Beveiliging compressor afstellen

M. van Helden

  • #1
Heren,

Bij een bedrijfsovername een compressor op de kop getikt, welke al een aantal jaar in de hoek van het magazijn stond geparkeerd omdat deze het niet zou doen.

Na aansluiten van het hele spul ( Schakelkast met ster-driehoek, opstartontlasting, einddruk/hysterese etc. ) werkt hij nu naar behoren. Ik heb wel alles opnieuw af moeten stellen, omdat overal aan gedraaid was, en alles zat verkeerd aangesloten. Er was dus al eerder aan geknoeid door iemand zonder verstand van zaken.

Nu zit ik nog met 1 probleem, en dat is de thermische beveiliging in de kast.
Hoe hoort deze ingeregeld te staan ??, Ik vermoed dat hier ook aan gedraaid is, maar ken het ding zelf niet, weet ook niet hoe ik dit kan/moet berekenen.

Alvast bedankt
Marcel


 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
Normaal pak je de motorstroom op de typeplaat +5 a 10% en dat is je instelstroom.
Of stelregel 2A per kw dus 10.5A

Lijkt erop dat het Th blok niet bij deze motor hoort.
 

M. van Helden

  • #4
Als ik 2A per Kw zou rekenen kom ik uit op 8A ( 5,5 is PK)
Dan zou ik hem dus op 8 kunnen inregelen.

Vraag van mijn kant, op ster/driehoek geeft hij 2 verschillende stroomsterktes aan. op driehoek vraagt hij 9,6 A. Klopt dit dan wel met de 8A die ik in ga regelen, want hij loopt maar amper op de ster, na een goeie halve seconde opstarten gaat hij over op driehoek en kom dan dus te kort op 8A ??

Bij mijn weten hoort de kast wel degelijk bij de compressor. De kabels waren welliswaar afgeknipt, deze heb ik moeten vervangen, maar alles kwam wel overeen qua schakeling etc. Of er is nog een grotere lomperik bezig geweest dan ik al dacht ??

Feit is nu wel dat ik hem tijdens het testdraaien zo goed als dicht heb getrokken ( beter te vroeg inslaan dan te laat) en dat hij het na een vier/vijftal keer inslaan nog steeds goed blijft doen rond 6A, maar dit is geen duurtest. Verwachting is dat inschakelduur ongeveer 10% is met mijn werkzaamheden en dat het geen grensgeval gaat worden, maar toch, het idee dat alles zuiver ingeregeld staat geeft me meer rust.

Alvast bedankt.
 

@rie

Specialist Elektra
  • #5
Als het thermisch relais achter het hoofdrelais in een ster/driehoek automaat zit dan is de ingestelde waarde 0.58xIn In dit geval dus 0.58x9.6=5.5A Dit thermisch relais is dus niet geschikt.
 

M. van Helden

  • #6
Ehhhhh. Nou kan ik het helemaal niet meer volgen.

Headhunter geeft aan dat ik op 10,5 zou moeten zitten, ik wilde mijn vraag nog aan gaan passen in verband met de tweede schaalverdeling die op de sticker staat, en nou komt U ( Je/Jij) met een berekening uit op 5,5, dat ik aan de onderkant uit de schaal ga vallen.

Confused :? :?
 

Blauwbloes

  • #7
Die motor vraagt 9,6A, dus helemaal aan het einde van schaal instellen, op 9A. Het is trouwens niet zo dat de motor in normaal bedrijf noodzakelijk op vollast loopt.

Vermoed dat het bereik van die thermische beveiliging (6-9A) doelbewust gekozen is zodat deze niet moet worden uitgewisseld bij 660V.

Kenplaatje suggereert een oudere 3x380V motor. Netspanning is nu 3x400V, stroomopname is dus heel waarschijnlijk iets lager als 9,6A. 220V x 9,6A x 3 = 6,3kVA, wat ongeveer overeenkomt met 4 x (0,8 x 0,8), plausibel dus (een vuistregeltje om het schijnbaar vermogen te berekenen : Asvermogen/(rendement x arbeidsfactor)).
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Beide kan, hangt van de schakeling af.

Ik heb mij vergist zag de 5,5 aan voor kw, het is een 4kw dan kom je op 8A in lijn en 5,5 als deze alleen achter het hoofdrelais zit zoals @rie zegt.
 

M. van Helden

  • #9
Hij zit inderdaad achter K1m, dus het hoofdrelais ( wat continue bekrachtigd is als de compressor moet draaien) K2m en K3m schakelen de ster/resp. driehoek.



Dus als ik het goed begrijp, mag hij op 8 ingeregeld staan ??
 

@rie

Specialist Elektra
  • #10
Nee op 5.5A
 

M. van Helden

  • #11


Oké, zo dus.

Zal hem zo eens laten staan, kijken wat er gebeurt. Mocht hij een keer trippen zal ik wel verder kijken. Kan evt. met de FLIR wel kijken hoe warm de motor dan daadwerkelijk is.

Ik meld me dan wel weer.

Alvast bedankt voor de moeite.

Marcel
 

@rie

Specialist Elektra
  • #12
Hij staat net onder de 6 dat is eigenlijk niet correct, maar zal in dit geval niet zo'n vaart lopen.
als er een fase wegvalt moet de beveiliging na een seconde of 20 trippen.

De schaalverdeling voor een ster/driehoek automaat staat overigens rechts naast de stelschroef.
 

Blauwbloes

  • #13
4kW is het asvermogen, opgenomen vermogen ligt hoger.

In geval van ster-driehoek moet je inderdaad 9,6A instellen op de rechtse schaal, tenzij deze in de hoofdleiding zit. Lijkt mij hier niet het geval te zijn.
 

M. van Helden

  • #14
Onderstaand schema komt het dichtst in de buurt van de schakeling die ik heb, alleen bij mij zijn k2 en k3 omgewisseld.

De plaats van de beveiliging heb ik in rood aangegeven. Misschien is het nu iets duidelijker.

 

@rie

Specialist Elektra
  • #15
5.5A dus zoals ik in het begin al schreef.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu