Bewegende kaarsenwip

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor onze technieklessen (VMBO-leerlingen) zijn we op zoek naar een leuk en uitdagend werkstuk. We hebben een flinke partij geschaafd tropisch hout gekregen waar we iets mee kunnen doen.

Het zijn lengtes van max 50 cm, ca 5 cm in het vierkant.

Mijn idee was om hier een kaarsenstandaard van te maken die afhankelijk van de afbrandfase hoger komt te staan. (een soort van evenwichts toestand).

Bij een volle kaars (standaard lengte met een dunne kaars) staat de kaars op zn laagste punt. Is de kaars bijna opgebrand dan staat deze via een wip-constructie bovenaan. Er moet dus een ballast aan de andere kant van de wip komen. Ook moet de kaars constant recht blijven staan dus er moet een soort gelijding komen waardoor de kaars wel kan bewegen maar niet kan kantelen.

Heeft er iemand een gouden tip en/of tekening hoe we dit zouden kunnen aanpakken?
 
Met een parallellogram constructie moet dat kunnen.
Dit plaatje heb ik even van internet geplukt. Het is voor een ander doel, maar het gaat om het idee.
Je zal e.e.a. moeten aanpassen.

48952_parallellogrambalans_1.jpg
 
Dat is dan een mooie uitdaging voor de leerlingen om van een concept/principe een werkend apparaat te maken :wink:

48952_parallellogrambalans_2.jpg
 
Is zeker een mooie uitdaging. Beter dan die voorgewerkte opdrachten uit de huidige methodes... :x

We gaan er eens op broeden. Voor een deel van de leerlingen zal dit niveau niet haalbaar zijn.

Als er nog andere ideeën zijn dan hoor ik dit natuurlijk graag.

Alvast bedankt voor de hulp.
 
Leuk idee!

Als contragewicht zou je een reservekaars kunnen gebruiken, dan is het wat flexibeler.
 
Leuke aanvulling.

Zelf dacht ik nog een soort gradenboog te maken. De waarden op die gradenboog zouden dan iets moeten zeggen over de toestand van de kaars (bijvoorbeeld hoever deze is afgebrand)
 
Is ook een leuke toepassing ja.

Hebben jullie nog andere ideeën wat wij met dit hout kunnen doen? We hebben ook een flinke hoeveelheid hardhouten vierkanten blokje van ongeveer 4x 4 x 6
 
Als je toevallig ook grenen hebt kun je er schaak of damborden van maken.

Alternatief voor je kaarswip is een wip maken met de juiste uitslag.
aan de voorzijde draai je een schroef of sla je een spijker.
vervolgens pak je een buis oid. waar de kaars in past.
aan 1 zijde maak je een sleuf waar de schroef/spijker door kan glijden.
Kaars er bovenop en klaar.

Zo zijn er naturlijk ook alternatieven te bedenken door geen buis maar alleen een vast opgestelde ring te gebruiken waar de kaars doorheen moet glijden en zo recht blijft staan.

suc6

Gerrit
 
Dag Gerrit,

Met zo'n dambord zijn ze wel even een tijdje bezig. Vooral het op de juiste dikte zagen is al een hele uitdaging!

Als we iets gemaakt hebben zal ik een foto online zetten.

Natuurlijk zijn aanvulling altijd welkom :wink:
 
Valt best mee hoor.
eerst blokjes op bijv. 3 cm zagen alles aan elkaar lijmen en met een bandschuurmachine mooi vlak schuren. Je krijgt dan wel een zwaar en mooi stevig bord.

Natuurlijk wel een zeer goede zaagoefening voor de leerlingen om recht te leren zagen.

suc6

Gerrit
 
Op dikte zagen een uitdaging?De slimsten lijmen de blokjes gewoon aan elkaar tot een plank.
Vervolgens op dikte maken(vandiktebank) klaar.
 
Zeker een mooie oefening en als het lukt heb je een prachtig bord.

I.v.m. de veiligheid maken wij geen gebruik van een bandschuurmachine. Dat nog allemaal met de hand. (ook prettiger ivm het lawaai!)
 
Met kopshout kan je prachtige snijplanken maken, maar dan is het zeker een oefening in recht en haaks zagen :mrgreen:
 
Je kunt uiteraard ook wat uit de kluiten gewassen dobbelstenen maken en er nadien een spel mee spelen.
 
Of een blokkendoos puzzel.
Maak de blokjes 4x4x4.
Leg ze in een vierkant of rechthoek tegen elkaar en plak er een foto op.
Snij alle blokjes los.
Leg ze in een andere stand en plak er weer een foto op en snij ze los.
Zo doorgaan tot je alle 6 de vlakken hebt beplakt.
Mooi kistje er om heen en klaar is het.
 
Zijn er ook ideeën waarin de leerlingen m.b.v. dit hout een technisch principe kunnen demonsteren, bijvoorbeeld hefboomprincipe, overbrengingen of een 'davinci-achtig' apparaat?
 
Met zulke blokken kan je ook een constructiepuzzel maken. Geen technisch principe, maar naderhand kan je wel het logisch inzicht toetsen.

2_123_1.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan