Compressor vult langzaam...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo ben nieuw op dit forum maar heb een probleem met mijn compressor.

Het is een Schneider ac 200 24 liter olievrije compressor.

In het begin deed de pressostaat het niet goed maar dat is nu opgelost.

Het probleem is nu dat hij heel langzaam bijvult... Veel langzamer als eerst het specificatiestickertje is helaas helemaal kapot is dus niet meer leesbaar.... Maar wat is ongeveer de vultijd voor een 24 liter olievrije compressor? Mvg. Delfin es
 
Afhankelijk van de capaciteit van de pomp en de motor zal vullen tussen 30 seconden en een minuut liggen in nieuwstaat.
Door slijtage zal dit bij een olievrije compressor teruglopen, meestal is de ring rond de zuiger versleten, deze moet dan vervangen worden.
Controleer de cilinderwand, als die beschadigd is moet de cilinder opgehoond worden, dat kunt zelf beter laten doen bij een motorrevisiebedrijf o.i.d.
Bij grotere beschadigingen is het vaak einde verhaal voor de cilinder, bovengenoemde bedrijf kan u dat vertellen.

Een andere mogelijkheid is een lekke klep in de cilinderkop of bij de aansluiting op de tank.
 
Dus een olievrije compressor slijt eigenlijk eerder omdat hij geen smering heeft.... Maar een zuiger die zonder smering loopt is altijd slecht kijk maar naar de verbrandingsmotor is ook gesmeerd...
 
De ring van de zuiger is van speciaal materiaal gemaakt dat best lang mee gaat, het hoeft daar niet aan te liggen, controleer ook de andere punten die ik genoemd heb.
 
De cilinderwand ziet er nog best goed uit maar wat mij opvalt is dat als de zi\uiger naar boven gaat dat hij een beetje scheef naar boven gaat... dat is normaal neem ik aan want hij heeft een lange drijfstang die direcht op de zuiger zit en kan dus niet recht naar boven gaat dus als hij naar boven gaat zie ik een kleine gleuf aan de rand van de zuiger ongeveer 0.5 mm .... is dit normaal of hoort dit??
 
Dat hoort bij het ontwerp van de zuiger van een olievrije compressor, ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept waarom dat zo is.
Als u een sleuf ziet is de ring van de zuiger versleten en moet vervangen worden, soms ook de hele zuiger met ring, afhankelijk van het merk en type.
Zonder type wordt het moeilijk een nieuwe te bestellen, vaak lukt het wel door de maten van de zuiger en cilinder op te geven bij een bedrijf dat compressoren verkoopt en repareert.
 
Kijk eens of de cilinder niet ovaal versleten is. De zuiger in rechte stand kun je dan ongeveer zien of de omtrekspeling rondom gelijk is. Er bestaan ook wel ovale cilinders en dan is de ovale vorm van cilinder en zuiger gelijk.
Cilinders kunnen slijten in gelijke richting van de drijfstang. Dit komt door de krachtsoverbrenging. De drijfstang duwt de zuiger tegen een kant van de cilinderwand in de compressieslag en veroorzaakt aan die zijde een grotere slijtage.
De zuigerveren kunnen op een gegeven moment die afwijking niet meer afsluiten ald de cilinder te ovaal wordt.
 
Hallo weer wat informatie vanaf 5,5 bar (de druk waarin hij weer aanslaat)tot 8 bar doet hij in 2minuten en 10 seconden ,,, niet bepaald snel dus... :( onder die 5,5 bar (0-5 bar) doet hij het wel redelijk snel maar niet zo snel als 2 dagen geleden.... en dan nog iets bij de luchtinlaat hoor ik een harder geluid als eerst en hui zuigt ook mider hard aan dan vooreen (hand er even opgehouden) kan het zijn dat er iets met het inlaat-membraan is?? zoja, hoe verwijder ik die uit die houder????
 
Zuigerveren in een olievrije compressor ?

Dat de zuiger schuin naar boven en beneden gaat is normaal, de zuiger zit vast aan de krukas en maakt ook een kantelende beweging, zo zijn de heel veel olievrije compressoren uitgevoerd, de zuiger is zo gemaakt dat de wanden van de cilinder niet geraakt worden bij het kantelen.
Als er ruimte tussen zit tussen cilinder en de ring moet de ring van de zuiger of de complete zuiger vervangen worden.
 
Wat voor afdichting er ook zit, het uitslijtpatroon is hetzelfde bij een krukas aangedreven zuiger. De zijdelingse krachten komen altijd voor rekening van de cilinderwanden waardoor deze harder slijten.


Hoe oud is de compressor en hoeveel gebruik wordt er van gemaakt?
 
Je mag me 1 merk noemen van een merk hobby-compressoren dat ovale zuigers en cilinders gebruikt en je wint de hoofdprijs.
Ovale zuigers worden vrijwel alleen gebruikt bij verbrandingsmotoren, met name in de motorsportsector en heel soms bij pneumatische aansturing van apparatuur.

Er zit bij olievrije compressoren geen afdichting op de zuiger, dat doet de ring die lijkt op een zuigerleertje van een fietspomp.
Sinds 35 jaar repareer ik o.a. hobby en lichte prof compressoren, ik ben nog nooit een ovale cilinder tegengekomen door slijtage, wel beschadigde cilinders door overbelasting en stof door ontbrekende luchtfilters.
Een olievrije compressor is wat gevoeliger voor met stof van m.n. steen etc. dan de andere types met olie.
De leeftijd en gebruik maakt niet zoveel uit, een compressor van een jaar oud kan kapot doordat de omgevingsfactoren zoals een stofvrije omgeving niet in orde is.

Als je anderen van repliek wilt dienen vind ik prima maar zorg dan dat je op de hoogte bent van de materie.
 
Slijtage aan de cilinder is herkenbaar als de omtrekspeling afwijkt Jan. Welk soort cilinder je ook neemt. Ovaal wegslijten is het resultaat. Om aan te geven dat het niet geldt als je al een ovaal systeem heeft en mocht er geen compressor zijn met een dergelijke uitvoering, prima.
Je gaat door voor de koelkast. :wink:
Bedenkelijk dat je als moderator er een wedstrijdje van blijkt te maken terwijl je daar anderen er op wijst dat het niet gewenst is.
Succes verder.
 
Begrijp je je zelf nog ?

Ik probeer de TS te helpen, als je een andere mening hebt mag dat van mij als het gefundeerd is, ook nu weer verdraai je de zaken en heb je geen feiten die er toe doen.

Ik maak er geen wedstrijd van maar ik heb een pesthekel aan beantwoorders die maar wat "in's blaue hinein" lullen en geen oplossing kunnen bedenken op de vraag van TS.
Dit forum is bedoeld om anderen te helpen, degene die dit belemmeren komen op een ander forum wellicht beter tot hun recht.
 
Ik geef een mogelijkheid aan om een mogelijk slijtagepunt te controleren, meer niet, het gaat niet in tegen jou mogelijke oorzaken of wat dan ook.
Niets meer dan een aanvulling. Of het gaat om een zuigercompressor of een verbrandingsmotor, de wijze van cilinderslijtage vertonen dezelfde kenmerken. gefundeerd genoeg lijkt mij.
Wat iemand doet met de informatie is niet aan jou om daar over te oordelen. Een fatsoenlijke discussie ook geen probleem forum. De definitie van een forum is om gedachten met elkaar uit te wisselen.

Je maakt er geen wedstrijd van maar je onderstaande opmerking zegt mij voldoende.
Je mag me 1 merk noemen van een merk hobby-compressoren dat ovale zuigers en cilinders gebruikt en je wint de hoofdprijs.

Aan je laatste antwoord begrijp ik dat je je stoort aan mijn gedrag, daar is hetvolgende forumregel voor bedacht.
• Mocht een bezoeker of moderator van het forum zich zodanig gedragen, dat u zich eraan stoort, wend u dan nooit via het forum zelf tot deze persoon. Gebruik in dat geval een Privé Bericht om met deze persoon contact op te nemen, of met een moderator of de site-administrator indien discussie met de persoon zelf u niet zinvol lijkt.

Veel succes verder dit is de laatste reactie op dit onderwerp van mij en richt me op het beantwoorden op een volgende vraag van een klusser.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan