Bosch koelkast werkt niet

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #1
Hallo,

Mijn ouders hebben een vrijstaande Bosch koelkast in de garage staan die niet meer koelt. Het gaat om een KSV29VW40/06, aangeschaft ergens in 2015 geloof ik.
Als ik de compressor en de koelleidingen zo zie dan vrees ik dat het koelcircuit zo lek als een mandje is. Zie bijgaande foto.

Koelkast.jpg


Er lijkt een vettig residu op de compressor te zitten, waarschijnlijk olie uit de compressor. Ik vrees dat dit einde verhaal is voor deze koelkast?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Lampje45

    • #2
    Ik heb zo'n vermoeden dat deze koelkast niet geschikt is om in een garage te staan, Want zelfs bij de hoogste klimaatklasse SN van Bosch zou de minimumtemperatuur 10 graden moeten zijn en alle andere klassen minimaal 16 graden.
     

    Mn22

    Vaste beantwoorder
    • #3
    De garage is geïsoleerd en verwarmd, dus dat zou het probleem niet mogen zijn lijkt mij. Koelkast is ook nieuw aangeschaft en heeft verder altijd prima gewerkt.

    Het is naar mijn mening overigens van de zotte dat de koelleidingen er zo uit zien na een jaar of zes gebruik.
     

    Lampje45

    • #4
    Nou op een of andere manier is het vochtgehalte veel te hoog geweest, want die corrosie van koper en staal is er niet voor niets. Zelfs de buitenwand van de compressor die toch regelmatig warm wordt is aangetast. Of heeft deze koelkast niet altijd aangestaan?
    Als er olie uit de compressor is weggelekt dan is ook het koelgas weg, en wordt het een dure reparatie.
     
    Laatst bewerkt:

    Mn22

    Vaste beantwoorder
    • #5
    Vocht in de ruimte zal wel meevallen. Er staat een wasmachine naast uit 1998 waar niets aan te zien is qua corrosie. Koelkast heeft ook altijd aangestaan, deze wordt volop gebruikt.

    Dit lijkt meer op een inferieur product van Bosch. Menige woning is vochtiger dan deze garage.
     

    Lampje45

    • #6
    Ja, dat kan ik vanaf afstand niet beoordelen.
     

    Mn22

    Vaste beantwoorder
    • #7
    Ik kan het mishebben, maar op een koelleiding staat wel vaker condens toch?
     

    Lampje45

    • #8
    Ja in de kast, maar de uitgaande heetgas is meer dan 80 graden en de zuig van de compressor is na de verdamper ook niet koud. Dit is de temperatuurgrafiek van een warmtepomp en daar kun je zien dat de leidingen nagenoeg niet onder de 20 graden komen en er buiten het koelgedeelte geen sprake kan zijn van condens.
    Het enige wat je kunt doen is de stroom meten, is die niet hoog genoeg, dan doet de compressor niets meer.

    Thermografiek 2.png
     
    Laatst bewerkt:

    Sleutelmeneer

    • #9
    Lijkt op aantasting door ammoniak, iets dat je bij boerenbedrijven meer ziet. Koper is ook helemaal zwart geworden.

    Vettig residu is gewoon rotzooi dat door het lekgootje naar beneden is gelopen. De olie van de compressor kan er namelijk niet uit.

    Loopt de compressor wel ?
     

    Mn22

    Vaste beantwoorder
    • #10
    Ammoniak lijkt me uitgesloten in deze ruimte. Ik zou niet weten waar dat vandaan moet komen.

    Ik vermoed nu dat er ooit een vochtvreter boven op de koelkast heeft gestaan en dat deze is omgevallen. Dat water uit een chemische vochtvreter is grote rotzooi. Dat zou ook kunnen verklaren waarom de compressor vochtig blijft en vettig aanvoelt.

    Compressor loopt nog wel, maar de condensor wordt niet meer warm. Verder wel wat geborrel, dus ik vermoed dat het koelcircuit zo goed als leeg is.
     

    Ronny

    Specialist Verwarming
    • #11
    Staat er toevallig ergens een bak met chloor tabletten of zoiets voor een zwembad?
     

    Lampje45

    • #12
    Als ik naar de condensopvangbak kijk, dan is het condensniveau regelmatig hoog geweest. Met als mogelijke oorzaak een te lang openstaande deur of een slechte afdichting van de deurrand.
    Maar dat terzijde.

    Het is het eenvoudig vast te stellen of de compressor nog functioneert, door de opgenomen stroom te meten.
    Kijk op het machine plaatje wat het vermogen (P) moet zijn en reken dit om hoeveel ampere (I) dit ongeveer moet zijn. De spanning (U) is 230 Volt

    I=P/(U x cos phi) Stroom = Vermogen / (spanning x arbeidsfactor) waarbij ik gok op een arbeidsfactor van 0,8

    De stroom zal waarschijnlijk duidelijk te laag zijn, wat in wezen betekent dat de machine total loss is, want zelf mag je de compressor niet vervangen, zonder daarvoor gecertificeerd te zijn.
     
    • Like
    Waarderingen: Blauwbloes

    Sleutelmeneer

    • #13
    Vuist regel is in principe bij dit soort kasten. Compressor loopt wel en continu maar kast wordt niet koud ? Dan gaslek en dus tottallos.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu