie kan krijgen op de onderkant van bijvoorbeeld een ongeisoleerde metalen dakbedekking maar bij een houten beplanking lijkt mij dat zeer onwaarschijnlijk.
Nee hoor daar krijg je precies het zelfde.
Charel schreef:
En moest het toch gebeuren dan zal dat hout telkens snel terug kunnen uitdrogen
In het slechtste geval kan je later alsnog één en ander aanpassen
En als het drogen te lang gaat duren krijg je zwarte plekken in de houten platen.

Ronaldstolk schreef:
Ik heb in mijn tuin een deel van de gevel van mijn schuur weggehaald om een overkapping van te maken. Het dak blijft in stand. Dat is momenteel ongeïsoleerd en opgebouwd (van boven af) uit bitumineuze dakbedekking, houten planken en dan een balklaag. Heel basic dus.

Nu is het i.v.m. condens verstandig om 'iets' te doen volgens mij, met name om condens in de zomer te voorkomen vermoed ik. Dat is hinderlijk (druppelen) en kan ook schade geven aan de constructie.
Condens in de zomer is voor mij nieuw. Ik weet niet beter dan voor-en najaar.
Wat van invloed is, kan de buitenlucht de onderzijde van het dak beinvloeden. Ik bedoel is van de drie of 4 wanden er maar 1 open of meer.
 

Charel

  • #7
@Wgb
Vergelijk de condensatie aan de onderkant van een ongeisoleerde stalen dakplaat met de condensatie op het enkel glas van een raam waar het water van het glas afloopt terwijl het houtwerk rondom relatief droog blijft.
Het ene materiaal kan veel gemakkelijker condensatie aantrekken dan het andere en dat heeft wellicht vooral te maken met de mate van dampdichtheid en met de eigenschap om al dan niet vochtregulerend te kunnen werken.
Als hout te lang vochtig blijft kan er inderdaad allerhande schimmel en daardoor houtrot ontstaan. Dat is vooral het geval indien dat hout bedekt is en veel minder of niet bij voortdurende blootstelling aan de buitenlucht.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #8
De praktijk wijst uit dat bij ongeïsoleerde overkappingen het dakbeschot aan de onderzijde toch gaat schimmelen.
Ook als er geen plafond aanwezig is.
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #9
Mijn aannemer (30 jaar ervaring) isoleert dit soort overkappingen standaard met een paar centimeter pir aan de buitenkant. Weigert het anders te doen ivm veel meer condens en evt schimmel in het hout aan de onderkant na een paar jaar.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #10
Condens aan de onderzijde van een overkapping ontstaat door het wind-chill effect: De wind zorgt ervoor dat het gehele dak afkoelt. Echter aan de onderzijde wordt de kans op condens groter omdat door de stilstaande lucht daar de RV net iets hoger kan zijn. Een dunne laag isolatie kan dan net het verschil maken.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #11
als je het dak opnieuw moet plakken zou ik wel isolatie aanbrengen.
(mischien maak je er toch weer een schuur van)

maar ander zou ik het eerst eens aankijken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu