Complete vloeropbouw met vloerverwarming

Kvdd

  • #1
Beste allemaal,

De ervaren mensen hier zullen vast denken dat ik het forum niet gelezen heb door weer eens een bericht te plaatsen over de 'vloeropbouw van vloerverwarming'. Dit is echter niet het geval, ik heb vele topics doorgenomen en weet zodoende dat er vele wegen zijn die naar Rome leiden! In mijn situatie gaat het om een totale nieuwe vloeropbouw en daar heb ik al veel informatie over gevonden.

Mijn vraag:
Ik heb een huis gekocht van 1956 waar op de beneden verdieping een houten vloer ligt. Ik ben van plan deze eruit te breken en vloerverwarming te plaatsen.
Na het internet en dit forum doorgenomen te hebben heb ik ook bij kennissen geïnformeerd. Mijn kennissen deden de vloeropbouw als volgt:

  • - Zand
    - Beton 15 cm (constructievloer)
    - Bouwfolie
    - Hard isolatiemateriaal volgens mij XPS ~10 cm
    - Dekvloer beton 7 cm met daarin de vloerverwarming op betongaas.
    - Randisolatie rondom

Is deze vloeropbouw afdoende geïsoleerd? Want ik lees meermaals dat onder de constructievloer ook isolatie aangebracht dient te worden.

Wie kan mij daarin adviseren?

Aanpassing: Is het verstandig om op de XPS ook nog eens aluminium aan te brengen als extra isolatie?
 

KlusRob

  • #2
Er zijn 2 manieren van een vloeropbouw met vloerverwarming; de meningen verschillen enorm.
1. Isolatie onder de constructievloer en de vloerverwarming in de dekvloer (zonder isolatie tussen dekvloer en constructievloer)
2. Constructievloer en dekvloer gescheiden van elkaar door isolatie.

Voordeel van methode 1 is dat de hele vloer wordt opgewarmd en dus lang warm blijft nadat de verwarming uitslaat. (nadeel is ook andersom; duurt lang voordat deze warm is). Hierbij stook je op een vaste temperatuur met maar maximaal 1 of 2 graden lager in de nacht.
Voordeel van methode 2 is een relatief snelle opwarming (maar dus ook weer snel afkoelend) doordat je een dunne laag verwarmt.

Er wordt gezegd dat methode 1 het meest efficiënt is doordat het pakket lang warm blijft en niet steeds opnieuw hoeft te worden opgewarmd.

Welke methode je ook kiest, onder de constructiebetonvloer moet ook folie liggen om te voorkomen dat het beton tijdens de uitharding te snel uitdroogt van onderuit.

Bij mijzelf heb ik folie - isolatie 10 cm - folie - beton 12 cm (gewapend) - betonnetten 5 mm met daarop vloerverwarming en daarop de dekvloer met vloertegels. Bevalt prima, thermostaat staat vast op ik geloof 20,5 graden.
 

Kvdd

  • #3
Bedankt voor je antwoord, dan ga ik toch voor optie 2, zodat ik wat beter mijn temperatuur kan sturen met de vloerverwarming.

Een vriend van mij heeft het namelijk ook op jouw manier gedaan, en alstie in de herfst of lente een verjaardag heeft, kan hij de vloerverwarming 's middags al uitzetten voor het bezoek 's avonds. Vergeet ie dat is het errrg warm 's avonds.

Ik weet in ieder geval nu waar ik goed aan doe. Ik ga 80mm XPS gebruiken tussen beide betonlagen voor de stevigheid.
 

Bernhard

  • #4
Methode 2 is beter regelbaar en is ook zuiniger.
Nog beter is om nog minder massa in de afwerklaag te stoppen, 7 cm dekvloer is nog steeds veel.
Dat kan met het droogbouwsysteem. Dit systeem is snel regelbaar omdat er geen warmteopslag in de betonvloer is. Er is dan ook geen verlies van de warmteopslag. mvgr Bernhard
 

Roykes

  • #5
@bernhart,

waar bazeer je dat op als ik vragen mag?

het is niet beter of slechter regelbaar... het duurt alleen wat langer. echter lost een modulerende ketel dit goed op.

7 cm dekvloer is netjes. minimale dekking is 5 cm plus 1,6 cm (slang) is 6,6 cm. ga je de smeervloer dunner houden, krijg je meer kan op scheuren.

verder is het accumulerend oppervlak een must.

even nog iets ter info, je moet een cv instalatie nooit uitzetten snacht.
het beste is om het in de nacht 2 a 3 graden naar beneden te draaien. dit kost minder energie dan dat het woongebied in morgen weer opgestookt moet worden naar 22 graden. dit klinkt erg raar... maar het wel waar.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #6
even nog iets ter info, je moet een cv instalatie nooit uitzetten snacht.
het beste is om het in de nacht 2 a 3 graden naar beneden te draaien. dit kost minder energie dan dat het woongebied in morgen weer opgestookt moet worden naar 22 graden. dit klinkt erg raar... maar het wel waar.
Nee dat meen je toch niet???? Lol

Het gaat ich niet alleen om de modulerende ketel matroos om de modulerende thermostaat die bijde bij elkaar regelen het veel beter.
Wat bedoeld wordt is zo lees ik het tenminste.

Door het dikke pak zou je makkelijker in de overshoot kunnen komen
 

Roykes

  • #7
Ja dat meen ik wel... dit is zelfs met proeven bewezen. ga in de winter je thermostaat curve maar eens opzetten icm gasverbruik. had dit soort reacties wel verwacht maargoed.

ik ging er gemakshalve even vanuit dat iedereen wel zou snappen dat dat icm een modulerende thermostaat is. anders heb je nl ook niks aan je modulerende ketel.

als je netjes je installatie inregelt (wat eigenlijk nooit gedaan word) en je gebruikt eventueel een voeler voor in de vloer heb je weinig tot geen overshoot.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #8
Jou middelste opmerking klopt niet helemaal.
Gezien het feit dat de ketel ook al moduleert op zich zelf.
Namelijk op de aanvoer en retour sensor.

Maar dit is allemaal off topic.
En daar heeft TS dus niks aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu