Borrelende radiator(en)

Djgear17

  • #1
Dag mensen,

Ik woon in een flat en heb een Moederhaard waarop een CV is aangesloten..

Het volgende probleem is gaande, een 2-tal weken gelden heeft men enkele thermostaatknoppen aangebracht, (niet op alle radiatoren), hierbij hebben ze moeten zagen en doen in de leidingen, die nacht daarop werd ik wakker van een vreselijke herrie.. :(

Eerst maar eens gekeken wat er aan de hand was, alle radiatoren die ik open zette, maakten dus die herrie... Dus het verhaaltje van bijvullen en ontluchten.. Ik dacht dat moet geen probleem zijn, helaas het lawaai bleef, de woningbouw opgebeld, die zijn geweest, hebben dit probleem ook niet kunnen verhelpen.

Dus tot opheden geen winst geboekt, ja misschien een hele kleine, het aantal lawaaierige radiatoren terug gebracht na 2 i.p.v 6, alleen deze laten alleen maar water los.. Misschien hebben jullie enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? FF googlen bracht mij niet tot een oplossing, want die hebben het alleen maar over de hoogste en laagste radiator in een eengezinswoning en niet in een flat.

Alvast bedankt :)

Ps: Hij lijkt ook niet volledig warm te worden, wat ik vooral merk aan de stooktijd.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Geborrel in een cv systeem treedt o.a. op indien het systeem te snel, en daardoor met teveel lucht, is gevuld. Misschien had men wat haast? En daarna kan het heel lang duren voor het weg is, ook al ontlucht je telkens alles.

Het is de moeite waard het systeem geheel leeg te laten lopen, en met opengedraaide radiatorkranen, en openstaande ontluchters, heel geleidelijk te vullen, dus kraan maar heel weinig open. Ontluchters sluiten zodra er water uit komt.

Vergeet niet de ontluchtingskraan op het expansievat (en op de moederhaard?) ook open te zetten. Zelf kwam ik pas na jaren tot ontdekking dat zo'n ding ook op het expansievat zit!

Het kan wellicht ook een heel andere oorzaak hebben, maar daarvoor moet je wachten op een van onze cv-specialisten.
 

Djgear17

  • #3
Ik begrijp dus dat alles open moet staan bij het vullen, ik vraag me alleen af hoe ik hem in eerste instantie leeg kan krijgen, ik heb wel gezien dat er onder het expansievat een zwarte draaiknop zit (dit zou wel het ontluchtingsventiel zijn).

Op de moederhaard zit trouwens geen onluchtingsknop. Voorheen had ik nooit problemen met de cv.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Lijkt me niet verstandig het ventiel op het expansievat open te zetten, de tegendruk van het stikstofgas verdwijnt volgens mij hiermee.

Op odeaandetechniek (website bestaat niet meer) staan leuke dingen over verwarming.
Dat gaat alleen maar goed als er genoeg water in de cv-installatie zit: de installatie moet helemaal gevuld zijn. Als het water afkoelt krimpt het, waardoor een teveel of tekort aan water kan ontstaan. Daar is het expansievat voor. Het expansievat vangt het teveel aan water op en vult daarmee de installatie weer op als er een tekort aan water is. Het expansievat is een bolvormig metalen vat met een rubberen balg in het midden (zie Figuur 4). In de onderkant van het vat zit stikstofgas. De bovenkant staat in verbinding met de cv-installatie zodat er water in geperst kan worden door het stikstofgas. Het expansievat zit meestal onder aan de retourleiding.
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #5
Ivm de door U opgegeven reparatie's is het lucht probleem niet direct weg te krijgen, omdat de gehele installatie leeg is geweest.

Bij het opstoken van dit water komt de zuurstof die in het water zit eruit
ondanks het vooraf ontlucht te hebben, dus volhouden en ontluchten met de pomp uit.

Ook kan het zijn dat sommige radiatoren verkeerdom scheef hangen
dwz het ontluchtings punt van de radiator dient op het hoogste punt te zitten (bijv. zit je ontluchter links op de radiator - dan moet dit ook het hoogste punt zijn) Controleren met waterpas
 

Djgear17

  • #6
Het lijkt me in elk geval niet dat de radiatoren scheef hangen, want vóór het aanbrengen van de thermostaatknoppen, was er geen enkel probleem.

Wel is bij het aanbrengen van de knoppen de er een tijd lang een stuk leiding eruit geweest..
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Djgear17 schreef:
Ik vraag me alleen af hoe ik hem in eerste instantie leeg kan krijgen
Wellicht op hetzelfde punt als waar bijgevuld wordt?
 

MarcoDezicht

  • #8
Vaak lopen de leidingen in een flat langs het plafond, ook op deze leidingen zit een ontluchter en op de moederhaard zit er ook één.
Dit geheel goed ontluchten en het probleem is op gelost.

Het best kun je een dag de pomp uit laten staan, waardoor de lucht naar het hoogste punt gaat en dan ontluchten en daarna de stekker er weer in en dan moet de herrie weg zijn.
 

Djgear17

  • #9
Hoi mensen,

Ik heb hem nu helemaal bijgevuld en hij staat nu flink te stoken. Hij maakt al wel minder lawaai.

Als ik nu alles moet ontluchten, moet dat met de radiatorknoppen dicht en de pomp uit?

En het water moet dat eerst afgekoeld zijn?
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #10
Zoals ik al eerder zei... pomp uit na het opstoken dan ontluchten !!

Dat een paar keer herhalen de komende dagen, eventueel bijvullen.

Geef het de tijd... Het water raakt hierdoor zuurstof-vrij en het systeem
zal geleidelijk steeds stiller worden --Geduld is een schone zaak--

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu