CV radiatoraansluiting geperst of geschroefd?

WatchMe

  • #1
Ik heb een huis uit 1976 en op de badkamer was een radiator met T-stukken aangesloten via 15mm leidingen. De buitenmaat van de aan- en afvoerbuis is 28,4mm (inc. verf :lol: ). De een zegt 15mm pijp is in T-stuk geperst en de ander zegt geschroefd. Het laatste zou mij goed uitkomen want dan kunnen die rare pijpjes tenminste weg en kan ik een mooi koofje maken. De huidige eindstoppen zitten nu relatief hoog omdat door de bochten de 15mm buizen eronder niet echt rond meer zijn en knelkoppelingen daar waarschijnlijk zouden kunnen gaan lekken. Ik zou natuurlijk de verf bij de koppeling kunnen verwijderen en kijken of ik een pijpje kan verdraaien maar ik ben bang dat die bijzonder goed vastzitten en als ze gekneld zitten zou dat wel eens bij teveel kracht einde oefening kunnen betekenen. Wie weet raad?

IMG_20220808_100334.jpg
 

Auto-Geen

  • #2
Hier is weinig aan te beleven, is geperst en kan niet meer los. De twee T-stukken er tussenuit zagen en een reparatie sok ertussen.
1660027381950.png
 

WatchMe

  • #3
Thanks!
 

WatchMe

  • #4
Het blijkt dat zo'n sok 7cm lang is en de T-koppelingen zijn 9 cm. Dat gaat dus niet passen lijkt me. Ik denk er dus aan 2x2 gewone 28mm knel koppelingen toe te passen en die zijn relatief voordelig wel verkrijgbaar maar zover ik heb gezien alleen in messing. Mag ik die wel toepassen op een 28mm ijzeren cv-leiding of gaat dat mogelijk lekken?
 

Auto-Geen

  • #5
Messing knelsokken gaat prima, alleen heb je er 4 nodig plus een stuk cv buis 28mm. Wel de pijp goed schoon schuren.
 

WatchMe

  • #6
Dat is mooi maar wat is dan het bestaansrecht van de 2 verschillende materialen in de sanitair wereld. Je zou denken dat als het niets uitmaakt het ene materiaal het andere eruit concurreert.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu