Bosch vaatwasser doorgebrand ptc aanlooprelais

Roland v R

  • #1
Mijn Bosch vaatwasser E nr 8442EU/07 FD nr. 8102 gaf meteen na het starten een rookwolk en daarom apparaat direct uitgezet.

Het aanlooprelais (PTC) is verbrand en ook is van 1 aansluiting (meest rechtse) op de circulatiepomp-motor de isolatie over een lengte van ca. 2 cm. weggesmolten. PTC heb ik al vervangen en de bedrading weer in orde gemaakt. Ik dacht dat ik het probleem, met dank aan dit forum, opgelost had, maar nu werd tijdens het test draaien de ptc erg heet. Het programma wordt normaal doorlopen, maar na 20 minuten bleef de PTC nog steeds heet (70 graden) en heb ik uit voorzorg de machine weer uitgezet. Ik vrees dat ik dus het symptoom heb bestreden maar niet het achterliggende probleem... Door div antwoorden in dit forum over vergelijkbare problemen ben ik aan het twijfelen geslagen. De motor (schoepen) draait in mijn ogen niet zwaar. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb de motorbedrading losgekoppeld en doorgemeten:
Op motor 4 aansluitingen, buiten aarde om. Vanaf links gezien is de nummering als volgt 3, 2, 4, 1. Op 1 is de isolatie weg. Op 2 en 4 is de PTC aangesloten. De motor: gemeten tussen 1-4 = 14 Ohm, 1-2 = 78, 1-3 78, 2-4 = 91, 3-4 = 91, 2-3 = 0,1. Contacten 2 en 3 zijn doorverbonden.
Volgens iemand met hetzelfde probleem op dit forum lijken deze waardes OK en zou de motor dus nog goed zijn, zou het dan aan de condensator kunnen liggen? Of aan een doorgebrande triac op de stuurmodule?

Dit zijn mogelijke oorzaken die ik vond op het forum. Ik heb zowel de condensator als de stuurmodule niet doorgemeten. Ik zit eraan te denken om gewoon de condensator te vervangen, maar hoor graag even of dit zou kunnen helpen bij een heet blijvende PTC. Kan ik gewoon een condensator met dezelfde specs halen bij een elektronica zaakje of liever een originele Bosch?

Wat zou er anders nog de oorzaak kunnen zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #2
Ook maar even de stuurmodule bekijken of daar een triac met schade in zit.
 

Roland v R

  • #3
Bedankt voor de snelle reactie. Ben op zoek gegaan op de stuurmodule naar verbrande triacs, maar alle 6 zien er ongeschonden uit. Zover ik ze zonder spanning kan doormeten lijken ze ook OK: bij allemaal is de geleiding hetzelfde tussen de verschillende uitgangen.

Zou er dan toch iets mis kunnen zijn met de motor of de bijbehorende condensator (3 uf)?
Ik lees graag jullie suggesties.
 

Martien 59

  • #4
Meet de condensator maar eens die zal wel van waarde verlopen zijn
 

Roland v R

  • #5
Ik heb gezien de lage kosten een nieuwe condensator besteld. Ik hou jullie op de hoogte van de afloop... Vooral: blijft het PTC relais nu koeler...
Goed doormeten van de condensator heb ik de spullen niet voor.
 

Roland v R

  • #6
Helaas, ook met een nieuwe motorcondensator blijft het PTC relais gloeiend heet worden (tot 75 graden) en heb ik de machine weer uit voorzorg uitgezet.
Er borrelen me nu de volgende vragen op, ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft:
1. Kan er toch (onzichtbare) schade zijn aan de schakelmodule (toch een defecte triac bijv) en heeft het functioneren van een triac effect op het PTC relais?
2. Is toch de circulatiepomp beschadigd? Hoe kan ik deze aansluiten om direct op 230V te testen? Incl PTC relais erop bevestigd? Op welke contacten (van links naar rechts 3,2,4,1) moet ik de fase en nul zetten?
3. Kan het zijn dat er iets te weinig water in de machine zit en dat daardoor veelvuldig het aanlooprelais aangesproken wordt en oververhit raakt? Het waterpeil zit een paar centimeter onder de dorpel.

Hopelijk heeft iemand er nog een idee over, zou mooi zijn, want dit weekend wil ik eigenlijk de boel af hebben. In ieder geval heb ik wel lekker zachte handen gekregen van het afwassen!
Alvast bedankt voor het meedenken.
 

Martien 59

  • #7
Haal de spoelmotor er eens onderuit daar kunnen de lagers te zwaar lopen of de schoep in de pomp is stuk
je kan als je handig bent de motor er uit halen als je de bovenkuip los schroeften je tilt hem aan een kant op
ook de deurhaakje losmaken onder
dan zie je rechts van de motor een nokje dat je in moet duwen en de motor draaien en je hebt hem los
wel een motorsteje verniuwen
 

Martien 59

  • #8
Setje van de spoelmotor
 

Roland v R

  • #9
Bedankt voor je reactie Martien.

De motor draait erg soepel, ik denk in ieder geval soepel genoeg zoals ik voel zonder uitbouwen. Daarom zou ik graag eerst willen testen of de pomp en PTC relais werken zonder stuurmodule en rechtstreeks aan de 230v. Kan ik meteen meten hoeveel vermogen de motor trekt. Welke contacten van de circulatiepomp kan ik dan aansluiten op 230v? 3,2,4 en 1 is de nummering van de contacten. Aanlooprelais zit tussen 2 en 4.

Alvast zeer bedankt voor de reacties!
Roland
 

Roland v R

  • #10
Ps: moet na het demonteren van de motor altijd een nieuwe motorset gemonteerd worden ivm pakking lekkage?

Pps: Kan de stuurmodule evt in zijn geheel getest worden en welke (elektronica) zaken kunnen dat?

Wederom weer bedankt voor het antwoorden.
Roland
 

Martien 59

  • #11
Volgens tekening moet op 1 en 2 de 220volt
je moet eens kijken of het rotortje geen speling heeft op de lamellen
de elektronica kun je testen op een zelfde machine
 

Roland v R

  • #12
Hartelijk dank voor de info.
Ik neem aan dat ik voor het testen van de motor los aan de 230v dan het aanlooprelais moet laten zitten op contact 2 en 4 en de witte kabel ervan moet loskoppelen? Dus alle bekabeling los en relais laten zitten?

Hoeveel vermogen hoort deze motor op te nemen? Origineel nr is 267773.

De rotor en lamellen hebben geen speling zover ik dat kan nagaan achterop de motor.
Het vinden van eenzelfde machine om de module te testen wordt lastig. Ik zou niet weten wie er zo'n machine heeft.

Bedankt voor evt reacties!
Roland
 

Martien 59

  • #13
De condensator moet je niet loskoppelende 220 moet je loskoppelen
de rest niet
 

Roland v R

  • #14
Beste Martien, bedankt voor je snelle reactie.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik zit met 3 aansluitingen aan de motor, als de PTC relais op aansluitingen 2 en 4 zit. Zie foto:


De condensator moet blijven zitten, maar het relais ook neem ik aan ivm aanloop en bedrijfs wikkelingen in de motor?

Naar het relais gaat 230V volgens mij (via de hoofdschakelaar) en zwart (geheel rechts op de motor) is de schakeldraad neem ik aan, dus deze twee loskoppelen en direct aan de 230V dacht ik? Maar wat doe ik met de witte aansluiting bij contact 1 geheel links?

PS: Motor eruit betekent altijd toch een nieuwe motor revisie set a circa 65,-?

Ik hoop dat ik het vandaag nog kan fixen, heb vandaag als deadline gesteld...

Zeer bedankt voor een reactie alvast!
Roland
 

Roland v R

  • #15
Net gemeten aan de motor tijdens programma en motor dus via machine gevoed:230v tussen 1 en 2,1 en 3. 36v tussen 1 en 4. Klopt dat?

Ik heb het idee dat de stuurmodule wat begint te ruiken, dus iets gaat er wel mis.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Roland
 

Roland v R

  • #16
Ik heb toch de motor nu losgekoppeld en via het aanlooprelais en contact 1 direct aan 230v gehangen. De witte draad aan contact 3 heb ik aan de motor laten zitten, is denk ik de fase voor ander component, ik weet niet welke. Nu eerst de machine aangezet en als de pomp zou moeten gaan draaien de pomp op spanning gezet. Dit werkt, geen verschil met sturing via machine: het ptc aanlooprelais wordt nog steeds heet, tot 70 graden. De pomp neemt dan weer 80 en na relais tik 83 w aan vermogen op. Kan dit kloppen of is er iets mis met de pomp? Sproeiarmen draaien gewoon goed rond, dus geen doorstroom probleem lijkt me.

Ik ga nu maar gewoon programma verder laten draaien en kijken of het toch stabiel blijft.

Ik hoor het graag als iemand weet wat het vermogen van de pomp zou moeten zijn en of het aanlooprelais wel zo heet mag worden.

Alvast bedankt!
Roland
 

Roland v R

  • #17
Hier even de afloop van het verhaal: ik heb de machine nog 3 x laten draaien, wat qua programma goed ging. Helaas echter werd elke keer het ptc aanlooprelais heter: uiteindelijk werd de behuizing 80 graden en kwam er een nare lucht vrij. Waarschijnlijk werd het onderdeel van binnen gefrituurd.
Omdat de machine 12 jaar is en een stuk minder zuinig dan nieuwe modellen en ook omdat de zoektocht lang genoeg geduurd had, heb ik een nieuwe gekocht.

Het was een mooi avontuur en leuk om te doen, maar het vervangen van de motorset of motor in zijn geheel met de kans dat het toch de stuurmodule zou kunnen zijn, leek me een te grote gok.

Ik wil dit forum en speciaal Martien59 en S.oldeerbout hartelijk danken voor de tips en het meedenken.
Tot een volgende storing (hopelijk niet te snel).
Roland
 

Martien 59

  • #18
Graag gedaan
groetjes martien
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu