Boeiboord vervangen door Trespa

Erikwel

  • #1
Ik heb mijn boeiboorden op de dakgoot van multiplex laten vervangen door Trespa omdat het multiplex aan vervanging toe was.
Het multiplex was ongeveer ca 25mm dik en zat precies tussen de zinken rand van de dakgoot.

Het Trespa is natuurlijk veel dunner (6mm) maar de klusser heeft er nu alleen trespa tussen zitten waardoor er een stuk ruimte ruimte van ca 20mm in de zinken rand zit.

Ik ben eigenlijk niet tevreden omdat ik het dunne trespa in die dakgoot rand niet zo mooi vind en tevens zijn er heel veel schroeven kris kras gebruikt om het trespa direct op de zijkant die je nu ziet te monteren. Schroeven kan daar natuurlijk alleen waar vlees zit.

Ik zou zeggen, plaats eerst een nieuw stuk (watervast) multiplex (18mm) met de nodige schroeven en monteer daarop het Trespa van 6mm.
Liefst met lijm zodat je helemaal geen schroeven ziet en anders met een paar schroeven op de hoeken netjes in een lijn.
Op deze manier vul je ook meteen de zinken rand helemaal op, zoals het voorheen was.

Had dat op deze manier gekund zoals ik beschrijf (Multiplex met daarop het trespa) of kan dat helemaal niet en heeft de klusser het op de juiste manier gedaan?
Hieronder wat foto en uitleg ter illustratie.

Foto 1: het oude multiplex op de zijkant van de dakgoot wat vervangen moet worden.
1603207064899.png


Foto 2: het oude multiplex is eraf. De rode pijl links geeft aan waar het trespa in de zinken rand gaat vallen.
1603206936367.png



Foto 3: Trespa zit erop, foto genomen vanaf de onderkant. Gap tussen dakgoot rand en trespa is met rood aangegeven en tevens de Trespa schroeven her en der te zien.
1603207238050.png
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #2
Mooiste is inderdaad om de dikte op te vullen en de trespa plaat te kitten ipv schroeven.

Wat was er afgesproken? Zoals het nu zit is het natuurlijk niet per se fout...
 

Erikwel

  • #3
Er is in ieder geval mondeling afgesproken dat het gat van de dakgoot rand opgevuld zou worden.
Dat kwam ter sprake toen ik zag hoe dun trespa is in vergelijk met mijn oude multiplex boeiboord.
Klusser ontkent dat nu helaas.

Dat van het kitten is niet specifiek afgesproken maar mijn stelling is dat je dit toch vanzelf doet als je kwaliteit wil leveren. Als in, het meest logische en mooist.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #4
Wordt een lastig verhaal dan als er niks op papier staat.... en het is zeker niet zo dat trespa altijd wordt gekit; schroeven is een heel gangbare bevestigingswijze.

Maar goed, het opvullen van de tussenruimte kan volgens mij alsnog eenvoudig worden gedaan. Platen weer even los schroeven, klosjes o.i.d. erachter zetten en de platen weer vast schroeven.

Het kitten kan natuurlijk ook alsnog maar de gaten zitten nu eenmaal al in de platen. Dat blijf je altijd zien.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #5
Wat jezelf voorstelt voldoet niet aan de verwerkingsvoorschriften van trespa. Deze dient geventileerd te worden aangebracht.
Verder is dit beoordelen van werk van derden.
 

Erikwel

  • #6
Zou het dan bijvb mogelijk zijn om een houten raamwerk van 10mm dik op het huidige trespa te schroeven en daar dan weer nieuw trespa op te kitten of eventueel schroeven met een stuk minder schroeven?

Dan is het netter, en tevens geventileerd.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #7
Opvullen zou ik doen met kleine klosjes of uitvulplaatjes o.i.d. enkel op de plekken waar de schroeven zitten. Inderdaad niet zoals TS voorstelt met een hele plaat multiplex erachter.

Werk van deze klusser beoordelen doen we op dit forum inderdaad niet. En als aangegeven denk ik dat de klusser dit prima heeft gemaakt: andere afwerking is smaak en daarover valt niet te twisten :wink:

Mijn advies is bedoeld voor als TS zelf dit nog wil 'optimaliseren':klusjesman:
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #8
Als reactie op #6; waarom zou je dat doen? Zo maak je het wel heel ingewikkeld. Als je perse geen schroeven wilt dan gewoon de trespa weer verwijderen en opnieuw beginnen. Eerst de marge opvullen en dan een nieuwe plaat trespa er tegenaan kitten.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #9
Als je de boei naar voren plaatst, krijg je dezelfde grote naad bij de overgang naar het plafond van de goot die nu bij de kraal van de goot zit.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Wat een zielepoot is die man die de Trespa heeft aangebracht. Moet je tegenwoordig iedereen alles voor kouwen. Bah daar wordt je toch niet goed van.
 

Erikwel

  • #11
Rola schreef:
Als je de boei naar voren plaatst, krijg je dezelfde grote naad bij de overgang naar het plafond van de goot die nu bij de kraal van de goot zit.
Nee want het idee is om het houtwerk in zijn geheel dikker te maken zodat het gevuld is van plafond tot kraal.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
En zet of laat de Trespa tot een paar mm van de onderkant van het horizontale deel van de zinken deklijst plaatsen. Trespa heeft aan de achterzijde ventilatie nodig.
 

Erikwel

  • #13
Waarom heeft trespa eigenlijk ventilatie nodig? Trespa rot toch sowieso nooit?
Wat kan er gebeuren bij onvoldoende ventilatie?
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #14
Trespa is geen kunststof. Het is een composietmateriaal met een groot aandeel houtvezels opgesloten in kunststofhars. Wanneer er geen ventilatie achter de plaat zit blijft daar condens achter waardoor de platen kunnen kromtrekken en de erachter liggende constructie kan gaan rotten.
 
  • Like
Waarderingen: Erikwel

Haemmertime

Vaste beantwoorder
  • #15
@Wgb, het geld klotst over de plinten en en de opdrachten voor het oprapen. vind maar eens een vakman met zin en tijd. Ik zie het overal om mij heen. Wil je een paar kozijntjes laten schilderen? over 15 maanden ben je aan de beurt.
 
  • Like
Waarderingen: Erikwel

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu