Chemisch anker in doorgeboord gat

Daniel2020

  • #1
In mijn betonnen muur wilde ik 10cm diepe gaten boren, om een draadeind te plaatsen met Chemisch anker.
Echter bleek dat de muur niet 15cm dik beton is, maar 10cm, dus ik ging er doorheen :oops:
Nu heb ik dus een aantal nette gaten (niet door muur heen) en er eentje waar ik dus wel doorheen ben.

Hoe kan ik het beste de Chemisch anker gebruiken in dat foute gat?

Is het chemische spul dik genoeg om redelijk op de plaats te blijven als ik het draadeind er voorzichtig in draai?
Of moet ik het einde van dat foute gat met een beetje purschuim vullen? Of hebben jullie andere ideeen of tips?

(gat is overigens 22mm, draadeind 20mm. Chemisch Anker heb ik in zo'n bus voor de kitspuit)
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Ik zou er even een kurk in slaan.
 

Daniel2020

  • #3
Ja, das een goeie tip :D Dank Frank!
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #4
Als je er niet aan de achterkant bij kan, een zeefhuls gebruiken.
 

Daniel2020

  • #5
Dank Rola; dit lijkt me de pro oplossing.

Enige is dat ik dan even moet kijken of ik met de huls in de muur het draad-eind nog voldoende haaks kan stellen; of er voldoende bewegingsruimte is, want anders moet ik het gat groter boren... :mrgreen:
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #6
Het belangrijkste bij gebruik van chemisch anker is, dat het boorgat helemaal stof vrij is.
Een beetje uitblazen is niet voldoende.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Let op dat het anker in dat doorgeboorde gat nooit de volledige sterkte krijgt.

Sowieso worden de randafstanden heel vaak vergeten. Ook de afstand achter het gat moet een bepaalde maat hebben.
 

Daniel2020

  • #8
De gaten heb ik uitvoerig schoongeborsteld met een oude tandenborstel ;) en uitgezogen/blazen.

@IJkenhout, ik snap niet helemaal wat je met de randafstand bedoelt;

intuïtief zou ik zeggen dat vooral het contactoppervlak met het beton langs het draad maximaal moet zijn.
Op die manier zou het zelfs sterker zijn om het draadeind zelfs iets aan de andere kant uit te laten steken opdat je maximaal het beton benut (aannemende dat je op een een of andere manier de lijm evengoed voldoende weet aan te brengen)
 

Tiho

  • #9
Met randafstand wordt bedoelt hoe dicht je langs de buitenrand van de betonplaat zit. Te dichtbij is natuurlijk niet sterk.

Hoe het doorboren negatief uitpakt begrijp ik ook niet.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #10
Is een zeefhuls geen verzwakking?
Niet dat het uitmaakt, want bij m20 draadeind zal de muur eerder de zwakke schakel zijn.

Het enige wat nodig is, is voorkomen dat het chemisch anker er aan de andere kant uitloopt.

Dat werkt prima met kurk,
als je met twee personen bent kan ook iemand even een propje tegenhouden.

ps. dat spul wordt snel hard, ook in de mengtuit.
Heb je een vertraging, spuit dan af en toe een klein beetje.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #11
Zeefhuls heb je helemaal niet nodig in deze situatie.
Doe gebruik je alleen als er holle ruimtes in het boorgat zitten.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #12
TS had door de wand geboord, dus had nu een doorgaand gat. Als je de achterkant niet kan dichtstoppen, werkt een zeefhuls prima.
En dat geeft geen reductie op de toelaatbare belasting.
 

Daniel2020

  • #13
Jackd,

Dank voor de tip! Ik zal vlot proberen te werken

Heb in bouwmarkt naar zeefhuls bekeken, maar zou meer werk betekenen, omdat het gat groter zou moeten door extra materiaal.

De initiële kurk-suggestie van Frank lijkt vooralsnog het meest ideale; die zijn 22-23mm, dus ideaal voor mijn boorgat van ca 22mm!
Net geprobeerd, een zit per-fect. En heel goed idee!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
Jazeker is de afstand achter het boorgat ook van belang voor de sterkte. Bij goede ankers staat deze afstand er ook bij:

 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #15
Kleine aanvulling: de zeefhuls geeft geen reductie op de krachten.

Indien het lijmanker alleen op trek belast wordt, geeft doorboren ook geen reductie, zodra er horizontaal krachten bijkomen wel.
Bij mechanische ankers heb je ook bij trek reductie.

De tabellen geven informatie onafhankelijk van de krachtsrichting.
 

Daniel2020

  • #16
Dankjulliewel voor de reacties & tips! inmiddels zitten de draadeinden in de muur.

De les is dus om vooral niet door de muur heen te boren, om gedoe te voorkomen (met die kurk) en blijkbaar voldoende constructieve sterkte te hebben.

Gezien de 10cm dikke muur was een draadeind van 20mm wellicht iets te heftig. Het ging om een overspanning van <2 meter; een vliering boven een trap.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu