Buitenverf: al droog / zakken tijdens aanbrengen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allemaal, ik ben ten einde raad. Ik krijg het niet voor elkaar om mijn buitenkozijnen en balustrade strak afgelakt te krijgen. De smalle delen gaan nog wel, maar de grote vlakken zijn een ramp. Heb het forum afgestruind naar tips, heb me zoveel mogelijk gehouden aan de 'guidelines'.

Probleem: verf gaat al bij het aanbrengen 'zakken' vertonen, wordt stroef (kwast remt bij trekken) en vloeit niet lekker uit. Het rare is: de grondverf vloeide als een trein, superstrak. Ik dacht nog tijdens gronden: "jongens dat wordt strak als ik ga aflakken!". Niet dus.

De verf: high solid exterior versie van het bekende H merk, komt uit een nieuwe bus. Het is niet een PRO verf, maar ik mag toch wel meer verwachten van deze verf? De binnen-producten leveren namelijk goede resultaten.

De volgende punten heb ik in acht genomen: ondergrond gegrond met buitengrond van zelfde merk (alkyd-basis); ervoor en erna ontvet, gespoeld en licht opgeruwd met korrel 240 - 400. Goede kwasten. Geprobeerd met redelijk verdunnen terpentine, ook een keer zonder verdunnen: beide min of meer hetzelfde resultaat. Na roeren even laten bezinken. Ik ben op een gegeven moment zelfs 10 minuten lang blijven roeren in de hoop dat het daaraan lag.

Temperatuur: 1x geprobeerd met redelijke zon medio september, toen het mis ging dacht ik dat het te warm was. In oktober bij bewolkt weer nogmaals, en vandaag nog eens (bewolkt / zonnetje). (NB: telkens weer opgeschuurd en afgenomen).

Wat doe ik in vredesnaam verkeerd? Ik dacht dat ik inmiddels wel handig was, maar ik breek hier echt mijn hoofd op. Kan ik niet uitstaan!

Jaargetijde, temperatuur? Is het misschien de wind? Er staat veel wind op m'n dakterras, zou die ervoor kunnen zorgen dat het te snel droogt? Temperatuur van de verf in de pot? Moet die warmer zijn? Zal nu rond de 12-15 graden zijn. Tempo / manier van aanbrengen? Heb het dun geprobeerd, dik, snel en grof, secuur...

Help!
 
Je zou kunnen kijken of het met een roller (op de grote vlakken; die geven de meeste problemen) beter gaat? Dunne laagjes.

Maar nu lijkt hte me te hard waaien (hier tenminste) en de temperatuur te laag geworden (< 10 graden)?
 
Hoi Fiesikus, ik had het nog niet gemeld (anders werd m'n topic zo lang) maar heb het ook al met de (vilt)roller geprobeerd, althans: voorgerold en daarna met de kwast eroverheen. Want enkel rollen geeft toch dat sinnaasappelhuid effect, en op hout is dat lelijker dan kwaststrijken in de nerfrichting... echter als ik dus ga strijken met de kwast over het gerolde dan gaat het zelfs al 'zakken geven'. Bizar, want ik heb het echt over 10-15 seconden tussentijd. En het is al met 2 potten het geval, ik dacht eerst nog misschien heb ik een pech-exemplaar.

Maar misschien is het toch te koud... Ik heb een tip gekregen van een verfwinkel, om er een speciaal soort olie van het merk Owa.... in te mengen die bevordert de vloeibaarheid.
 
Wat ik ook raar vind: grondverf hoort toch wat stroever en minder vloeiend te zijn dan hoogglans lak? Althans dat was mijn ervaring tot dit fiasco waar het net omgekeerd is.
 
Merkwaardig. Maar met de kwast over gerold werk zou niet mijn werkwijze zijn. En zo'n sinaasappelhuis wijst toch op of een verkeerd rollertje of op minder goede verf, is mijn ervaring na schade en schande :oops: .
 
Die grondverf heb je dus geschuurd vooraleer de lak aan te brengen?
Met welke korrel?

Staat ze niet tè glad om je laklaag aan te brengen?

Ik las dat je over opruwen sprak met korrel 240 naar 400. Dat is voor m.i. veel te fijn om je systeem op te bouwen.

Grondverf schuren met maximum P 120. Probeer eens op die manier.
 
Zou dat 't kunnen zijn, dat de ondergrond te glad is? Ik heb die korrel 240 eigenlijk op advies van de verfspecialist, tevens staat dit op de verpakking van schuurpapier. Korrel 400 om op te ruwen tussen 2 laklagen.

Ik ga eens een stuk proberen met 120! Alleen, dan bestaat wel de kans dat ik de grondlaag erafhaal of niet?
 
Voorzichtig schuren en niet schuin over een rand, dan maak je 'm kaal. Als je de grondlaag wegschuurt op vlakke gedeelten, had je geen goede grondlaag.
 
OK. ga ik proberen dan.
@ Fisiekus: dat van dat rollen: idee erachter was om met de roller het snel op te kunnen zetten, om met de kwast het glad te strijken. Wat betreft rollers: ik heb in het verleden verschillende merken geprobeerd in vilt en schuim-variant. Merk eigenlijk weinig verschillen in merk en prijs, hoewel de echte dure nog niet geprobeerd. Schuim geeft wat eerder bubbeltjes, waar vilt iets egaler wordt.

Nog een vraag wat betreft verdunnen van verf: hoe vaak kan je dit doen? Mag je verf maar 1x verdunnen (dus niet direct in de pot, maar in een werk-bakje), in verband met de kwaliteit van de verf?
 
Nog iets wat mij opviel: als de verf lang bleef staan in het bakje (tijdens het verven), zag ik een soort barstjes in de verder nog vloeibare verf (het was niet een laatste rest die aan het uitharden was). Ik heb toch echt goed geroerd, en roer elke 5 minuten nog licht, tevens heel weinig verdund en het is me met 2 potten van hetzelfde merk overkomen. Waar duidt dit op?

Ik heb dit nog niet eerder met een verf meegemaakt.
 
Ontmenging van de verschillende componenten. Is die verf misschien eens bevroren geweest (zo maar een gedachtenkronkel)?
 
Zakken duid over het algemeen op te dik aangebrachte verf.


Maar met je laatste opmerking over de barstjes in de nog vloeibare verf denk ik dat de verf niet goed is vanuit de pot
of met het verkeerde middel is verdund.
 
Die verf zou goed moeten zijn, het is op maat gemengde alkyd-verf van het Hi-merk. De terpentine is van het G huismerk (dat zeg ik...), wellicht dat dat cheape crap is? Voor het eerst eigenlijk dat ik deze gebruik.

Hmmm, wellicht is mijn probleem een opeenstapeling van factoren: te gladde ondergrond, wind (?), slechte verdunner waardoor verf te dik blijft en ik hem te dik aanbreng.
 
Heb een tip gekregen van de verfwinkel, die noemde een goedje genaamd Ow*tr*l olie dat als vervanger van terpentine ingezet wordt om te verdunnen.

Heeft een van jullie hier ervaring mee?
 
Tjonge! U heeft er een heel trauma van opgelopen! :cry:

U gebruikt HS verf. Deze bevat van oorsprong een hoog percentage oplosmiddel. Hiermee moet je kunnen werken. U verdunt het product? Dat moet u nou juist niet doen omdat het al zeer veel oplosmiddel bevat, tot 15%.

De verwerking van HS ( High-Solid) is zwaar door het hoge VS ( Vaste Stoffen ) gehalte. U heeft derhalve niet het meest makkelijke product gekozen.

Het opbrengen van de verf op grote vlakken doet u met een voldoende grote kwast ( 45 ), dus geen tandenborstel. Zet de banen verticaal ca. 5 cm naast elkaar op. Gaat de verf al "lopen" indien u nog aan het opzetten bent, dat brengt u te dik op.

Dwars daarna diagonaal of kruiselinks totdat het gehele paneel is verzadigd met de verf, en let erop dat de verf overal even dik op het oppervlak ligt. Rol met een voldoende grote lakviltrol ( 15 cm ) eerst horizontaal, en daarna verticaal. Strijk met uw kwast verticaal na indien u geen sinasappeleffect wilt.

Inderdaad is de temperatuur van groot belang: deze staat op uw bus. 12 tot 15 graden is vrij laag voor dit product. Al snel merkt u dat de verf gaat "trekken" en taai wordt.

Eeen fikse bries zorgt voor een zeer snelle verdamping van het hoge percentage verdunningmiddel, dus dit helpt ook al niet mee. U kunt ook geen kopje koffie gaan drinken tijdens de verwerking van HS. Na 10 minuten blijft uw kwast in de verf hangen. Rap werken is dus geboden.

Ikzelf schuur de ondergrond voor aflakken met HS met 240. Het hoge VS gehalte van HS verf kan hier goed mee over weg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan