CV-leiding tekening. Goed/fout/beter?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil 2 verdiepingen van een CV voorzien. Het gaat om een bovenwoning van de jaren 30. Zoveel mogelijk leiding gaat tussen de houten vloer.
Ik ga alles aanleggen met flexibele alu/pex buis, 25mm en 16mm.

De cv-ketel staat op zolder. En gaat direct naar beneden naar de te verwarmen verdiepingen; slaap-etage en de woon-etage.

De leidingen zijn aangegeven in het rood.
De dikke strepen zijn 25mm.
De dunnere rode strepen zijn 16mm.

Ik heb er aardig wat over gelezen inmiddels, maar omdat ik nog nooit eerder een CV heb aangelegd toch even checken hier. En of er nog tips zijn?
Moet ik misschien gebruik maken van verdelers? Ik maak nu alleen gebruik van T-stukken.



Slaapkamer etage:
2_1_4.gif


Woon etage:
2_2_1.gif
 
Radiatoren aansluiten op een verdeler heeft als voordeel :
- geen koppelingen in de vloer
- gebruik van 16mm buis in de vloer, deze zijn makkelijker te installeren dan de 25mm buis.
mvgr Bernhard
 
Ja dat is waar. Goed punt.
Maar de radiator van 5000 - 6000 (5-6k w, links onderin onderste tekening) watt leek me handig om met een 25mm leiding te voorzien. Of is dat niet nodig?
 
Op een buis van 16mm kan een radiator met een capaciteit van 3-3,5Kw worden aangesloten. Kan je in plaats van 1 radiator niet 2 radiatoren plaatsen? Als je 25mm buis moet toepassen zal je problemen krijgen bij de laatste bocht naar de radiator. Meestal zit hier een balk op ca 7cm uit de gevel. Je moet dan een bocht door de balk schuiven en dan heb je grote kans dat de 25mm buis zal knikken. Anders kan je verloopkoppelingen 22-16mm topassen en dan de radiator met 16mm buis aansluiten. Hiermee zal het circuit van deze radiator een hoge waterzijdige weerstand krijgen en moet deze weerstand ook bij de andere radiatoren worden ingesteld/ingeregeld. Om deze extra weerstand bij de andere radiatoren in te regelen kan je op verdeler radiatorventielen plaatsen. Als je alleen gebruik maakt van de inregel mogelijkheid van de radiatorventielen op de radiatoren moet je deze zo ver "knijpen" dat je stromingsgeruis kan krijgen. Gebruik radiatorventielen met inregeling via de spindel, deze zijn beter te inregelen, zgn B-tec ventielen, en geen ventielen met een slagbegrenzing.mvg Bernhard
 
Ok, dankje voor je antwoord.
Nou die 5-6k W radiator was in eerste instantie omdat de verwarming erboven getekend niet zou komen. Waarschijnlijk komt die er nu wel bij (zoals in de tekening). Dus dan is er minder capaciteit nodig bij die radiator, waardoor deze iets van 3Kw wordt. En zal ik met 16mm toe kunnen.

Ik had de tekening zo gemaakt om de vraag duidelijk te krijgen.
 
Tussen 16 en 25 zijn er nog wel wat tussenmaten. 18 en 20 bv.
een 18 mm buis is voldoende om een 6 kw radiator er op aan te sluiten.

Waterzijdige weerstand, inregelen?
De radiatoren moet je evengoed inregelen. En radiator van 700 watt heeft nu eenmaal minder water nodig dan een 6 kw. (29 liter om 252 liter/h).
De kleine moet je sowieso knijpen met een ventiel.
De grootste radoator zit in dit geval het verst van de ketel, niet echt ideaal maar niet onmogelijk.
Bij het niet inregelen nemen de kleine radiatoren veel te veel water en kan de laatste flink te kort schieten.

Het idee van de verdelers is overigens wel een goeie. Let wel dat deze methode meer buislengte benodigd.

Je kunt ook overwegen om de leidingen onder de vloer en tussen het plafond te verwerken indien mogelijk. (zonder verdelers)
 
De leidingen ga ik inderdaad zoveel mogelijk onder de vloer wegwerken. Alle vloeren zijn op houten balken. De leidingen ga ik door de balken leggen waar er boven of onder geen ruimte is. In het midden een mooi rondje boren/zagen en zo dicht mogelijk bij een muur.
Vooralsnog zonder verdelers, maar daar slaap ik nog een nachtje over.

De tip van een tussenmaat is ook een goede. Maar ik denk dat het toch 25mm->16mm wordt aangezien de 5-6Kw radiator toch een 3Kw gaat worden. Dan past ie ook mooier in de erker onder de vensterbank als ik een type 22 radiator neem.
Dan wordt het laatste T-stuk daar een 25x16x16
 
Dan maakt het toch ook niet veel uit dat er verbindingen komen.
Wel is mijn ervaring dat stalen leidingverbindingen nog altijd beter zijn dan de kunststof varianten. Mochten ze onverhoop toch lekken is dat makkelijker te herstellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan